הוכרזו הסרטים במסגרת העצמאית פרינג'ידר של פסטיבל חיפה 2012: מה כוחה?

"גולדברג ואייזנברג".

"גולדברג ואייזנברג".

הוכרזו הסרטים הישראלים העצמאים שיוקרנו במסגרת הפרינג'ידר של פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2012 (ה-28 במספר), והם "גולדברג ואייזנברג" של אורן כרמי, "רשימות קצמן" של אמנון וינר ו"אני ביאליק" של אביב טלמור. השלושה נבחרו מבין 10 סרטים שנשלחו למסגרת, ומיצגים "עשיה יחודית, מתנסה ופורצת גבולות, בז'אנרים שכמעט ולא קיימים בקולנוע הישראלי." אות 'אביר הפרינג'ידר' יוענק השנה ליוצרת "ג'ו ובל", רוני קידר, שסרטה הזה גם ינעל את המסגרת – וסרטה הקצר והחדש "באני לאב" (יש כבר יותר חדש!) יפתח את המסגרת.

גם השנה וגם בשנה שעברה נרשמה היענות מכובדת למסגרת הפרינג'ידר של פסטיבל חיפה, חרף הצלחתו של פסטיבל דרום לפרוץ לתחום הסרטים העצמאים בישראל קודם. עשרה מתמודדים השנה ועוד 12 סרטים אשתקד, ניסו להתקבל למסגרת. בחירה של שלושה סרטים בלבד מעידה ככל הנראה על בעית זמן שיוקדש להקרנות (ולא על איכותם של הסרטים שלא התקבלו).

מה כוחה של מסגרת הפרינג'ידר?

סרטים בתקציב גבוה יכולים להרשות לעצמם להיות מוקרנים בפסטיבלים בארץ ובעולם, ולתת לקהל המקומי לשכוח מהם בזמן שהם ממתינים לפסטיבל הבא. כל זאת בתנאי שכאשר יבחרו לעלות לאקרנים בהפצה סדירה – יפצו על הזמן שאבד באמצעות פרסום ושיווק טובים שכסף קונה.

הסרטים הקטנים והעצמאיים שהוקרנו ויוקרנו במסגרת הפרינג'ידר, סובלים מעמדת נחיתות כספים שלא מעמידה לרשותם הרבה כלי שיווק. הייתם מצפים כי סרטים שנבחרים להיות מוקרנים בפסטיבל הראשי לקולנוע חתרני ואנדרדוגי בישראל, ישכילו להשתמש בכוחו לטובתם – ישכילו לעלות בהקרנות סדירות ומסחריות בסינמטקים בזמן קרוב לפסטיבל. זה לא קרה, ובינתים "טאקע מאמא" הוא היחיד מבין השלושה שהופיעו בפרינג'ידר-חיפה אשתקד, אשר מצא את דרכו להקרנות סדירות – וגם את זה עשה רק בחודש שעבר (!) ולא המשיך לחודש זה (קרי נאלץ להסתפק ב-3 הקרנות בלבד בסינמטק תל אביב). אם כן, הצגת הסרטים העצמאיים היא חשובה לכשעצמה, אך נדרשת מקפצה נוספת שאולי פחות הכרחית לשאר הקולנוע הישראלי.

למסגרת הפרינג'ידר של חיפה עומד יתרון בולט על המסגרת המקבילה של פסטיבל דרום. לחיפה יש את חברת קולנוע פרינג' מאחורי המסגרת, שיכולה להמשיך ולקדם את הסרטים גם אחרי הקרנתם בפסטיבל. ובאופן פרטני וחשוב: תדחוף אותם לעלות בזריזות להקרנות סדירות בסינמטקים, ולהשתמש במומנטום שנתן הפסטיבל.

חשוב לתמוך בקולנוענים העצמאים, שכנראה לא מודעים לכוחו של פרסום (גם מרבית הקולנוענים שעושים סרטים עם תקציב גדול אינם מתהדרים במודעות גבוהה לנושא). באופן מסורתי, זהו אינו תפקידו של הפסטיבל לדאוג לסרט אלא רק לשמש לו קרש מקפצה למצוא מפיץ, כספים נוספים ופרסום. אבל אנחנו בישראל, ועוסקים כעת בקולנוע עצמאי. יש מקום לחרוג מן הנורמה.

אירוע מסגרת הפרינג'ידר יתקיים ב-2 באוקטובר (החל מהשעה 15:00) במועדון הביט שבחיפה, וניתן לרכוש כרטיס משותף לכל ההקרנות באירוע כמו גם כרטיס בודד עבור הקרנות ספציפיות. פסטיבל חיפה כולו יערך בין ה-29 בספטמבר ועד ה-8 באוקטובר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?