"להישאר בחיים": על הקו-פרודוקציה הישראלית-בריטית

מאת רותם סופר
"להישאר בחיים". סטיבן דורף עם עבדאללה אל אקל.

"להישאר בחיים". סטיבן דורף עם עבדאללה אל אקל.

הסרט "להישאר בחיים" של הבמאי הישראלי ערן ריקליס, הוא קו-פרודוקציה (הפקה משותפת) ישראלית-בריטית, מה שהופך אותו לדי מיוחד בנוף הקולנוע הישראלי. מעטים הם הסרטים לפניו שהופקו בשיתוף פעולה בין קולנוענים מישראל ומבריטניה, וכאן לצד הבמאי הישראלי, פעל המפיק הראשי גארת' אליס-אנווין הבריטי, זוכה האוסקר על "נאום המלך".

בין הסרטים שכן הופקו בשיתוף פעולה ישראלי-בריטי ניתן למנות את סרט הטלויזיה הביוגרפי "המרגל הבלתי אפשרי" (1987) אודות המרגל הישראלי אלי כהן (בגילומו של ג'ון שיאה), בו כיכב גם השחקן היהודי-אמריקאי המפורסם אלי וולך ("הטוב, הרע והמכוער"); ואת סרט הדרמה "בלומפילד" (1971) המספר על איתן, כדורגלן עבר ישראלי, שנאלץ להתמודד עם בחירת מקצוע חדש ועם אישה אוהבת שלא מבינה את בעיותיו. אורי זוהר נשכר במקור לביים את הסרט אך התפטר אחרי כשבוע וריצ'ארד האריס ("הארי פוטר ואבן החכמים") החליף אותו וגם כיכב בתפקיד איתן.

"להישאר בחיים" הופק גם בשיתוף פעולה צרפתי – דבר שגרתי הרבה יותר בהפקות הקולנוע הישראליות. לצד הסכם הקו-פרודוקציה המבוסס בין ישראל לצרפת, ישנם גם הסכמים עם גרמניה, הונגריה ובולגריה. האחרון נחתם לפני קצת יותר משנה, אחרי שצולם במדינה זו שובר הקופות הקומי הישראלי, "זוהי סדום". מהסכם הקו-פרודוקציה בין ישראל להונגריה מופק סרט הדרמה "Fever a Dawn", בו תגלם גילה אלמגור אישה המטיילת בירושלים עם בתה ובמהלך הטיול זכרונות חייה ממלחמת העולם השנייה מציפים אותה.

"להישאר בחיים".

"להישאר בחיים".

"להישאר בחיים", או בשמו הנוסף "זייתון" – מתחיל בלבנון של שנת 1982, כשמלחמת שלום-הגליל בפתח. ביירות מופצצת מהשמיים על ידי מטוסי F-16 ישראלים ללא הרף. פאהד (עבדאללה אל אקל), ילד פלסטיני מיותם מאמו, המתגורר בעיר עם אביו וסבו, לא יודע שחייו עומדים לקבל תפנית מפתיעה וקשה. אביו, פעיל ארגון אש"ף, נהרג מהפצצות המטוסים והוא נותר כמעט לבדו בעולם אכזרי וגדול. עולם שכתפיו הקטנות לא יכולות להחזיק. לצדו נשארים רק חבריו הילדים מהארגון ועץ זית שאביו טיפח וגידל ובבוא היום רצה לשתול בישראל, בכפר בו גר סבו בעבר. זמן מועט לאחר מכן, טייס F-16 ישראלי (סטיבן דורף), נוטש את מטוסו שנפגע מטילי הנ"מ של הפלסטינים באיזור ונלקח בשבי בביירות.

אל הזיקה הבינלאומית של הסרט מוסיף השחקן ההוליוודי סטיבן דורף ("אי שם", "בני אלמוות") בתפקיד הראשי של הטייס הישראלי, יוני. דורף הגיע לארץ מספר חודשים לפני צילומי הסרט כדי ללמוד עברית ולשפר את המבטא שלו ואף קיבל גישה למספר רב של בסיסי חיל-האוויר בארץ – בהם בין השאר נכנס וישב ב-F-16 אמיתי, למד על העימותים והמלחמות השונות של ישראל מאז הוקמה ופגש טייסי קרב (בהם גם שבויים לשעבר) ששיתפו אותו בסיפוריהם האישיים והאמיתיים. כל זאת, כדי להתחבר ולהיכנס לדמות הטייס וליצור תדמית משכנעת וסימפטית. למרות שמצליח דורף ליצור דמות מסקרנת, ניכר כי אין הוא מצליח להתחבר מספיק למנטליות הישראלית ולאופי הישראלי. מבחינה חיצונית הוא אכן נראה כמו טייס קרב – חסון, בעל שער שטני ומשקפי שמש במקום המתאים – אך לאורך הסרט הוא נראה מנותק ולא באמת קשור למהות הישראלית. פה ניצבת הבעיה המרכזית בסרט, יוני נראה יותר כמו סוכן FBI אמריקאי שנחת בלבנון, מאשר טייס קרב ישראלי.

הקו-פרודקציה הבאה של ישראל ובריטניה (יחד עם הונגריה) תהיה סרט האנימציה "להיות שלמה" (Being Solomon), שיספר את סיפורם של המלך שלמה, המלכה הערבייה נעמה ומלכת שבא ומאבקם באסמוידיאוס (אשמדאי), מלך השדים, המנסה להתשלט על ממלכותיהם.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?