הטבח בקולנוע בקולורדו: כל הפרטים

החשוד ג'יימס הולמס. צילום באדיבות: Good Morning America.

החשוד ג'יימס הולמס. צילום באדיבות: Good Morning America.

על פי החשד, ג'יימס הולמס בן ה-24, נכנס לאולם קולנוע שהקרין את "עלייתו של האביר האפל", והחל לירות בתת-מקלע לעבר יושבי האולם. זו היתה הקרנת הבכורה של הסרט באיזור, והשעה היתה כחצי שעה אחרי חצות הלילה – שבין חמישי (19.7) לשישי [סביבות השעה 11:39 בבוקר בישראל, א.ש.]. המיקום הוא בית הקולנוע 'סינמרק' באורורה שבמדינת קולורדו, ארה"ב.

החשוד היה לבוש באפוד מגן מתחת לביגוד שחור, וגם עטה על פניו מסיכת גז ועל ידיו כפפות. שיערו היה צבוע באדום, והוא יזדהה בפני השוטרים שילכדו אותו מאוחר יותר בתור "הג'וקר". הוא ירה עם תת המקלע שלו בכל מי שראה בתוך האולם, אך נבלם בידי מעצור בנשק. עם זאת, החשוד היה חמוש היטב, ונשא איתו עוד כלי נשק – מהירים-פחות – שהאטו את קצב הטבח שלו אך לא מנעו ממנו להגדיל את מנין הקורבנות שלו ל-12 מתים ועוד 58 פצועים. בין המתים: ילדה בת 6 וצעירה שחמקה ממוות בירי המוני שאירע בטורונטו רק בחודש שעבר.

הולמס הוא ככל הנראה מדען מוכשר שאף קיבל מענקים ממשלתיים להשלמת הדוקטורט שלו, באחת מתוכניות מדעי המוח הטובות ביותר בארה"ב. עמיתים ללימודיו שהתראיינו לשדרי החדשות בארה"ב, מסרו כי הוא לא נראה חריג ומעולם לא נראה הסוג הרוצח. הוא גם לא נמשך למשחקים אלימים והעידו עליו כי דווקא העדיף משחקי מחשב לא אלימים. הוא במקור מסן דייגו, ודווח כי בעברו עבד עם ילדים בסיכון, בין היתר מטעם אגודה אמריקאית יהודית בשם 'אחים יהודים גדולים ואחיות יהודיות גדולות בלוס אנג'לס'.

על פי הרשויות בקולורדו, החשוד תכנן כהלכה את המבצע שלו, בין היתר מפני שרכש כלי נשק ותחמושת עוד מלפני חודשיים. כמו כן, הוא מלכד את הדירה שלו מפני השוטרים ופירוק הפצצות ארך זמן ממושך הרבה יותר משחבלני המשטרה רגילים לו מפצצות ביתיות.

כרגע, הולמס נמצא במעצר ושימוע בעניינו נקבע להיום (ב').

כריסטופר נולן, במאי הסרט שבמהלך הקרנתו בוצע הירי, מסר: "בשמי ובשם השחקנים והצוות של 'עלייתו של האביר האפל', אני רוצה להביע את צערנו העמוק מהטרגדיה חסרת ההיגיון הזו שהומטה על כל קהילת אורורה. אולם הקולנוע הוא ביתי, והרעיון שמישהו יחלל את המקום התמים ומלא התקווה הזה באכזריות בלתי נסבלת שכזו, היא הרסנית בעבורי."

כוכב הסרט, כריסטיאן בייל, מסר: "מילים אינן יכולות לתאר את האימה שאני חש. אני לא יכול להתחיל להבין באמת את הכאב והצער של הקורבנות ואהוביהם, אבל ליבי יוצא אליהם."

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מסר: "מישל ואני המומים והלומים מהירי הטראגי והנורא בקולורדו." הוא נסע אל קולורדו וביקר את משפחות ההרוגים ואת נציגי החוק במדינה.

במהלך סוף השבוע, הודקה האבטחה על בתי הקולנוע ברחבי ארה"ב, ובין היתר לא הורשו להכניס תחפושות וחפצים מסוימים אל בתי הקולנוע; כמו גם הסתובבו שוטרים סמוים בין מבקרי האולמות, ווידאו שהכל כשורה. זהו מקרה הרצח החמור ביותר בהיסטוריה של בתי הקולנוע האמריקאים, שמנין ההרוגים בהם לא עלה עד כה על שניים. המקרה האחרון שקרה היה ב-2008, כאשר צעיר בן 29 ירה למוות באב למשפחה, שלטענתו הרעיש במהלך הקרנת "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן".

 

שיוכים: מחוץ לענין

[…] לסרט הדו-מימדי בעל הפתיחה הטובה של כל הזמנים. אך לטבח באולם ההקרנה שלו בסוף השבוע היתה תוצאה מאכזבת בקנה מידה שונה-לחלוטין כמובן: הסרט […]

[…] סרט הפשע "יחידת הגנגסטרים" של רובן פליישר נדחה מה-7 בספטמבר ל-11 בינואר בארה"ב, על מנת לצלם מחדש סצינה בה מתבצע ירי בתוך אולם קולנוע, כדי לא לפגוע ברגשות הציבור בעקבות הטבח בבית הקולנוע בקולורדו. […]

[…] "עלייתו של האביר האפל" אוחז בלא מפריע במקומו בצמרת טבלת שוברי הקופות של סוף השבוע, עם פתיחה נמוכה לקומדיה עטירת הכוכבים "שומרים על השכונה" ולסרט הריקודים "סטפ אפ 4". אך "עלייתו של האביר האפל" לא מצליח להמשיך ולהתעלות על קודמו בסדרת סרטי הבאטמן, ויש מי שינמק זאת בירי בקולורדו. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?