למה האחים אדרי קנו את בלוקבסטר רק כדי לסגור אותה

משה ופנינה אדרי. צילום: רפי דלויה.

פנינה ומשה אדרי. צילום: רפי דלויה.

חברת NMC יונייטד של האחים ליאון ומשה אדרי סגרה בדצמבר 2011 את הסניף האחרון של רשת השכרת הוידאו 'בלוקבסטר', וסגרה עוד 14 סניפים של רשת המוסיקה 'טאוור רקורדס' במהלך השנה, כך לפי גלובס. על פי הערכות, שתי הרשתות בלוקבסטר וטאוור רקורדס, הסבו לאן-אמ-סי יונייטד הפסדים בגובה כ-40 מיליון ש"ח, בכשלוש שנים.

אן-אמ-סי יונייטד, באחזקתם של האחים אדרי ובניהולה של פנינה אדרי, אשתו של משה, חולשת על רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי ועל מפיצת הסרטים יונייטד קינג, ובאוקטובר 2008 החליטה לחלוש גם על תחום השכרת הוידאו-DVD הגווע, עם רכישתה של רשת בלוקבסטר הישראלית (חוץ מהיותה זכיינית שמית של הרשת העולמית, אין בינהן קשר נוסף). אן-אמ-סי רכשה את הרשת, בין היתר מחברת תיאטראות ישראל (שמחזיקה גם ברשת 'יס פלנט'), שבידיה היו 30 אחוזים מהרשת, לצד סופר פארם, ידיעות תקשורת (החברה האם של עיתון 'ידיעות אחרונות') ואורקה אינטראקטיב.

אם כך, מדוע החליטה אז אן-אמ-סי לרכוש את בלוקבסטר? זו היתה שגיאה ברורה כשמש, ביחוד כשהרכישה לא כללה את פרויקט ה-VOD שניסתה בלוקבסטר להרים, ואותתה כי לאן-אמ-סי אין כוונה להרים את בלוקבסטר מהקרשים שנחתה עליהם. אגב, ללא תמיכתה של הרוכשת, פרויקט ה-VOD לא הצליח לצאת משלבי פיתוח (ויתכן כמובן שאן-אמ-סי לא ראתה אפשרות שהפרויקט יצליח מלכתחילה להיות מוקם, ולכן ויתרה מראש). אפשר שמשה אדרי רצה (ויש הטוענים שתמיד רוצה ומנסה) להשתלט על כל זרועות שוק הסרטים בישראל, ורשת השכרת הוידאו-DVD הגדולה היחידה בישראל היא כמובן זרוע כזו (וכבודה של 'האוזן השלישית' החוגגת חצי יובל, במקומה).

אני לא קונה את זה מהר כל כך. אדרי הוא איש עסקים ממולח שהפך מעובד בית קולנוע זוטר לבעל החברה המצליחה ביותר בתחום, חברה ששינתה את השוק עם הקמת קומפלקס הסינמה סיטי בגלילות. רכישה של פרה חולבת ולא מניבה היא החלטה עסקית גרועה שלא אופיינית לאדם כזה. רמז אפשרי לסיבת הרכישה נחשפה חודשיים לאחר מכן כאשר הודיעה אן-אמ-סי יונייטד בסוף דצמבר 2008, על רכישת 'הד ארצי', אחת משתי המתחרות היחידות שלה בתחום המוסיקה. אמנים מצליחים כמו רמי קליינשטיין, ריטה, ריקי גל, קרן פלס ואברהם טל היו חתומים אז (וחלקם עדין) בהד ארצי, אבל לרכישה הזו היתה פנינה חשובה יותר לכאורה למשה אדרי – זכויות על סרטים ישראלים. הד ארצי היא לא רק חברת מוסיקה, אלא חברה שהחזיקה בזכויות על סרטים ישראלים רבים והפיצה אותם על גבי DVD. אדרי רכש בעבר מספר ארכיוני סרטים ישראלים בינהם הסרטים של אפרים קישון, של יצחק "צפל" ישורון ושל המפיק יעקב קוצקי (האחרון תבע משפטית את אן-אמ-סי בהמשך); ומכאן הגיוני שחפץ בזכויות של הד ארצי.

יס פלאנט

יס פלנט.

