2012-13: היכונו למבול סרטי מדע בדיוני

"באטלשיפ".

"באטלשיפ".

בשקט-בשקט, מבלי שנשים לב, סרטי מדע בדיוני חזרו לאופנה. אולי בזכות ההצלחה הענקית של "אווטאר". שני סרטי ההמשך של הסרט המצליח ביותר אי פעם צפויים להגיע רק ב-2015 וב-2016. לפני כן נזכה לסרטים אחרים שמתרחשים בחלל ועל כוכבי לכת אחרים, או בכדור הארץ ובעתיד ועם יצורים מהחלל מסוגים שונים (רובם בעלי כוונות זדון). סרטי מדע בדיוני שאינם פעולה (או קומדיה) אינם מצליחים בקופות, ולכן רוב הסרטים ברשימה הם סרטי פעולה בבסיסם. כמו מרבית קהל היעד של הסרטים הללו, מדובר בעיקר בבמאים ממין זכר (את הקומדיה ברשימה כתבה וביימה אישה) ובגברים בתפקידים הראשיים (כפי שבקומדיות הרומנטיות המצליחות התפקיד הראשי הוא של אישה).

השנה כבר הוקרנו אצלנו "כרוניקה בזמן אמת" על בני נוער עם כוחות על ו"ג'ון קרטר" שמתרחש על מאדים; ב"באטלשיפ" המבוסס על המשחק "צוללות" שעולה בימים אלה לבתי הקולנוע גם בארץ – נלחמים באמצעות משחתות וצוללות ביצורים מן החלל, וזו רשימה של חלק מסרטי המדע בדיוני הצפויים לנו עד סוף שנה הבאה (התאריכים לסרטי סוף 2012 ו-2013 הם חודשי הבכורה בארה"ב ועשויים להשתנות, המוצלחים והמצליחים צפויים להגיע אלינו סמוך לכך):

"פרומתיאוס" (31.5.12)

אימה-פעולה בתלת מימד. הבמאי רידלי סקוט ("בלייד ראנר", "גלדיאטור") חוזר למקורותיו עם סרט שמתרחש ב"עולם" של סרטו "הנוסע השמיני" מ-1979 (שאחד הדברים הייחודיים בו היה ריפלי, האישה שבמרכזו). קבוצת מדענים טסים בחללית "פרומתיאוס" (אח של אטלס במיתולוגיה היוונית והטיטאן שהביא את האש לבני האדם) ונתקעים על כוכב המאוכלס ביצורים מהחלל. ה.ר. גייגר, שעיצב את היצור של הנוסע השמיני, נקרא שוב לשולחן השרטוטים בשביל הסרט הזה. עם שרליז ת'רון, מייקל פסבנדר ("אקס-מן: ההתחלה", "בושה"), נומי ראפיס ("שרלוק הולמס 2: צבא הצללים"), גאי פירס ואידריס אלבה ("הסמויה", "ת'ור").

"אזור 51" [Area 51]

אימה. כתב וביים: אורן פלי, שמקווה שיצליח כמו סרטו "פעילות על טבעית", שהיה הצלחה ענקית מפתיעה וממשיך להניב סרטי המשך. הסגנון דומה לסרט הפריצה שלו. אזור 51 הוא המקום בנבדה, ארה"ב -כמו שיודע כל חובב מדע בדיוני וצופה ב"תיקים באפלה" ו/או "רוזוול", שבו מחזיק צבא ארצות הברית את ההוכחות לחללית שנחתה שם בשנות ה-50 של המאה הקודמת. בסרט קבוצת עיתונאים מבקרים בסיס סודי שבו מחזיקים יצורים מהחלל. לא כולם יצאו משם בחיים. תקציב הסרט נמוך יחסית, בוודאי לעומת רוב הסרטים ברשימה הזאת: 5 מיליון דולר. שחקני הסרט לא מוכרים או שזה סרטם הראשון.

