הקריירה ההוליוודית של במאים זרים זוכי אוסקר

"הזייפנים".

"הזייפנים".

החל מיום חמישי יוקרן בארץ הסרט "המלכודת" בבימויו של סטפן רוזוויצקי האוסטרי. סביר להניח שהוא לא היה זוכה לביים את הסרט האמריקאי הזה לולא היה זוכה באוסקר על בימוי "הזייפנים" שזכה בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. בשנים האחרונות קטגוריית הסרט הזר היא מעין כרטיס כניסה להוליווד. גם במאים שסרטיהם מועמדים לאוסקר זוכים לחשיפה (ארי פולמן עובד בימים אלו על "כנס העתידנים" שחציו מצויר ומככבים בו רובין רייט, הארווי קייטל), אך לעיקר תשומת הלב זוכים הזוכים.

איך משפיעה הזכייה באוסקר על הקריירה של הבמאים?

בסוף המאה ה-20 זכו שלושה במאים מפורסמים באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר: רוברטו בניני על "החיים יפים" (1998), פדרו אלמודובר על "הכל אודות אמא" (1999) ואנג לי על "נמר, דרקון" (2000). "החיים יפים" ו"נמר דרקון" היו מועמדים לאוסקר גם לסרט הטוב ביותר והבמאים שלהם לבמאי הטוב ביותר. בפחות מ-15 השנים שחלפו מאז, בניני כמעט נעלם מהקולנוע: הוא ביים את "כשתראי נמר בשלג" ואת "פינוקיו" ושיחק בסרטו האחרון של וודי אלן, "לרומא באהבה". פדרו אלמודובר זכה באוסקר גם על התסריט של "דבר אליה" (2002), הוא שב ודוחה הצעות לביים סרטים באנגלית (לזמן מה היה אמור לביים את "העיתונאי") וממשיך לביים סרטים בקצב של אחד לשנתיים בממוצע- האחרון שבהם היה "העור בו אני חי" והוא כבר צילם סרט נוסף שיוקרן בשנה הבאה. אנג לי ביים סרטים באנגלית לפני "נמר, דרקון" – שהיה הסרט הטייוואני הראשון שזכה באוסקר, אחרי שלוש מועמדויות (כולן לסרטים שלי ביים) – ומאז הוא ביים בעיקר סרטים באנגלית. הוא זכה באוסקר על בימוי "הר ברוקבק" והשנה יש סיכוי גבוה שיהיה מועמד על "חיי פיי".

הזכייה, כמובן, לא מבטיחה הצלחה (או סרטים מוצלחים), אך ללא ספק פותחת דלתות לבמאים. רבים מהם קיבלו הזדמנויות לביים סרט באנגלית. מאז שלושת הזוכים המוכרים לעיל זכו באוסקר:

2001 "שטח הפקר" (בוסניה) מאז הזכייה ביים דניס טנוביץ' שלושה סרטים: "גיהינום" בצרפתית, על פי תסריט שכתבו קז'ישטוף קישלובסקי המנוח וקז'ישטוף קוזלובסקי -שאחראים, בין השאר, על טרילוגיית "שלושת הצבעים: כחול", "לבן" ו"אדום", וגם "שמים", הראשון בטרילוגייה חדשה, ש"גיהינום" הוא השני שבהם; "הפצוע" (Triage) באנגלית, עם קולין פארל; ואז חזר לבוסנית עם "קרקס קולומביה" שהוקרן בארץ בשנה שעברה.

"קרקס קולומביה".

"קרקס קולומביה".

2002 "אי שם באפריקה" (גרמניה), 2003 "שיחות נפש" (קנדה) – במאי הסרטים, קרוליין לינק ודניס ארקנד, ביימו מאז הזכייה סרט אחד בלבד כל אחד.

2004 "הים שבפנים" (ספרד) לפני הזכייה ביים אלחנדרו אמנבר את "פקח את עיניך" הספרדי ששימש כבסיס ל"ונילה סקיי" בכיכובו של טום קרוז ואת "האחרים", סרט אימה באנגלית בכיכובה של ניקול קידמן. מאז הזכייה ביים סרט אחד בלבד, הפקה ספרדית בשפה האנגלית, הדרמה ההיסטורית המשעממת "אגורה" בכיכובה של רייצ'ל וייז.

2005 "צוצי" (דרום אפריקה) אחרי הזכייה ביים גאווין הוד את "חקירה מעבר לקווים" עם ג'ייק ג'ילנהול, ריס וית'רספון ומריל סטריפ; "וולברין" בכיכובו של יו ג'קמן כדמות שלו מסרטי "אקס-מן", ובשנה הבאה נראה את סרט המדע בדיוני שביים באנגלית "המשחק של אנדר" עם הריסון פורד, אביגיל ברסלין, בן קינגסלי, היילי סטיינפלד, ויולה דיויס ואסא באטרפילד.

2006 "חיים של אחרים" (גרמניה) שמו של פלוריאן הנקל פון דונרסמארק, שזכה באוסקר על סרטו הראשון, הוזכר בנוגע להפקות רבות, ומכל הדברים הוא בחר ויצא לפועל דווקא "התייר" הלא-מוצלח, גרסה לסרט הצרפתי "אנתוני זימר". זהו סרטו היחיד מאז, כנראה כי הסרט לא כל כך הצליח בארצות הברית – הוא הצליח ברחבי העולם בזכות שני הכוכבים הראשיים שלו: ג'וני דפ ואנג'לינה ג'ולי.

"חיים של אחרים". אולריך מוהה.

"חיים של אחרים". אולריך מוהה.

2007 "הזייפנים" (אוסטריה) מאז הזכייה ביים סטפן רוזוויצקי שני סרטים: "לילי המכשפה, הדרקון וספר הקסמים", סרט לילדים בגרמנית שהוקרן בארץ, ו"המלכודת", סרט פעולה עם אריק באנה, אוליביה ויילד וסיסי ספייסק.

2008 "פרידות" (יפן) מאז הזכייה ביים יוז'רי טאקיטה שני סרטים ביפנית שלא הוקרנו בארץ.

2009 "הסוד שבעיניים" (ארגנטינה) חואן חוזה קמפולה עובד כבר שנים רבות בטלוויזיה האמריקאית. בין השאר ביים פרקים בסדרות "חוק וסדר: מדור מיוחד" ו"האוס". מאז הזכייה ביים סרט אנימציה בארגנטינה, שצפוי לצאת בשנה הבאה.

2010 "בעולם טוב יותר" (דנמרק) מאז המועמדות הראשונה שלה לאוסקר (על הסרט הדני "אחרי החתונה"), ביימה סוזן ביר את הסרט הנוראי "דברים שאבדו לנו באש" באנגלית, עם האלי בארי ודיויד דוקובני. ואחרי הזכייה ביימה את "רק אהבה", שמוקרן בימים אלה בקולנוע בארץ, עם פירס ברוסנן (חלקים גדולים של הסרט באנגלית). בימים אלו היא מצלמת סרט נוסף באנגלית, בכיכובם של ג'ניפר לורנס וברדלי קופר.

"בעולם טוב יותר".

"בעולם טוב יותר".

2011 "פרידה" (איראן) טרם התפרסם הפרויקט החדש של הבמאי אשגר פרהדי, שהיה מועמד לאוסקר גם על התסריט של הסרט האיראני הראשון שזכה באוסקר.

[…] הוליוודית בזכות סרטו זוכה פרס האוסקר "הזייפנים" (קראו סקירה מעולה מצד יונתן דורון כאן באידיבי). בפועל, גם "הזייפנים" לא היה סרט מי-יודע-מה, אבל […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?