"מלחמת העולם Z" – ביקורת

"מלחמת העולם Z". בראד פיט.

"מלחמת העולם Z". בראד פיט.

"מלחמת העולם Z" הוא סרט פעולה (מהול במתח ואימה) מהנה, עשוי היטב, מלא תנופה ועניין. זוהי ביקורת על הסרט, לא על הספר ולא על העיבוד שלו (ולא רק בגלל שהסרט התרחק מאוד מהספר ושינה דברים רבים בו).

ה-Z בשם הסרט משמעו "זומבים". מדובר במגיפה עולמית שמחסלת את אוכלוסיית העולם. ג'רי ליין (ברד פיט) נאלץ להצטרף לצוות שמנסה להציל את העולם, כדי שמשפחתו תהיה מוגנת מהנגע שמפיל חללים.

הסרט נח כולו על כתפיו של ברד פיט מאחורי הקלעים ומול המצלמה. הסרט מבוסס על ספר שכתב מקס ברוקס, הבן של הבמאי מל ברוקס והשחקנית אן בנקרופט (מנוחתה עדן). חברת ההפקה של פיט רכשה את הזכויות לספר עוד לפני שהוא יצא, ופיט בחר במארק פורסטר לביים את הסרט. לפורסטר אין ז'אנר מועדף, וזה לא בהכרח דבר רע. הוא ביים את הסרטים ההו-כה-הוליוודיים "למצוא את ארץ לעולם לא" (עם ג'וני דפ) ו"קוואנטום של נחמה" (ג'יימס בונד), וגם סרטים "קטנים" יותר עם כוכבים- את "הישאר" (עם יואן מקגרגור וראיין גוסלינג) ואת "מעבר לכל דימיון" (עם ויל פארל).

פיט הוא שחקן טוב וכוכב קולנוע. הוא מצליח להחזיק את הסרט בזכות הביטחון שהוא נוסך והנוכחות שלו. מיריי אנוס (הסדרה "דה קילינג") מגלמת את אשתו, ועל אף שחלקה מצומצם במרבית הסרט, בחלקו הראשון היא גם אך לא רק הרעיה התומכת שמחזיקה את הילדים (במקרה הזה שתי ילדות).

זהו הסרט היקר ביותר על זומבים שנעשה וכנראה ייעשה. הוא רחב היקף הן במספר הזומבים והן במספר מוקדי ההתרחשות ברחבי העולם. הקטעים של ההמונים הרצים ברחובות מרשימים ומלהיבים. עם זאת, יש כל מיני חורים ודברים שמרגישים כמו דברים שהתסריט כופה ואינם אמינים. אחד מהם, וממש לא היחיד: באמצע מרדף ברחובות פילדלפיה ג'רי אומר לאשתו לרוץ עם הילדות לכיוון הוואן. למה הוא היחיד שחשב על זה? איך הוא ידע שיצליחו לברוח בו? מאיפה היו להם מפתחות (חור קטן בעלילה; ייתכן מאוד שראה את בעלי הוואן נשלפים החוצה ומשאירים את הצרור במתנע)? בסרט יש סוכן מוסד בשם יורגן וחיילת ישראלית שקוראת לעצמה סֶגֶן (דניאלה קרטס) וקטע חשוב מאוד שהיה אמור להיות קומי ולא עובד ככזה (על כבש מטוס).

"מלחמת העולם Z". דניאלה קרטס.

"מלחמת העולם Z". דניאלה קרטס.

וכרגיל, אם עוד יש צורך לומר זאת, התלת מימד מיותר, כמעט ולא בא לידי ביטוי בסרט. זה אמור כביכול לעודד אנשים ללכת לקולנוע במקום להוריד את הסרט באינטרנט, ודרך פשוטה להעלות את מחירי הכרטיסים ולהרוויח יותר.

דירוג: ★★★½☆

מלחמת העולם Z (ארה"ב, 2013)
בימוי: מארק פורסטר | תסריט: ג'יי מייקל סטרצינסקי, מקס ברוקס | משחק: בראד פיט, מיריי אנוס, מתיו פוקס, דניאלה קרטס
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-11.07.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] את הסרט והוא הצליח הרבה מאוד בזכותו, אבל אם הסרט לא היה מוצלח – יש לשער שהסרט היה מצליח פחות (מוצלח ומצליח לא תמיד […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?