"גברים בשחור 3" (24.5.12)

קומדיה בתלת מימד. במאי: בארי סוננפלד (במאי שני סרטי "גברים בשחור" הקודמים). וויל סמית' חוזר כג'יי שחוזר בזמן ל-1969 כדי להציל את חייו של קיי הצעיר (טומי לי ג'ונס בהווה, ג'וש ברולין בעבר). עם אמה תומפסון, אלק בולדווין וג'מיין קלמנט. "גברים בשחור" הראשון הוא סרט המדע בדיוני הקומי המצליח ביותר אי פעם, אחרי חמש הגיע סרט ההמשך הפחות מצליח, וכעת אחרי עשר שנים, סרט המשך נוסף שתהליך ההפקה הממושך שלו כלל תלאות רבות, עיכובים ושכתובי תסריט שהאמירו את תקציב הסרט. גם בזכות התלת-מימד יש לי הרגשה שהסרט יצליח, אך לא יהיה הצלחה ענקית, ובארצות הברית לא יתקרב לרווחים של שני הסרטים הראשונים.

"מחפש חברה לסוף העולם" (21.6.12)

קומדיה. כתבה וביים: לורנה סקפריה (שכתבה את "הלילה של ניק ונורה"). כדור הארץ עומד להיחרב בעקבות הפגיעה הצפויה של מטאור ענק. סטיב קארל וקירה נייטלי הם דודג' ופני, שיוצא למסע משותף מספר שבועות לפני סוף העולם שעומד להגיע. עם שורה של שחקני טלוויזיה ברובם: ג'יליאן ג'ייקובס ("קומיוניטי"), אדם ברודי ("האו-סי"), מלאני לינסקי ("שני גברים וחצי"), קוני בריטון ("משחקי ליל שישי"), ויליאם פיטרסן ("זירת הפשע") ועוד.

"שומרים על השכונה" (16.8.12)

קומדיה. במאי: עקיבא שפר (שעובד ככותב ב-Saturday Night Live), כתבו: סת' רוגן ואוון גולדברג (שכתבו יחד גם את "סופרבאד – חרמן על הזמן"). קבוצת חברים בשכונה מוצאים מפלט מחייהם במשמר השכונתי, בפטרולים ליליים ברחובות השקטים… ונלחמים בפולשים מהחלל החיצון. עם ג'ונה הילבן סטילרוינס ווהןריצ'ארד איודהוויל פורטה ובילי קרדאפ.

"זיכרון גורלי" (23.8.12)

פעולה. במאי: לן וייסמן (סרטי "מלחמת האופל"). גרסה חדשה לסרט מ-1990, עיבוד לספרו של פיליפ קיי. דיק, שכתב גם את הספרים שעליהם מבוססים הסרטים "בלייד ראנר" ו"דוח מיוחד". קולין פארל במקום ארנולד שוורצנגר כדאג קוויד שלא לגמרי בטוח מה מציאות ומה לא. עם בריאן קרנסטון ("שוברים שורות"), קייט בקינסייל (אשתו של במאי הסרט), ג'סיקה בייל, ביל ניי ואית'ן הוק.

אוקטובר 2012

Cloud Atlas

במאים: טום טיקוור ("ראן לולה ראן") אנדי ולאנה וצ'ובסקי ("מטריקס"). שישה סיפורים המתרחשים במקומות שונים בעולם ובזמנים שונים, כאשר אותם שחקנים מגלמים מספר תפקידים. עם טום הנקס, האלי בארי, הוגו ויבינג, ג'יימס דארסי, ג'ים ברודבנט, בן וישו, סוזן סרנדון, יו גרנט וג'ים סטורג'ס.

נובמבר 2012

כוח משיכה [Gravity]

במאי: אלפונסו קוארון ("ילדי המחר", "הארי פוטר והאסיר מאזקבן"), שגם כתב -עם בנו חוואנס. מין דואט של שני שחקנים, סנדרה בולוק וג'ורג' קלוני. בולוק, בסרט הראשון שבו היא מככבת מאז שזכתה באוסקר על "הזדמנות שנייה" (היה לה תפקיד משנה ב"קרוב להפליא ורועש להחריד"), מגלמת את הניצולה היחידה מתוך צוות שיצא לתקן את טלסקופ החלל "האבּל". קלוני מגלם את האדם שמנסה לסייע לה לשוב לכדור הארץ (קשה להאמין שיכול להיות יותר גרוע מ"סולריס" בכיכובו).

פברואר 2013

הבריחה מכדור הארץ [Escape from Planet Earth]

סרט אנימציה (הראשון של הבמאי קאלן ברונקר) עם קולותיהם של ג'סיקה אלבה, ברנדון פרייז'ר, שרה ג'סיקה פרקר וג'יימס גנדולפיני. אסטרונאוט עונה לקריאת מצוקה מכוכב לכת זר, ונלכד שם.

