"ג'ון קרטר" – ביקורת

"ג'ון קרטר". טיילור קיטש.

"ג'ון קרטר". טיילור קיטש.

כבר במאי מתחילה עונת הקיץ בקולנוע האמריקאי. העובדה ש"ג'ון קרטר" נמנע מהתחרות החריפה של סרטי הקיץ, על אף שיש בו את כל המרכיבים של סרט קיץ שובר קופות: פעולה, אפקטים ותקציב גבוה, מצביעה שמקבלי ההחלטות ידעו משהו על הסרט שבידם: הוא לא סרט מוביל, הוא לא סרט שישבור שיאים.

ג'ון קרטר, שחי במאה ה-19, מוצא את עצמו בעתיד ועל מאדים. הוא לא מבין איפה הוא, הוא פוגש יצורים משונים ונקלע למלחמה בין עמים שונים על הכוכב הזר הזה. תוך כדי כך הוא מתאהב בנסיכה מקומית כי היא יפה וכפי הנראה בת האדם היחידה על הכוכב.

לזכות הסרט העובדה שגם כשרואים רק את ג'ון קרטר עם דמויות ממוחשבות אנחנו שוכחים לגמרי שלא מדובר בשחקנים בשר-ודם לפנינו. האפקטים מרשימים, הסיפור הרבה פחות. הסרט מבוסס על מספר ספרים, חלק מסדרה שכתב אדגר רייס בורוז (שכתב גם את ספרי "טרזן"), שהוכנס כדמות לסרט.

"ג'ון קרטר".

"ג'ון קרטר". לין קולינס.

טיילור קיטש (הסדרה "אורות ליל שישי") בסדר, לא מלהיב, בתפקיד הראשי. אני לא יודע אם זו מחמאה או לא שמספקי הקולות לדמויות הממוחשבות – ווילם דאפו, סמנתה מורטון, תומס היידן צ'רץ' – מוצלחים יותר מהשחקנים שרואים את פניהם (מלבד הראשונה, כולם בריטים): לין קולינס, סיארן הינדס, דומיניק ווסט, ג'יימס פיורפוי, ומארק סטרונג שמגלם את הרשע. בערך החל מ"מת לחיות" (1988) ובמהלך שנות ה-90 שחקנים בריטיים תפסו את רוב תפקידי הרשעים בסרטים אמריקאיים, הם התפרנסו מכך: גארי אולדמן, אלן ריקמן, שון בין, ג'רמי איירונס ואחרים. בשנים האחרונות הצטרף מארק סטרונג לרשימה עם הופעות ב"שרלוק הולמס" וב"רובין הוד".

קטעי הפעולה הלא-רבים לא מרשימים במיוחד. סרטי "מלחמת הכוכבים" המצוינים שינו את פני הקולנוע, ושלושים שנה מאוחר יותר עדיין מטילים את צלם על סרטים שנעשים היום. כל ניסיון לעשות סרט פעולה בחלל מחוויר ולא מצליח להשתחרר מכבלי הרעיונות, העיצוב והעימותים בשלושת הסרטים של ג'ורג' לוקאס. אני מתכוון, כמובן, לטרילוגיה המקורית ("מלחמת הכוכבים", " האימפריה מכה שנית", "שובו של הג'דיי"), ואני תמיד מתכוון אליהם; הטרילוגיה השנייה (פרקים "3-1: אימת הפנטום, מתקפת המשובטים, נקמת הסית'") תוזכר רק בנסיבות לא טובות וכדי להביא דוגמה לסרטי המשך גרועים. בשעת מרדף על חלליות-אופנועים ב"ג'ון קרטר" לא יכולתי שלא לחשוב על "שובו של הג'דיי", ושוב כשג'ון קרטר נזרק לקרב על חייו מול "קוף" לבן.

"ג'ון קרטר".

"ג'ון קרטר".

ספק רב אם הסרט יצליח מספיק כדי להצדיק השקעה בסרט(י) המשך, ועדיף שהבמאי אנדרו סטנטון ישקיע את זמנו במשהו אחר, לא בהכרח מצויר למרות ששם הוכיח את יכולתו בשניים מהסרטים הטובים של פיקסר, "מוצאים את נמו" ו"וול-אי". בתחילת הסרט יש משהו מעולם המצוירים בעריכה, בעיקר בניסיונות הבריחה של ג'ון קרטר, אך בהמשך הסרט הארוך הזה יש המון רגעים מיותרים, לדוגמה: כשמבקשים לפנות את החדר, ומראים לנו את כולם יוצאים לאט, מה קרה לקאטים המוצלחים מקודם? כמו לא החליטו איזה סרט זה.

[עשר דקות מהסרט, שכוללות את הקטע עם ניסיונות הבריחה של ג'ון קרטר]

"ג'ון קרטר" לא צולם בתלת-מימד אלא עבר המרה, והדבר ניכר: אין שום סיבה לתלת-מימד, לא משתמשים בו וזו רק אמתלה לקחת יותר כסף על כל כרטיס, בתקווה שכך יוכלו להחזיר את ההשקעה הגבוהה בסרט (מעל 200 מיליון דולר).

דירוג: ★★½☆☆

ג'ון קרטר
ארה"ב, 2012
הפצה: פורום פילם, החל מה-08.03.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
אנדרו סטנטון
תסריט:
אנדרו סטנטון
אדגר רייס בורוז
משחק:
טיילור קיטש
בריאן קרנסטון
מארק סטרונג
דומיניק ווסט
ווילם דפו
סיארן הינדס
לין קולינס
תומס היידן צ'רץ'

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?