"אמא ואבא'ז" – ביקורת

"אמא ואבא'ז". מיה דגן, יפתח קליין, יהודה לוי.

"אמא ואבא'ז". יהודה לוי, מיה דגן, יפתח קליין.

"אמא ואבא'ז" היא לא כמוסת 'תורידו את הדיון לגובה העם כדי שירגיש טוב עם עצמו', אלא סדרה עם נפח דרמתי מכובד המבוססת על ניסיון חייהם של העוסקים במלאכה מאחורי הקלעים. ובכל זאת, למרות ביצועים טובים מצד הבמאי והשחקנים, קשה להכריז על הסדרה כיותר מאשר מפלסת דרך בתרבות הטלויזיה הישראלית.

אבנר ברנהיימר יצר את הסדרה על פי חייו, לאחר הצלחות לא-מועטות על המסך הקטן. ההצלחה הגדולה ביותר שלו קודם ל"אמא ואבא'ז" עם הוט (המשדרת אותה), היתה "יוסי וג'אגר" שהחתימה תו תקן של איכות על הכוכב שלה, יהודה לוי. עם טמירה ירדני שיצרה והפיקה את הסדרה החדשה שלו, עבד ברנהיימר גם בסדרה המוצלחת "בלו נטלי" עם יפתח קליין, שהיתה לסדרה המתוסרטת בצורה הטובה ביותר בקריירה שלו בשנות האלפיים.

"אמא ואבא'ז" לא מבזבזת זמן במהלך שני פרקי הבכורה, להגדיר לנו כמה נורמלי זה במאה הזאת, שזוג הומוסקסואלי יגדל ילד משלו בעזרת אמא שאינה חלק מן הזוגיות הרומנטית. הצופה נזרק הישר לתוך הכניסה ללידה, עת שטליה (מיה דגן) מובהלת לבית החולים במונית, ומדריכה את סמי (יהודה לוי) דרך הטלפון, אילו חפצים להביא לה מהבית. טליה מעדיפה להישען על ארז (יפתח קליין במשחק משעשע של שם הדמות), אותו פגשה בשירות המילואים שלו, אבל הוא מנסה לדחות ככל שיוכל את ההכרה במציאות כי הילד שלו עומד להגיח אל העולם.

"אמא ואבא'ז". מיה דגן, יפתח קליין, יהודה לוי.

"אמא ואבא'ז". יהודה לוי, מיה דגן, יפתח קליין.

מבין הדמויות, המורכבת והאנושית ביותר שבתסריט היא של קליין. הוא מגלם את ההומוסקסואל האיתן-למראה, שברגע האמת נשבר: יוצא לחפש הרפתקאות מיניות ומתקשה להתמודד עם המצב החדש בחייו. בתחילה אנחנו לא מחבבים אותו, אבל במקביל להסרת החוסן המדומה, אנחנו מצליחים להתחבר אליו. לוי מצידו, שמשעשע לשים לב באיזו קלות של הסטת שיער והחלפת מלתחה מצליח לתת אמינות יוצאת דופן לדמות שלו, מגלם את ההומוסקסואל הסטריאוטיפי שמתנהג כמו נערה בת 16 שבפועל מסתבר כי הוא הסלע האיתן במשולש המשפחתי. ומיה דגן? היא מיה דגן. או שכבר למדתם לאהוב אותה, או שתישארו עם הדעה האחרת.

הנפח הדרמתי של הסדרה תופס מקום רחב יותר, ולעיתים מעט מייגע. למרות בימוי מהוקצע, ענין הקצב של הסדרה עומד בעוכריה והיא לא זורמת בצורה חלקה. המשחק המוצלח הוא מה שמצליח לא לשעמם, ושוב אני מופתע אילו מרחקי-איכות נעים בין הפרויקטים של טדי הפקות.

אמא ואבא'ז
ישראל, 2012
קדימון:

יצירה:
אבנר ברנהיימר
אורי סלעי
טמירה ירדני
בימוי:
קובי פז
תסריט:
אבנר ברנהיימר
משחק:
יפתח קליין
יהודה לוי
מיה דגן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?