"דמדומים 4: שחר מפציע – חלק 2" – ביקורת

"דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 2". קריסטן סטוארט, רוברט פטינסון.

"דמדומים 4: שחר מפציע – חלק 2". קריסטן סטוארט, רוברט פטינסון.

"דמדומים 4: שחר מפציע – חלק 2" הוא סרט מפתיע במתח והאימה שהוא מייצר, וכנראה האפקטיבי ביותר בסדרה עבור קהל יעד משני המינים. מדובר בסיום הולם בהחלט לסדרת הסרטים הרומנטית לנוער, גם אם התסריט התפזר הרבה יותר מדי.

זהו הסרט השני שביל קונדון ("נערות החלומות", "קנדימן 2") מביים בסדרת "דמדומים" המצליחה, והוא מצליח למתוח כאן את החבל כמו שאיש לא עשה בסדרת סרטי נוער מוכוונת-המין-הנשי, שאני מצליח לזכור. להבדיל מסדרת סרטי "הארי פוטר", שנפתחה ב-2001 עם שחקנים-ילדים צעירים-ביותר ונסתיימה עשר שנים מאוחר יותר כשגם הקהל וגם השחקנים התבגרו מאד; "דמדומים" אפילו לא ארכה חצי מהטווח הזה.

כך, עוצמת המתח והאימה שמשרה קונדון בסרט האחרון מצליחה להפתיע, ובהתאם, אמנע מלקלקל לצופים שעוד לא ראו בתיאור מעשי האלימות הנוראים שעולים על המסך. בואו רק נאמר שיתדות כסף שהופכים את הערפדים לאבק והיו פופולרים בעלילות ערפדים אחרות ("באפי"! "באפי"!), לא השתתפו בעלילה של "דמדומים 4.2".

עלילת הסרט האחרון בסדרה הרומנטית (עד להשקה מחדש בפורמט כלשהו, שודאי תיערך בעת זו או אחרת), מתחילה באופן משעשע למדי. בלה היא לא רק ערפד טרי עם כוחות מוגברים, היא גם אמא מגוננת (במפגן משחק מגוחך למדי של קריסטן סטוארט), שמפעילה את כוח הזרוע על חברה הטוב, ג'ייקוב (טיילור לוטנר), כשאינה מבינה את כוונותיו. שעשועי משולש האהבה – שעכשיו עם הולדתה של רנסמיי, הפך לריבוע אהבה – מופרעים בידי קרובה-רחוקה של משפחת קאלן (מגי גרייס) אשר חוששת כי נתבצע פשע ומדווחת לוולטורי.

ראש הוולטורי, ארו (מייקל שין), מכין את כוחותיו להשיב סדר לעולם, ומתכוון להשמיד את רנסמיי הגדלה במהרה (מקנזי פוי). כצעד מנע, משפחת קאלן יוצאת לרחבי העולם בכדי לגייס כמה שיותר 'עדים', שיעידו כי רנסמיי אינה פשע בו חטאו בלה ואדוארד (רוברט פטינסון), ושאין צורך להשמיד אותה.

כאן הוא החלק ש"דמדומים 4.2" מתפזר מדי ומתחיל להרגיז. הקאלנים חורשים כאמור את העולם במצוד אחר עדים, ובדרך אנו מגלים כי העולם של הסרט פתאום דומה יותר ויותר לזה של "אקס-מן". במקום מוטאנטים עם גן מיוחד שנותן להם כוחות-על מיוחדים, אנחנו מקבלים ערפדים עם מתת-אל. חשבו על הנבואות של אליס, אבל בכישורים פיזים שיועילו מאד בקרב הגדול נגד הוולטורי. כנראה שלקרב הגדול נוסח-"שר הטבעות", היה צריך להחליף איכשהו את החרבות והקשתות, אבל זה עדין תרגיל תסריטאי חלש ומבאס.

"דמדומים 4: שחר מפציע - חלק 2".

"דמדומים 4: שחר מפציע – חלק 2".

אבל אקשן ופנטסיה בצד, צריך לזכור ש"דמדומים 4.2" הוא חלק מסדרה שמטרתה היא רומנטיקה, ובזה הסרט מצליח טוב. כל ספרי הסדרה של סטפני מאייר המורמונית, דוחפים מאד לזכות בהנאה הגופנית רק לאחר הנישואין, וגם כאן העיקרון הזה בולט. אדוארד ובלה הם עכשיו זוג נשוי, ושניהם אפילו ערפדים, אז הם יכולים להגשים את הפיזיות של הנישואים שלהם בצורה המהנה ביותר ומעוררת הקנאה. גם החיבור המשפחתי בין הזוג הנשוי והצעיר מאד למראה, לבין בתם שמתבגרת מהר, מוצג בצורה מכובדת למדי, אלמנט מפתיע יחסית למשחק בסדרה.

דירוג: ★★★½☆

דמדומים 4: שחר מפציע – חלק 2
ארה"ב, 2012
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-15.11.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ביל קונדון
תסריט:
מליסה רוזנברג
סטפני מאייר
משחק:
קריסטן סטוארט
רוברט פטינסון
טיילור לוטנר
מקנזי פוי
דקוטה פאנינג

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?