מרס 2013

Elysium [מיוונית, העולם הבא]

כתב וביים: ניל בלומקמפ ("מחוז 9"). סרטו הקודם "מחוז 9" נעשה בתקציב קטן, היה עשוי כסרט תעודה ושילב אפקטים מצוינים והיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר! לא הרבה ידוע על סרטו החדש, עם תקציב של כ-120 מיליון דולר, מלבד העובדה שהוא מתרחש בעתיד הרחוק בכוכב לכת אחר. עם מאט דיימון, ג'ודי פוסטר, שרלטו קופלי ("מחוז 9", "צוות לעניין") ודייגו לונה ("ואת אמא שלך גם", "מילק").

The Host ["המארחת"]

כתב וביים: אנדרו ניקול חובב המדע בדיוני ("מה קרה בגטקה", "סימון"), על פי ספר של סטפני מאייר (שכתבה את סדרת ספרי "דמדומים"). פולש מכוכב אחר לוקח חסות על גופה של מישהי בניסיון לאתר את בני האדם החופשיים האחרונים על כדור הארץ. עם סירשה רונאן ("כפרה", "האנה"), דיאן קרוגר ("טרויה", "ממזרים חסרי כבוד"), ויליאם הארט ("היסטוריה של אלימות", "הענק הירוק"), פרנסיס פישר ("טיטאניק"), מקס איירונס ("ירח אדום", והבן של ג'רמי) וג'ייק אבּל ("פרסי ג'קסון", "אני מספר ארבע").

אפריל 2013

Oblivion [אבדון]

במאי: ג'וזף קוסינסקי ("טרון: המורשת"), על פי קומיקס פרי עטו. חייל נשלח כעונש לכוכב נידח, ושם עליו לחסל את אחרוני היצורים החים שם. כשמגיע לשם אדם נוסף, הוא מתחיל להטיל ספק במשימה שהוטלה עליו. עם טום קרוז, ניקולה קוסטר-ולדו ("משחקי הכס", "ממלכת גן עדן"), מורגן פרימן, אולגה קורילנקו ("קירות", "קוונטום של נחמה"), מליסה ליאו ("פייטר") ואנדריאה רייסבורו ("WE- וואליס ואדוארד"). נראה אם ההצלחה של "משימה בלתי אפשרית 4" תחיה את הקריירה של קרוז שסבלה בשנים האחרונות מירידה.

מאי 2013

מסע בין כוכבים 2

במאי: ג'יי.ג'יי. אברהמס. המשך מעלליהם הראשונים של קפטן קירק וספוק על האנטרפרייז.

יוני 2013

After Earth ["אחרי כדור הארץ"]

במאי: מ. נייט שאמאלאן ("החוש השישי", "בלתי שביר") מביים הפעם על פי תסריט שלא הוא כתב אלא כתבו סטיבן גייגן ("טראפיק") וגארי ויטה ("הנבחר" עם דנזל וושינגטון). ויל סמית' ובנו ג'יידן ("קרטה קיד" המצליח) כאב ובן שנוחתים על כדור לכת זר. השניים שיחקו יחד גם ב"הדרך לאושר" ונראה שוויל משקיע יותר בדור ההמשך השנים האחרונות, הוא גם הפיק את "קרטה קיד". עם איזבלה פורמן ("משחקי הרעב"), זואי קרביץ (אנג'ל ב"אקס-מן: ההתחלה") וסופי אוקונדו ("מלון רואנדה").

"אחרי כדור הארץ". ג'יידן סמית'.

"אחרי כדור הארץ". ג'יידן סמית'.

האפוקליפסה

קומדיית פעולה. במאים: סת' רוגן ואוון גולדברג (שכתבו יחד את "חרמן על הזמן" ו"משמר שכונתי"). סת' רוגן, ג'ונה היל, ג'יי ברושל, דני מקברייד, קרייג רובינסון ושחקנים-קומיקאים נוספים מגלמים את עצמם, כביכול. הם הולכים למסיבה בביתו של ג'יימס פרנקו, ומתמודדים יחד עם בוא האפוקליפסה.