מה הקשר לבלוקבסטר? 'תיאטראות ישראל', כאמור, היתה אחת החברות שהחזיקו בבלוקבאסטר (מחזיקת הבעלות השניה בגודלה), והיא אחת המתחרות של אן-אם-סי יונייטד בגזרת בתי הקולנוע עם רשת 'יס פלנט' שברשותה. אחרי רכישת הד ארצי, יכלה תיאטראות ישראל להסיר את כל סרטי ה-DVD של הד-ארצי-אן-אמ-סי מספריות ההשכרה. זה יכל להישמע תלוש או מוגזם שאדרי יחשוש ממצב שכזה, אלמלא היינו למדים מעסקי הפקת והפצת הסרטים הישראלים, שמדובר באיש עסקים דורסני אשר צבר במרוצת השנים כמעט-בלעדיות על שוק ההפקה וההפצה, ומעטים הסרטים העלילתיים שמגיעים לבתי הקולנוע ללא תמיכתו. הוא חילץ ממצוקה וסיפח לשורותיו מספר חברות הפקה בולטות בישראל, תמך כספית בקולנוענים רבים שלא הצליחו לסיים את ההפקה שלהם בלעדיו, ופעל בדרכים רבות נוספות לעזרת אנשי התעשיה, שבסופן נאלצו הקולנוענים לוותר על זכויות נרחבות מהפרויקטים שלהם לתקופות זמן ארוכות במיוחד. בכלכליסט ביקרו את אופי הפעולה הזה באריכות, אבל צריך לזכור כי בסופו של דבר מדובר על איש עסקים המנסה להישאר רווחי, לא על פילנתרופ מוחלט.

בשלהי 2009, כחודש בלבד אחרי אישור הרכישה של הד ארצי בידי אן-אמ-סי יונייטד על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים (תמורת ארבעה מיליון ש"ח בלבד!), החלו הפיטורים בהד ארצי. אבל לא בכך קצו הבעיות עם רכישת הד ארצי – רשת חנויות המוסיקה 'טאוור רקורדס' גם היא עברה ברכישה, להחזקתה של אן-אמ-סי. בשיאה, מנתה רשת טאוור 40 סניפים, אבל בחצי השני של העשור הקודם כבר היה ברור שהיא רק בסימן ירידה בהכנסות. ב-2009 הסבו שתי הרשתות בלוקבסטר וטאוור רקורדס לאן-אמ-סי, הפסדים בסך 11.5 מיליון ש"ח, בשנה שאחריה עוד כ-21 מיליון ואילו ברבעון הראשון של 2011 בלבד עוד 3.4 מיליון. בשלוש שנים כאמור, מוערך ההפסד בכ-40 מיליון ש"ח. בעוד בשנה החולפת, נסגרו כל 6 סניפי בלוקבסטר שעוד נותרו פעילים עד אז (נשארו רק כ-80 וידאומטים הפזורים ברחבי הארץ) – ברשת טאוור רקורדס נסגרו 14 סניפים בתקופה זו אך נותרו כעת עוד 7 פעילים, שהינם רווחיים לפי שעה. בשתי הרשתות פוטרו במהלך 2011 כ-200 עובדים, כך לפי גלובס.

פנינה אדרי האשימה את סגירת הסניפים ב"תופעת הזיופים וההורדות הלא חוקיות בישראל [אשר] בהיקפים חסרי תקדים, גם ביחס לעולם, דבר אשר פוגע בחנויות הדיסקים והתקליטים ובאמנים עצמם." אני חושב שזו אטימת אוזניים וצעקה כדי לא לשמוע מה קורה מסביב. חברת אפל הפכה לשחקנית בכירה בתעשית המוסיקה האמריקאית, ותפסה נתח שוק של למעלה מרבע ממכירות המוסיקה בארה"ב, בשנת 2010. בכך הוכיחה שאנשים מעוניינים לרכוש מוסיקה במיטב כספם, ובכמויות שיכולות להרוויח לחברות המוסיקה סכומים נאים מאד. חרף כך, אף שיר ישראלי של אן-אמ-סי יונייטד אינו נמכר בחנות המוסיקה של אפל.

האם אתם מסכימים איתי? מה דעתכם? כתבו לנו בתגובות מתחת!

[…] קינג'. ב-2008 ניסו האחים למנף את עסקי הוידאו וביצעו רכישה כושלת ב'בלוקבאסטר ישראל'. בתו של ליאון, לירון אדרי, משמשת […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?