הימורים סופיים לאוסקר 2013 (מעודכן)

"ארגו". בן אפלק.

"ארגו". בן אפלק לא מועמד לפרס הבימוי אבל יקח את פרס הסרט הטוב ביותר.

זהו, הגענו לישורת האחרונה וביום ראשון 24.2 יתקיים טקס האוסקר 2013 (ה-85 במספר). אני אוהב מאוד את טקס האוסקר למרות שאני יודע שלא הטובים ביותר מועמדים או זוכים, ועל אף האכזבה מהשנים האחרונות מההנאה המועטה מהטקס עצמו. אני גם לא תולה תקוות במנחה סת' מקפרלן, אבל מקווה שיהיו קטעי ביניים מוצלחים, כמה נאומים מרגשים ושלוש שעות מוצלחות. לא מזמן פרסמתי את רשימת המועמדים לאוסקר 2013 ופירוט לגביהם, וכעת הגיע הזמן להמר מי יזכו מביניהם.

סרט
"ארגו" הולך לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר מבלי להיות מועמד לבימוי. בפעם האחרונה שזה קרה זאת היתה הפתעה עם "הנהג של מיס דייזי" (1989), שזכה ב-3 פרסים נוספים. ב-60 שנה האחרונות הסרטים הזוכים זכו בעוד שני פרסים לפחות. אז "ארגו" צפוי לצרף אליו לפחות שתי זכיות נוספות (תסריט ועריכה?). "לינקולן", הסרט עם מספר המועמדויות הרב ביותר השנה (12) יזכה, כנראה, ולרוב יש סרט אחד שמועמד לסרט ולבימוי שיוצא ללא שום פרס, והשנה נראה שזה יהיה "חיות הדרום הפראי".

במאי
סטיבן שפילברג, "לינקולן". זו תהיה הזכייה השלישית של ספילברג בפרס הבימוי (אחרי "רשימת שינדלר" שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ו"להציל את טוראי ראיין" שלא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר).

שחקן ראשי
דניאל דיי-לואיס, "לינקולן". זו תהיה הזכייה השלישית של דיי-לואיס באוסקר פרס השחקן, והוא יהיה השחקן הראשון שזוכה על סרט של ספילברג. בכך הוא יצטרף אל ג'ק ניקולסון, מריל סטריפ ואינגריד ברגמן שזכו בשלושה אוסקרים כל אחד (פעמיים על תפקיד ראשי ופעם על תפקיד משנה), ואל וולטר ברנן זכה שלוש פעמים על תפקיד משנה. מעל כולם ניצבת קתרין הפבורן עם ארבעה אוסקרים על תפקיד ראשי.

"אופטימיות היא שם המשחק". בראדלי קופר, ג'ניפר לורנס.

"אופטימיות היא שם המשחק". ג'ניפר לורנס עם בראדלי קופר

שחקנית ראשית
ג'ניפר לורנס, "אופטימיות היא שם המשחק". רק בת 23 וזו כבר המועמדות השנייה שלה (אחרי "קרה עד העצם"). המתחרה היחידה שלה היא ג'סיקה צ'סטיין על "כוננות עם שחר". "אפטימיות היא שם המשחק" הוא הסרט הראשון מאז "אדומים" (1981) שמועמד בכל ארבע קטגוריות המשחק- "אדומים" זכה באוסקר לשחקנית משנה, וארבעת הסרטים שקדמו ל"אדומים" זכו כולם בשחקנית ראשית (לכל השחקניות זו לא היתה זכייה ראשונה, אגב – ויויאן לי על "חשמלית ושמה תשוקה", אליזבת טיילור על "מי מפחד מווירג'יניה וולף", קתרין הפבורן על "נחשו מי בא לסעוד" וג'יין פונדה על "השיבה הביתה").