"מלחמת העולם Z" (ב-13.7.13)

פעולה. במאי: מארק פורסטר ("למצוא את ארץ לעולם לא", "קוונטום של נחמה"). כתב מת'יו מייקל קראהן, על פי ספרו של מקס ברוקס (בנו של מל ברוקס). ברד פיט מוביל את הצוות מטעם האו"ם שנלחם נגד התפשטות עולמית של זומבים (הם ה-Z שבשם הסרט). עם מספר שחקני טלוויזיה אמריקאים: מירל אנוס ("ההרג"), מת'יו פוקס ("אבודים"), ג'יימס באדג' דייל ("רוביקון", "בושה") ומספר שחקנים ישראלים.

יולי 2013

Robopocalypse

פעולה. במאי: סטיבן ספילברג, שתמיד חיבב סרטי מדע בדיוני, עם לפחות אחד בכל עשור, "מפגשים מהסוג השלישי", "אי.טי: חבר מכוכב אחר", "פארק היורה", "אינטילגנציה מלאכותית", "דוח מיוחד", "מלחמת העולמות". כתב: דרו גודרד ("בקתת הפחד"), על פי ספר. בעולם עתידי מחשבים ורובוטים שולטים בכל חלק בחיינו. וכצפוי, הם גוברים על בני האדם ועל בני האדם להתייצב יחד מול האיום של הבינה המלאכותית. עוד אין פרטים רבים על הסרט, אך גם "מלחמת העולם" צולם ונערך בזמן שיא לסרט עתיר תקציב עם הרבה אפקטים.

Pacific Rim

פעולה. במאי: גווילרמו דל טורו ("המבוך של פאן", סרטי "הלבוי"). מול מתקפה קטלנית של יצורים מהחלל (מה יש להם נגדינו? הם אפילו לא מכירים אותנו; שיכירו, ואז לפחות תהיה להם סיבה הגיונית לרצות לחסל אותנו), מתכוננים בני האדם להתגונן באמצעות קבוצה של רובוטים ענקיים. עם רון פרלמן ("הלבוי"), אידריס אלבה ("הסמויה", "ת'ור" ו"פרומתאוס") וצ'רלי הנאם ("ילדי האנרכיה", "ילדי המחר"; אולי יקראו לסרט הזה בעברית "ילדי ה"-משהו?).

נובמבר 2013

המשחק של אנדר (Ender's Game)

כתב וביים: גאווין הוד ("צוצי", "וולברין"), על פי ספרו של אורסון סקוט קארד, הראשון בסדרה של 6 ספרים. 70 שנה אחרי שתי התקפות קטלניות מידי יצורים מהחלל דמויי חרקים, מתכוננים בכדור הארץ למתקפה שלישית. הילדים המוכשרים בעולם בבית ספר ללחימה, ובראשם אנדר ויגין (אסא באטרפילד מ"הוגו"). עם אביגיל ברסלין, הריסון פורד, בן קינגסלי ("הוגו"), היילי סטיינפלד ("אומץ אמיתי"), ויולה דיויס ("העזרה").

מתישהו ב-2013

"כנס העתידנים" [The Congress]

כתב וביים: ארי פולמן ("ואלס עם באשיר"), על פי ספרו של סטניסלב לם ("סולריס"). שחקנית שהפסיקה לקבל תפקידים מגדלת ילד בעל מוגבלויות. תמורת סכום כסף נכבד היא מוכרת את הזכויות על גופה ודימויה- ויוכלו להשתמש בדמותה הדיגיטלית, ובתמורה לא תהיה רשאית לשחק שוב. עם רובין רייט, פרנסיס פישר ("טיטאניק"), פול ג'יאמטי, דני יוסטון והארווי קייטל. בסרט בן השעתיים, ככל הנראה, יש כחמישים דקות של אנימציה.

"כנס העתידנים".

"כנס העתידנים".

 Agent 13 [סוכנת מס' 13]

במאי: רופרט וייט ("כוכב הקופים: המרד"), על פי קומיקס. עם שרליז ת'רון, שגם משחקת ב"פרומתאוס". פרטי העלילה נשמרים, בינתיים, בסוד.

 רידיק 3

פעולה. סרט המשך ל"פיץ' בלאק" ו"רידיק: המסע מתחיל" (משנת 2004, שמאוד לא הצליח), בכיכובו של וין דיזל המגלם את רידיק. עם קרל אורבן ("מסע בין כוכבים") וג'ורדי מולה ("שאיפות", "אליזבת: תור הזהב").

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?