"החיים כשמועה" – היוצרים בריאיון: "אסי דיין משחק עם הציבור והתקשורת"

"החיים כשמועה". אסי דיין.

"החיים כשמועה". אסי דיין. צילום: שמואל רחמני

אידיבי פועל לקידום הקולנוע הישראלי – הסדרה התיעודית "החיים כשמועה" סיימה אמש (א') להקרין בערוץ 10 את הפרק השלישי והאחרון שלה באוטוביוגרפיה על חייו של אסי דיין. השחקן, הבמאי, התסריטאי, המשורר והבן-של, עדיין מרתק את עם ישראל, ואחוזי הרייטינג של הסדרה הוכיחו זאת כשעקפו את אלו של מהדורת החדשות המרכזית – התוכנית הנצפית ביותר של הערוץ כמעט בכל יום.

"החיים כשמועה" החלה כדוקודרמה שהחל לכתוב אסי דיין סביב סיפורו שלו ושל משפחתו. את ההצעה של דיין לפרק הראשון קראו עדי ארבל ומויש גולדברג, והמליצו ל-HOT להפוך אותה לסדרה תיעודית מבוססת ארכיונים וקריינות של אסי לבדו. "החזון שלנו," מספרים ארבל וגולדברג לאידיבי, "היה ליצור אוטוביוגרפיה תיעודית שמסופרת כולה בפס הקול בקולו של אסי, ובתמונה רואים רק ארכיונים. ללא ראיונות, ללא ראשים מדברים, ללא סצנות ב'לייב'."

הוט ואסי אהבו את הרעיון והפרויקט קיבל אור ירוק. חיי משפחת דיין, וביחוד הבן השחקן, היו תמיד תחת התבוננותם של הציבור והמצלמות, מה שאיפשר לסדרה להציג מראות ממרבית התקופות בחיי אסי. לצד קטעי עיתונות וצילומי יח"צ סביב אסי, היוצרים שמו ידם על קטעים מסרטים חדשים ועתיקי-יומין שבהם השתתף אסי בארץ ובחו"ל, כמו גם גם צילומים משפחתיים פרטיים.

"השגת חומרי הארכיון הרבים והמגוונים שמהם בנויה הסדרה לקח זמן רב," אומרים ארבל וגולדברג. "נעשה תחקיר בארץ ובעולם בחיפוש אחר כל החומרים שיש על משפחת דיין. התחקיר כלל ארכיונים ידועים וארכיונים נסתרים, ארכיונים ציבוריים וארכיונים פרטיים, 'בוידעמים', ספריות, אלבומים אישיים וגנזכים רשמיים. ארכיונים של צלמים ותיקים ושל פאפראצי עכשוויים. דבר הוביל לדבר – כתבה משנות החמישים עם צילום, שולחת לצלם או למגזין שצילם וכך הלאה."

מה הקשיים בהפקה כזו?

"התקציב. החומרים הארכיוניים עולים המון, התחקיר הממושך וכתיבת התסריט הממושכת – כל אלו דורשים תקציב מכובד שקשה מאד לגייסו."

מימין: מויש גולדברג, עדי ארבל, אסי דיין, בפרימיירת "החיים כשמועה". צילום: יוני המנחם

מימין: מויש גולדברג, עדי ארבל, אסי דיין, בפרימיירת "החיים כשמועה". צילום: יוני המנחם

ועם אסי?

"העבודה עם אסי כללה שעות של תחקיר וכתיבת תסריט – שעות ארוכות, מענגות ומשעשעות. אסי שופע סיפורים והומור והוא הלך עימנו את כל הדרך בחיפוש אחר האמת האוטוביוגרפית והאמנותית. שימש לנו השראה בכוח היצירה שלו ובהתמסרותו ליצירה. באינספור שעות ארוכות של הקלטות, מצא תמיד את הזמן, ממש עד הרגע האחרון, לשפר ניסוחים, לתבל בהומור, לעקוץ בסרקסטיות ולהתבונן בתהליך העבודה כולו."

אז הפרויקט השתנה רבות תוך כדי העבודה?

"מבחינה קולנועית, התוצאה מאד קרובה לחלום שלנו. הצלחנו לספר את סיפורו של אסי בדרך שחלמנו עליה מבחינת התוכן ומבחינת הצורה. מה שראינו בדמיוננו התממש, וזו זכות גדולה. התהפוכות והתמורות היו בעיקר באינסוף דראפטים של התסריט ובמהלך תהליך העריכה בו נוצרה בפועל הסדרה."

"הוא הלך בשדות".

פרימיירת "הוא הלך בשדות". התמונה באדיבות שי-לי המנחם, בתו של המפיק יעקב שטיינר.

סוף סוף הבינו את התופעה היחודית שהיא אסי דיין

מה אתם סופגים מהצופים שמגיעים להקרנות הסדרה (כסרט) בסינמטקים?

"אנשים עברו חוויה חזקה ומטלטלת וישבו מרותקים, צוחקים ודומעים, מול סיפור החיים הסוער והיחודי הזה, מול דרך סיפורו המושחזת של אסי ומול החומרים המסקרנים. אנשים התאהבו באסי עם הצפיה בסדרה והרגישו שסוף-סוף הבינו את התופעה היחודית הזו לעומק. הופתענו מעוצמת התגובות ומכך שהסדרה עוברת באופן כה קולח ומהנה שאנשים ממש רצו להמשיך ולראות עוד."

אסי דיין עם רבקה נוימן, "שמיכה חשמלית ושמה משה".

אסי דיין עם רבקה נוימן, "שמיכה חשמלית ושמה משה". צילום: יוני המנחם

מה מיחד את האדם הזה בעיניכם?

"לאסי יש סיפור חיים יחודי מכל בחינה. הוא יוצר מרתק ומחדש; ומעבר לכך, הוא כוכב ענק. הוא סמל. אייקון בחברה הישראלית. יש לו מודעות חדה לשלל דמויותיו והוא משחק עם הציבור והתקשורת על המתחים בין דמויותיו השונות. הוא החלום ושברו, הוא הבן והאב, הוא ישראל והתפרקותה, הוא סיפורו של הקולנוע הישראלי וסיפורה של משפחה יוצאת דופן וידועה ביותר."

ומה צופן לו העתיד?

"אסי ימשיך ליצור עד נשימתו האחרונה. הוא יכתוב עוד ספר, עוד תסריטים, עוד בלוגים ועוד שירים, הוא ישחק בעוד סרטים וסדרות. וכרגיל בכל אלו, הוא עוד יפתיע אותנו במבטו היחודי וחסר העכבות."

—–

אם פספסתם את "החיים כשמועה" בערוץ 10, תוכלו לתפוס שידורים חוזרים בערוץ 8 או את הקרנות הגרסה הערוכה-לסרט בסינמטקים.
יצירה: אסי דייןעדי ארבלמויש גולדברג
הפקה: אמיר הראלאיילת קייטמיכל אליאב – למה הפקות

ורד

יש אפשרות שיעלו את 3 הפרקים ליוטיוב או בכלל לאינטרנט? לא יתכן שסדרה כ"כ יוצאת דופן, מיוחדת וחד פעמית שכזו, תשודר רק בטלוויזיה. הרבה אנשים ודאי רצו לראות את הסדרה ולא יצא להם! אם זה יעלה לאינטנט, הסדרה הזו תהיה עוד יותר פופולארית! מקווה שתעלו את זה בקרוב.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?