שחקן משנה
רוברט דה נירו, "אופטימיות היא שם המשחק". זו תהיה הזכייה השלישית שלו (ארבעת המועמדים האחרים בקטגוריה גם הם כבר זכו בעבר). הוא זכה כשחקן משנה על "הסנדק 2" (1974) וכשחקן ראשי על "השור הזועם" (1980), ומאז היה מועמד גם על "התעוררות" (1990) ו"פסגת הפחד" (1991). הנאום שלו יהיה החלש מבין אלו של ארבעת השחקנים הזוכים, אבל לפחות יעמדו לכבודו, ימחאו לו כפיים ויעשו כבוד לאיש שהכתים את הקריירה שלו בעשור-או-שניים האחרונים.

שחקנית משנה
אן האת'וואי, "עלובי החיים". זו המועמדות השנייה שלה אחרי "רייצ'ל מתחתנת" (2008). ויש את המשפט הזה שאם אין לך משהו יפה להגיד אל תגיד שום דבר, אז אני אסתפק בדברים האלה.

"עלובי החיים". אן האת'וואי.

"עלובי החיים". אן האת'וואי.

תסריט מקורי
"אהבה". מיכאל הנקה מועמד גם על הבימוי, ופעמים רבות זו דרך להעניק פרס לבמאי שגם כתב את התסריט המקורי (לרוב לא-במאים כותבים תסריטים מעובדים).

תסריט מעובד
 "ארגו". אי אפשר להוציא מכלל אפשרות ש"לינקולן" יזכה, וכמו "הפסנתרן" (2002) שהפתיע בזכיות שלו, "לינקולן" יזכה על בימוי, שחקן ראשי ותסריט מעובד.

עריכה
"ארגו". השעתיים חולפות ביעף, עוברים בין "צוות הצילום" באיראן למפיקים בהוליווד, זה סרט מתח עם קטעים קומיים…  זו המועמדות הרביעית של העורך ויליאם גולדנברג שמועמד השנה גם על "כוננות עם שחר", סרט שכנראה ילך הביתה בידיים ריקות.

צילום
"חיי פיי". כי מדובר בסרט יפהפה שמועמד לפרסים רבים (11). יאנוש קמינסקי שמועמד על "לינקולן" כבר זכה פעמיים, ורוג'ר דיקנס שמועמד בפעם העשירית וטרם זכה, מועמד על "סקייפול" אך כנראה שיצטרך לחכות למועמדות הבאה (עדיף על סרט שמועמד לסרט הטוב ביותר) כדי לזכות.

"חיי פיי". סורג' שרמה.

"חיי פיי". סורג' שרמה.

עיצוב אמנותי
"אנה קרנינה".

תלבושות
אחת הקטגוריות שבה די פתוח מי יהיה הזוכה. אני מהמר על "אנה קרנינה", וגם ל"עלובי החייםיש סיכוי לזכות. (המועמדים האחרים הם "לינקולן" ושני סרטי שלגיה: "מראה מראה הסיפור האמיתי" ו"שלגיה והצייד".)

ערבול צליל ועריכת צליל
"חיי פייו"סקייפול" או "עלובי החיים". ובכך יהפוך "סקייפול" לסרט ג'יימס בונד השלישי שזוכה באוסקר אחרי "גולדפינגר" ו"כדור הרעם" (מספר 3 ו-4 בסדרה) שזכו על אפקטים חזותיים. בשלוש שנים האחרונות זכה סרט אחד בשני הפרסים, הפעם נראה שיחלקו את השלל.

"סקייפול". דניאל קרייג.

"סקייפול". דניאל קרייג.

אפקטים חזותיים
"חיי פיי". הסרט התלת-מימד השלישי שזוכה בפרס אחרי "אווטאר" ו"הוגו".

פס-קול
"חיי פיי", למרות שממש לא מגיע לו וזו החוליה החלשה בסרט. ואולי יזכה סוף סוף אלכסנדר דספלה אם ירצו לתת ל"ארגו" עוד פרס.

שיר מקורי
שני טוענים לכתר. השיר שנכתב לכבוד הסרט "עלובי החיים" הוא בלדה שקטה ולא מרשימה, ולפני ששמעתי את השיר המועמד – הימרתי עליו. אבל עם ההצלחה העצומה של "סקייפול" בקופות ובמועמדויות (חמש בסך-הכול), יכול להיות שהשיר מהסרט יהיה שיר ג'יימס בונד הראשון שיזכה בפרס (שלושה היו מועמדים בעבר). כרגע אני נוטה יותר לבונד.

