סיכום תשע"ג: הסרטים הישראלים שהמבקרים הכי המליצו לראות

"למלא את החלל".

"למלא את החלל". הסרט המצליח ביותר בשנת תשע"ג.

במהלך שנת תשע"ג (2012-2013) הוקרנו 54 סרטים ישראלים בבתי הקולנוע בארץ, מתוכם 31 היו סרטים עלילתיים, 18 תיעודיים ו-5 היו סרטי טלויזיה או מיני-סדרות. מתוך 31 הסרטים העלילתיים שהגיעו לבתי הקולנוע ב-תשע"ג, 7 סרטים לא היו תוצרת של 2012-2013 (אלא הוקרנו עוד קודם בפסטיבלים בארץ או בעולם), ו-9 היו תוצרתה של 2013 לבדה. שניים (בלבד?) מהסרטים שהופצו לבתי הקולנוע בשנה האחרונה עסקו בנושא צה"ל ויחסי הישראלים-פלשתינים; ומולם 8 סרטים היו קלילים יחסית שנדדו אל הקומדיה.

סיכום השנה בקולנוע הישראלי של אידיבי בוחן את מידת האהבה ששפכו המבקרים הישראלים על הסרטים שהופצו במהלך השנה החולפת אל בתי הקולנוע (בכורה אחרי ה-17 בספטמבר 2012). הסרט שזכה למספר הביקורות הרב ביותר (שפורסמו באינטרנט), הוא גם הסרט המקורי ביותר שנעשה השנה: קומדית המתח-אימה "מי מפחד מהזאב הרע", עם 16 ביקורות שתועדו כאן באידיבי. לשם ההשוואה, הסרטים "שומרי הסף" ו"למלא את החלל" משכו 10 מבקרים לפרסם ביקורות עליהם באינטרנט, ו"לצוד פילים" ו"פלאות" מיד אחריהם עם 9 מבקרים.

"הנוער".

"הנוער".

סרטים עלילתיים ב-תשע"ג

"הנוער"
סרטו של תום שובל זכה לאהבה הגדולה ביותר בקרב המבקרים המקומיים השנה, משהביא את מדד המבקרים של אידיבי לציון המדהים: 8.6 (לפי 8 ביקורות). זהו סרט שיכול להיחשב כאילו נכנס לסיכום השנתי בקושי (עלה לאקרנים בשבוע האחרון של השנה), אבל נזכיר כי אחרי ההקרנה בפסטיבל ברלין, הוקרן "הנוער" בארץ בפסטיבל דרום (בחודש יוני) ובפסטיבל ירושלים (יולי), שם קטף את פרס הסרט הטוב ביותר. שובל, שיצר את הסרט, נחשב כבר זמן מה להבטחה גדולה בתעשיה המקומית (בזכות סרטיו הקצרים, ובמיוחד סרט הגמר שלו בסם שפיגל), והוא בהחלט סיפק את הסחורה עם סרט הביכורים שלו.
המבקרים שיבחו בעיקר את הסצינות עוכרות השלווה של הסרט.

"מי מפחד מהזאב הרע"
צמד הקולנוענים אהרון קשלס ונבות פפושדו חזר השנה לקולנוע עם סרט שני אחרי "כלבת" (2010) המצליח שלהם, שהציב רף גבוה של 7.4 במדד המבקרים של אידיבי. "מי מפחד מהזאב הרע", קומדית אימה עם לא-מעט סצינות חולניות שדחקו את גבולות הז'אנרים בהם פוסע הסרט וזכו לאהבת המבקרים והקהל: הסרט משך 16 מבקרים מקצועיים לכתוב על הסרט (שיא ישראלי, ושני רק ל"אינוויקטוס" של קלינט איסטווד) שנתנו לו את הציון הגבוה 7.8 במדד המבקרים של אידיבי. עוד, הסרט גם פתח מול כ-10,000 צופים בבתי הקולנוע, ואף גרף 11 מועמדויות לפרסי אופיר, שני רק לסרט "בית לחם".
המבקרים שיבחו בעיקר את הבימוי והמשחק המקצועיים שבסרט.

"בלדה לאביב הבוכה". אורי גבריאל, נירו לוי, דודו טסה.

"בלדה לאביב הבוכה". נירו לוי, אורי גבריאל, דודו טסה.

"בלדה לאביב הבוכה"
סרטו השני של בני תורתי בטרילוגיה נטולת הזמן והמקום שלו, שנפתחה בסרט "כיכר החלומות" והמשיכה כ-11 שנה מאוחר יותר עם "בלדה לאביב הבוכה", ריגשה את המבקרים הישראלים והציבה את הסרט הישראלי המוסיקלי בציון 7.6 במדד המבקרים של אידיבי (לפי 7 ביקורות).
המבקרים שיבחו בעיקר את הנשמה הגדולה של הסרט ואהבת הקולנוע המופגנת בו.

—–

עוד השנה הגיעו לבתי הקולנוע גם "למלא את החלל", שהשיג ציון 7.2 במדד המבקרים של אידיבי (לפי 10 מבקרים), ומשך כ-270 אלף צופים לבתי הקולנוע, חרף אי-הקרנתו במהלך ערב ויום שבת; הסרט "לא בתל אביב" העצמאי עם ציון זהה (לפי 5 מבקרים), וגם "פלאות" גם כן עם 7.2 (לפי 9 מבקרים), שאף צוין רבות כסרטו הטוב ביותר של אבי נשר.

"שומרי הסף".

"שומרי הסף".

סרטי תעודה ב-תשע"ג

"שומרי הסף"
הבמאי דרור מורה הצליח לראיין באופן בלעדי שישה ראשי שב"כ והרכיב מהם מסמך מרתק על עבודת הביטחון הפנימית של מדינת ישראל. המבקרים הישראלים זיכו את הסרט בציון מדהים של 8.6 במדד המבקרים של אידיבי (לפי 10 מבקרים), זאת לצד הצלחה מסחררת מסביב לעולם ובפרט בארה"ב, שם הפך הסרט לתיעודי הישראלי הראשון שהצליח לגרוף מעל מיליון דולרים.
המבקרים בארץ שיבחו בעיקר את הפתיחות הרבה שהביאו איתם המרואיינים והבימוי המעניין שהציג מורה.

"גן עדן"
סרטו של רן טל על הסחנה, הצליח למשוך את אהבתם של המבקרים הישראלים, שדירגו אותו בציון הגבוהה ביותר ברשימה השנה: 9 במדד המבקרים של אידיבי (לפי 4 מבקרים). הסרט גם קטף את פרס הבימוי של פסטיבל ירושלים.
המבקרים שיבחו בעיקר את המבט המיוחד של הבמאי ביצירת סרט תעודה לא-שגרתי.

"גן עדן".

"גן עדן".

—–

18 סרטים תיעודיים עלו השנה על המסכים בבתי הקולנוע, אבל רק "שומרי הסף" זכה לכמות מספקת של ביקורות. למשל, הסרט "5 מצלמות שבורות" זכה לתשומת לב רבה, כולל פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר מפסטיבל ירושלים, אבל רק 2 ביקורות נכתבו עליו בסופו של דבר משעלה לאקרנים. נקוה שבעתיד הקולנוע הישראלי התיעודי יזכה גם הוא לביקורות.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?