"סטארבק" – ביקורת

"סטארבק: תורם סדרתי". פטריק הורא.

"סטארבק: תורם סדרתי". פטריק הורא.

"סטארבק: תורם סדרתי" הוא סרט קנדי דובר צרפתית. הוא מצחיק, אך פחות קומדיה ממה שחשבתי שאני הולך לראות. יש בו גם קטעים מרגשים, רעיונות יפים ומעל לכול בסיס עלילתי טוב: דיויד ווזניאק בן ה-42 מגלה שמתרומות הזרע הרבות שלו לפני שנים נולדו 533 ילדים, וש-142 מהם רוצים ותובעים לדעת את זהות התורם האלמוני שכינה את עצמו סטארבק (כשם דמות ב"מובי דיק"). יש גם עניין של דיויד עם חברתו לשעבר, האטליז המשפחתי, חוב כספי גדול של דיויד וההד התקשורתי של הסיפור אודות סטארבק.

בהכללה גסה (כמו כל ההכללות), סרטים הוליוודים נוטים לסבול מעמידת יתר במסגרת הסיפורית עם התבנית הברורה והמוכתבת של אירוע מחולל, משבר, פתרון וכו'; וסרטים אירופיים נוטים לסבול מדשדוש באמצע ומבעיה חמורה בשליש האחרון שלהם. "סטארבק" הוא סרט טוב שמצליח איכשהו לסבול יחד מבעיות של סרטים הוליוודים ושל סרטים אירופיים (אולי זה השילוב של קנדה בצפון אמריקה והשפה הצרפתית).

החלק שבו דיויד (פטריק הואר המוצלח) יוצא לפגוש ילדים אקראיים שלו מצוין ובדיוק כלבבי. משום מה מתמקדים בעיקר בְּבנים והסיפור על אחד מהם מרגיש קטוע ומהווה רק מכשול לשם מכשול (שהיה יכול להיות בסיס לסרט משלו) ולא מתפתח לכדי משבר דרמטי אמיתי כפי שהיה יכול להיות (-לא הילד בכיסא הגלגלים, שלא ברור מי דרש בשמו לדעת את זהות אביו הביולוגי). עם כל התביעות המשפטיות מכל הכיוונים, חורה מאוד שלא מזכירים את הלקוחות של בנק הזרע על כך שכל כך הרבה מהן קיבלו תרומה מאותו אדם, ושוכחים לגמרי שלילדים האלו יש אמהות (ולחלקם גם אבות).

"סטארבק: תורם סדרתי". פטריק הורא.

"סטארבק: תורם סדרתי". פטריק הורא.

"סטארבק" מגיע אלינו אחרי שזכה להצלחה בקנדה ב-2011. השנה כבר נוכל לראות גם את הגרסה האמריקאית (החל מאוקטובר בארצות הברית) שמתרחשת בעיר ניו יורק, בכיכובו של וינס ווהן ובבימוי אותו במאי – קן סקוט, שגם כתב את התסריט של הסרט ושל החידוש, ולקח אתו גם את צוות מאחורי הקלעים של הסרט המקורי ושחקן אחד (זה שמגלם את הבן בכיסא הגלגלים מופיע באותו תפקיד גם בגרסה החדשה).

זה לא תמיד מתכון לסרט טוב, וקרה בעבר עם פרנסיס ובר (הקומדיה הצרפתית "שלושה במנוסה"), מיכאל הנקה ("משחקי שעשוע") וטאקשי שימיזו (סרט האימה הקוריאני "הטינה"), אך סקוט הבטיח שלא מדובר בהעתק מדויק. בהורדת הבדיחות הלא מוצלחות, הפיכת כל הסרט למקשה אחת אחידה יותר וללא קטעים כמו המונטז' של הקעקועים של ילדיו השונים, יכול להיות שסקוט יצליח להוציא מתחת לידיו גרסה משופרת של סרטו החביב הזה.

דירוג: ★★★☆☆

סטארבק: תורם סדרתי (קנדה, 2011)
בימוי: קן סקוט | תסריט: קן סקוט, מרטין פטי | משחק: פטריק הורא, ג'ולי לה'ברטון, אנטואן ברטרן, שרה-ז'אן לברוסה, מרטין פטי | צילום: פייר גיל
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-18.04.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?