איפור ושיער
שלושה סרטים מועמדים בקטגוריה הזאת, ודווקא המועמד לסרט "עלובי החיים" בעל הסיכויים הנמוכים ביותר לזכייה. בקטגוריה זו זוכים סרטי פנטזיה ומדע בדיוני ("סיפורי נרניה", "מסע בין כוכבים", "המבוך של פאן", "הגרינץ'") וסרטי ביוגרפיה ("פרידה", "אשת הברזל", "אידת פיאף- החיים בוורוד", "אליזבת"). אז האם ילכו על "ההוביט: מסע בלתי צפוי" שלא זכה לאהבת האקדמיה כשלושת סרטי "שר הטבעות", או על "היצ'קוק" שזו מעומדותו היחידה? לסרט "היצ'קוק" לא היו אוהבים רבים, ובעוד "איש הזאב" (2010) זכה בפרס האיפור כשזו היתה מועמדותו היחידה והסרט היה נוראי – זה לא קורה הרבה. אז הכף נוטה לטובת "ההוביט: מסע בלתי צפוי". שני סרטי "שר הטבעות" שהיו מועמדים לפרס – זכו ("שני הצריחים" נפל בין הכיסאות במספר קטגוריות בין שני אחיו לטרילוגיה).

"ההוביט - חלק 1: מסע בלתי צפוי".

"ההוביט – חלק 1: מסע בלתי צפוי".

סרט זר
"אהבה" (אוסטריה). שלושת הסרטים הקודמים שהיו מועמדים לסרט זר ולסרט הטוב ביותר (שלושתם היו מועמדים גם לבימוי)- זכו בפרס הסרט הזר: "נמר דרקון", "החיים יפים" ו"Z".

סרט אנימציה
"ראלף ההורס". על הסרט הראשון של דיסני שיזכה בקטגוריה הזאת נאמר שהוא מזכיר סרטים של פיקסר. "אמיצה" של פיקסר לא מועמד לשום פרס נוסף, וכל הסרטים הקודמים שלהם שזכו היו מועמדים גם לתסריט ולפרסים נוספים.

סרט תעודה
לראשונה פתוחה הקטגוריה הזאת לבחירת כל חברי האקדמיה ולא רק לאלו שצפו בכל המועמדים. כיצד זה ישפיע? לא ברור, אם בכלל זה ישפיע. "מחפשים את שוגרמן" הוא, ללא ספק, המועמד המוביל. ואנחנו נקווה ש"שומרי הסף" יצליח להפתיע. ל"חמש מצלמות שבורות", שמועמד גם הוא, סיכוי קטן עוד יותר לזכייה.

עמית

יש לציין שאדל שרה את שיר הנושא של בונד, דבר שמעלה לדעתי את הסיכוי שלו לזכות…..

הבעתיות שספילברג, דה נירו ודה לואיס יזכו היא שזה הולך להיות האוסקר השלישי של כל אחד מהם. קשה לראות את האקדמיה נותנת כל כך הרבה כבוד לשלושתם ביחד. ספילברג יזכה כנראה כפיצוי להפסד על הסרט הטוב ביותר (ההימור שלי שלינקולן וחיי פיי יובלי בזכיות) ולכן נראה לי שלינקולן יביס את ארגו גם בתסריט (על אף הזכיה באיגוד התסריטאים… אני יודע סיכון גדול להמר נגד איגוד). לגבי קטגוריות המשחק: הקרב בשחן המשנה הוא בין טומי לי ג'ונס וכריסטופר וולץ, נראה לי שג'ונס יזכה על המומנטום של וולץ. דה לואיס והאתוואי סגורים על הקטגוריות שלהם. לגבי השחקנית הראשית נראה שריבה תיקח וזה הימור מסוכן כי לורנס חזקה בקטגורייה (עקב זכייתה בפרס גילדת שחקני המסך הנחשב לאינדיקטור הכי מהימן בקטגורייה הזו).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?