"פרנקנוויני" – ביקורת

"פרנקנוויני".

"פרנקנוויני".

"פרנקנוויני" הוא סרט סטופ-מושן (stop motion, שבו עוסקים אנשים בעלי הסבלנות הגדולה בעולם, ולפיו מזיזים בובות במילימטרים ספורים בכל פעם כדי ליצור תנועה רציפה של סרט), שיטה שבה יש לטים ברטון ניסיון כבמאי "חתונת רפאים" וכמפיק "הסיוט שלפני חג המולד" ו"ג'יימס והאפרסק הענק". הסרט נראה מדהים, ויש בו תנועות מצלמה יפות, אפקטים ודמויות מצחיקות עד שלגמרי שוכחים שמדובר בבובות קטנטנות בשחור-לבן. "פרנקנוויני" הוא סרט טים ברטון טיפוסי, עם לא מעט הומור. השעה הראשונה שלו נהדרת, ואז יש עוד 25 דקות.

יש מעט מאוד במאים עם סגנון ייחודי וקל לזיהוי כמו זה של טים ברטון. מספיק לראות פריים מסרט ולדעת שזה סרט שלו. בשנים הראשונות העיצוב שירת את הסיפורים והסרטים שלו: "ביטלג'וס", "באטמן", "המספריים של אדוורד" ועד "סליפי הולו". אך בשנים האחרונות ההשקעה בעיצוב עלתה על איכות הסרטים: "אליס בארץ הפלאות", "צ'רלי בממלכת השוקולד", "צללים אפלים".

"פרנקנוויני" מבוסס על סרט קצר שיצר ברטון ב-1984 ופירושו "פרנקנשטיין הקטן" והוא הנער ויקטור פרנקנשטיין שגר עם הוריו בפרבר אמריקאי טיפוסי, לומד בבית ספר שבו מתקיים יריד מדע מסורתי ואוהב לבצע ניסויים בעליית הגג. אחרי שכלבו האהוב ספארקי נהרג, ויקטור מקים אותו לתחייה ומנסה להסתיר זאת מההורים והחברים שלו. בין המשתתפים (המדבבים) בסרט ישנם שני שחקנים שהשתתפו בעבר בסרטים של ברטון: מרטין לנדאו (שגילם את בלה לוגסי ב"אד ווד") כמורה למדע, וינונה ריידר ("ביטלג'וס", "המספריים של אדוורד") כילדה שכנה שדומה מאוד לדמות שלה מ"ביטלג'וס" וקת'רין אוהארה ("ביטלג'וס"). ישנן גם מחוות לווינסנט פרייס (שקריין סרט קצר אחר של ברטון, "וינסנט", וגילם את היוצר של אדוורד ב"המספריים של אדוורד").

הסרט שמבוסס, כאמור, על סרט קצר, היה יכול להיות מוצלח יותר לו היו מורידים את עשרים וחמש הדקות האחרונות שלו (בערך), בערך מהנקודה שבה מקימים לתחייה את החיות הנוספות. הקטעים בכיתה למדעים מעולים – עם תלמידים מטורפים מיוחדים שהייתי שמח לראות מככבים בסדרת טלוויזיה. (שתי הסדרות המצוירות שברטון הפיק לא הצליחו: "ביטלג'וס" ו-Family Dog). חשוב לדעת ש"פרנקנוויני" לא מיועד לילדים קטנים, שעלולים לפחד בחלקים מסוימים, ולא להבין את הסיפור או ההומור בחלקים אחרים. והשילוב של זה יחד עם היותו סרט אנימציה (שעדיין נחשב בטעות כז'אנר שמיועד לילדים), בשחור-לבן, מסבירים את העובדה שהסרט הרוויח בארצות הברית פחות ממה שהוא עלה. אך גם "הסיוט שלפני חג המולד" הרוויח בשנת יציאתו 50 מיליון דולר "בלבד", ומאז גרף עוד 25 מיליון בהקרנות חוזרות ועוד עשרות -אם לא מאות מיליונים- במכירת מוצרים נלווים.

דירוג: ★★★☆☆

פרנקנוויני
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-08.11.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
טים ברטון
תסריט:
טים ברטון
לאונרד ריפס
ג'ון אוגוסט
משחק:
קת'רין או'הרה
מרטין שורט
מרטין לנדאו
וינונה ריידר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?