"איש הפלדה" – ביקורת #3

"סופרמן: איש הפלדה". הנרי קביל.

"סופרמן: איש הפלדה". הנרי קביל.

"איש הפלדה" הוא סופרמן, קלארק קנט, הניצול היחיד של כוכב קריפטון, שאומץ בידי זוג שמתגורר בחווה בסמולוויל, קנזס, שמכיר את העיתונאית לויס ליין שעובדת ב"דיילי פלאנט" בעיר מטרופוליס. והסרט החדש אודות סופרמן הוא מאוד לא אחיד. יש בו חלקים מרשימים מאוד, שריתקו אותי והלהיבו אותי, ולצדם חלקים מיותרים, משעממים וארוכים.

חצי השעה הראשונה של הסרט בן השעתיים ו-23 דקות עוסקת בעיקר בכוכב קריפטון המתמוטט ובתחילת חייו של קאל אל. בהמשך קופצים לקלארק קנט בגיל 33 שלא בדיוק מוצא את מקומו ועדיין מתמודד בהדחקת כוחותיו האדירים. ואז הוא מגלה את גלימת הסופרמן ובמקביל, במקרה, מגלים גנרל זוד וחבריו את קאל אל שאותו הם מחפשים כבר המון זמן. היצורים מהחלל נלחמים בבן קריפטון שגדל בכדור הארץ, ובני האדם נפגעים בקרב ביניהם בשעה שסופרמן מתמודד עם הפרסום העולמי של קיומו.

בהרבה מובנים ניסו לעשות סרט סופרמן שונה מהמוכר: לא רואים אותו מציל ילדים בסכנה, לא רואים אותו מחליף את בגדיו האזרחיים לחליפה של סופרמן (ויש עוד כמה היבטים בסיסיים לסיפור ששונים בגרסה הזאת ועדיף לצופה לגלות אותם), שזה לא בהכרח דבר רע, אבל לא נשאר הרבה מהדמות שהלכנו לראות.

זה היה בסדר, לו קטעי הפעולה היו יותר מגוונים. קטע הקרב הגדול הסופי (שבו סופרמן מציל את העולם, כמובן) חסר תחכום ולמרות שהאפקטים מרהיבים, יש בו משהו מאכזב. שוב ושוב ושוב ושוב (תאמינו לי שיותר מעייף לראות את זה) סופרמן ואויביו מעיפים אחד את השני לתוך בניינים תמימים. בהערת אגב: בשני מקרים רואים משום-מה חיות (דוב קוטב, לוויתנים). אין לזה שום סיבה, אולי זה קשור למשהו מהקומיקס.

המוסיקה המלווה המרובה של הנס זימר כמו לא מנסה להתחרות בנעימה המפורסמת-כל-כך של ג'ון ויליאמס מ-1978. מלבד להילחם ברעים, סופרמן לא עושה הרבה עבודות הלצה שמצריכות נעימה הירואית מרשימה במיוחד.

אחרי ארבעה סרטים בכיכובו של כריסטופר ריב בין השנים 1987-1978 וניסיון כושל לפתוח בסדרת סרטים חדשה ב-2006 עם "סופרמן חוזר" בכיכובו של ברנדון ראות', זה היה רק עניין של זמן שאחרי באטמן-מחודש וספיידרמן-מחודש מצליחים מאוד, יחזרו שוב לגיבור העל המפורסם מכולם (משונה מאוד שאת באטמן האחרון ואת ספיידרמן וסופרמן הנוכחיים מגלמים שחקנים בריטיים: כריסטיאן בייל, אנדרו גארפילד והנרי קאוויל, בהתאמה).

כריסטופר נולאן, במאי טרילוגיית באטמן האחרונה, הובא כמפיק הסרט והוא עבד בצמוד לתסריטאי דיויד ס. גוייר, שעבד עמו על סרטי באטמן. על כן, כמו "התחלה" וסרטים אחרים של נולאן, גם "איש הפלדה" נעדר חוש הומור באופן פושע- וזה לא בהכרח אומר שאני צריך שסופרמן יגיד לעצמו משפט שנון אחרי שהוא מרביץ למישהו, כמו ג'יימס בונד או ג'ון מקליין. אגב, הקטע שהוא מתאמן בתעופה היה יותר מצחיק ב"ג'ון קרטר", והקטע של סופרמן וזוד בבניין תחנת אוטובוס הזכיר לי את הקטע האיום עם המעבורות ב"האביר האפל". למרבה השמחה במקרה הזה לא מדובר בקטע שנמשך שנתיים וחצי, אבל זה בכל זאת מגוחך.

"סופרמן: איש הפלדה". הנרי קביל.

"סופרמן: איש הפלדה". הנרי קביל.

ועכשיו לכל השחקנים שמאכלסים את הצוות:
בתפקיד הראשי הנרי קאוויל מרשים ומתאים לתפקיד קלארק קנט וסופרמן. כמו חוסר האחידות ברמת הסרט, רוחב גופו ומסת השרירים שלו משתנה לאורך הסרט.
את הוריו המאמצים מגלמים קווין קוסטנר ודיאן ליין. קוסטנר מוצלח בתפקיד למרות שהוא מעט מבוגר – בן קרוב ל-60 (ונראה ככה) שמגלם גבר בשנות ה-40 לחייו (כך מצוין בסרט).
את הוריו הביולוגיים מגלמים ראסל קרואו ואיילת זורר. לאיילת זורר יש תפקיד קטן ובכל הקטעים שלה היא בוכה או שעיניה רטובות מדמעות.
כלויס ליין, איימי אדמס אין לה מספיק דברים לעשות בסרט. אולי וכנראה יהיה בסרט ההמשך שנראה בעוד שנתיים, אולי שלוש שנים.
כעורך העיתון, פרי וייט, לורנס פישבורן שבאיזשהו שלב כנראה נפנף בחוזה שלו אז הכניסו קטעים מיותרים שלו עם איזו ג'ני בזמן המתקפה על העיר.
ומייקל שאנון מגלם את גנרל זוד, והוא ממלא את התפקיד כמצופה ממנו.

"סופרמן: איש הפלדה". מייקל שאנון.

"סופרמן: איש הפלדה". מייקל שאנון.

כמו "מסע בין כוכבים" (2009) [שאני מסרב לקרוא לו "סטארטרק"] אחרי ביסוס הדמויות והרקע, סוף הסרט הזה מכין את הקרקע לסרט המשך. הצלחת הסרט גדולה מספיק כדי להבטיח סרט המשך. אני מקווה שבניגוד לסרט מסע בין כוכבים החדש, "האויב בתוכנו" (2013), ישכילו ב"איש הפלדה 2" לקדם את העלילה ואת העולם של הדמויות ולא ידרכו במקום (על אף שכנראה יהיו בו פלאשבקים ליחסים של קלארק ולקס לות'ר, אויבו הצפוי בסרט הבא, מהתיכון או משהו כזה).

דירוג: ★★★☆☆

סופרמן: איש הפלדה (ארה"ב, 2013)
בימוי: זאק סניידר | תסריט: דיויד ס. גוירג'ונתן נולן | משחק: הנרי קבילאיימי אדמסמייקל שאנוןכריסטופר מלונילורנס פישבורןדיאן לייןקווין קוסטנראיילת זוררראסל קרואו | מוסיקה מקורית: האנס זימר
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-20.06.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?