"קאלט" – ביקורת

"קאלט (ש.ל.ר)". אלונה טל.

"קאלט". אלונה טל.

"קאלט" (ש.ל.ר, Cult) היא סדרת מתח לנוער עם זוית ישראלית: השחקנית אלונה טל יוצאת ארץ הקודש, מגלמת שם את תפקיד המשנה הנשי הבכיר. הרעיון המיוחד והרענן מאחורי הסדרה בהחלט שובר שגרה ומענין, ביחוד כאשר מביטים על בציר הסדרות האחרות שניפקה רשת הטלויזיה האמריקאית CW בשנים האחרונות, לצידה של "קאלט". עם זאת, העובדה שמדובר בסדרת נוער מהדהדת בכל רגע של צפיה, החל מהמשחק ועד קליף-האנגרים (מתח לפני מעבר לפרסומות) רבים מדי ולא משכנעים מספיק.

רשת The CW האמריקאית היא רשת טלויזיה מקבוצת האחים וורנר, שמיועדת לנוער. בין הסדרות הפופולריות שלה בעת האחרונה אפשר למצוא את "90210" ו"יומני הערפד" – לא בדיוק פסגות האיכות הטלויזיונית. לכן "קאלט" מתבלטת בינהן בתור סדרה מקורית יותר ומעניינת יותר. העלילה שלה מספרת על סדרה-בתוך-הסדרה שנקראת גם היא "קאלט", אשר הצליחה לכנס מאחוריה בהתאם לשמה – כת של מעריצים אשר חושבים שיש בסדרה יותר מאשר נגלה לעין.

אחד המעריצים הללו הוא נייט, שרגע לפני שהוא נעלם מעל פני האדמה, מספיק לספר לאחיו הגדול ג'ף (מתיו דיויס), שמשהו עשוי לקרות לו בגלל הסדרה. ודאי שג'ף לא מאמין שמשהו יקרה לאחיו הקטן בגלל סדרת טלויזיה, אך מתחרט שנפנף את אחיו כאשר הוא מבין שנעלם. כעת הבלוגר שהיה פעם עיתונאי מכובד, יוצא למצוא את אחיו הקטן בעזרת המרץ העיתונאי שלו, ובעזרת עוזרת הפקה (ג'סיקה לוקאס) שיש לה הסתייגויות משלה, מההפקה בה היא עובדת. השניים מנסים לחדור אל כת המעריצים ולפענח היכן האח הנעלם, תוך שהם לומדים אט אט לפענח את הקשר בין המתרחש בסדרה-שבתוך-הסדרה, לבין מה שקורה במציאות שלהם – כרמז לבאות.

בסדרה-שבתוך-הסדרה, אשר מוקצה לה זמן מסך מכובד ביותר, מככבים שניים: בילי ריי (רוברט נפר, "נמלטים") בתור מנהיג כת אכזרי, ואחת מתלמידותיו לשעבר שמרדה והפכה לבלשית במשטרה, קלי (אלונה טל). נפר הוא המקצוען בחבורה, ואכן הוא מגלם את התפקיד שלו בצורה די משכנעת. הבעיה שלפעמים התסריט מנסה לשוות לו תכונות מסוימות בעיני הצופים האמיתיים (אנחנו), ומכניס אותו לסצינות מגוחכות עם דיאלוגים מביכים. אחת הסצינות הללו מתרחשת בפרק השני, כאשר הוא נזכר פתאום שביקש להגדיל את נפח התפקיד שלו בסדרה-שבתוך-הסדרה, ומישהי מרשת השידור מנסה להתנשא עליו. כל הקטע התלוש הזה מטרתו כנראה לחזק את המגנטיות של נפר ולשתול רעיון בקרב הצופים האמיתיים כאילו אכן יש קשר בין הדמויות שהוא מגלם בשני רבדיה של "קאלט". השורה התחתונה ברורה, אבל כל המסביב הוא רק חלק מהתחלואות של הפרק השני (לא נורא, הפרק השלישי משתפר).

אלונה טל אינה עילוי במשחק, אבל בהחלט פועלת היטב במסגרת הז'אנר המתבקש. היא חביבה ונעימה לעין, והעובדה שגילה הצעיר ניכר עליה למרות שהיא מגלמת בלשית משטרה שעברה לא מעט בחייה, אינו מפריע בהתחשב בעובדה כי מדובר בסדרת נוער שמקפידה שמרבית השחקנים יהיו קרובים לגיל הצופים. דיויס ולוקאס עושים את העבודה כמתבקש בתור הצמד החוקר, אבל נראה שהם לוחשים או מדברים בצרידות מרבית זמן המסך כדי לשוות עוד נפח מיסתורי למתרחש, וזה דבילי.

"קאלט (ש.ל.ר)". ג'סיקה לוקאס, מתיו דיויס, רוברט נפר, אלונה טל.

"קאלט". ג'סיקה לוקאס, מתיו דיויס, רוברט נפר, אלונה טל.

קשה להשוות את "קאלט" באותה מידה של חיבה, אל מול סדרות מרשתות טלויזיה אחרות שמיועדות לקהל בוגר קצת יותר ("האנטומיה של גריי" לדוגמה), אבל בתוך רשת CW, זוהי הסדרה הרצינית ביותר מאז "סמולוויל" שיצאה לדרך לפני כתריסר שנים (והידרדרה מאד בשנותיה האחרונות). רק לשם השוואה, מוקדם יותר בעונת השידורים הזו יצאה לדרך הסדרה "החץ", והיא גרועה עשרות מונים יותר. היא אפילו טובה יותר מסדרה אחרת שעוסקת בכתות בימים אלו בטלויזיה – היא "דה פולווינג" (The Following) האידיוטית עם קווין בייקון.

דירוג: ★★★½☆

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?