סקירת הסרטים הזרים המתמודדים לאוסקר 2014

"בית לחם". הייתאם עומארי.

"בית לחם".

רק היום הוכרזה הרשימה המלאה של  כל הסרטים שמתמודדים יחד עם "בית לחם" הישראלי כדי להיכנס לרשימה הקצרה (9 סרטים) בדרך לחמשת הסרטים המועמדים לסרט הזר הטוב ביותר באוסקר 2014 (ה-86 במספר). מספר שיא של 76 סרטים מתמודדים ולא נראה של"בית לחם" סיכוי גבוה להיות הסרט הישראלי ה-11 שיהיה מועמד לאוסקר.

בכל המדינות, מלבד ישראל, ועדה מיוחדת בוחרת את הסרט שייצג את המדינה בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר באוסקר. רק בישראל טרם הפנימו שהסרט הישראלי הטוב ביותר הוא לא בהכרח הסרט הטוב ביותר לאוסקר. אמנם 10 סרטים ישראלים היו מועמדים לאוסקר (כולל ארבעה מאז 2007) – יותר מכל מדינה אחרת שלא זכתה בפרס (שנייה פולין, עם 9 סרטים מועמדים), ולא הסרטים הטובים ביותר הם אלו שזוכים, אך יש להתאים את עצמך לתחרות, כמו ששולחים לאירוויזיון שיר שחושבים שיתאים ולא את השיר הישראלי היפה ביותר.

ובכן, מה אכפת לי איזה סרט ליטא בחרה לאוסקר? הסיכויים של סרט כלשהו להיות מופץ ומוקרן בארץ, במיוחד סרט זר, עולים עשרות מונים כשהם מועמדים לאוסקר, וכל הזוכים בסרט זר מוקרנים בבתי קולנוע בארץ. חלק מהמתמודדים כבר הוקרנו בארץ ("ניצוד" הדני, "גלוריה" מצ'ילה בהפצה מסחרית, "רנואר" במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי) ולחלקם כבר יש תאריך הקרנה בארץ.

המתמודדים המובילים השנה:

"ניצוד" (דנמרק) שזכה להצלחה בארץ כבר בדצמבר (בניגוד לסרטים בשאר הקטגוריות שצריכים להיות מוקרנים בהפצה מסחרית בארצות הברית בין 31.12-1.1, הסרטים הזרים צריכים להיות מופצים בארץ המוצא שלהם בין 30.9-1.10).

"ניצוד". מדס מיקלסן.

"ניצוד". מדס מיקלסן.

"העבר" (איראן) של אשגאר פרח'אדי שרק לפני שנתיים זכה על הסרט "פרידה". "העבר" מתרחש בצרפת וחלקו בצרפתית ומככבים בו ברניס בז'ו ("האטריסט") וטאהר רחים ("נביא"). כמו "פרידה", שהיה מועמד על תסריט מקורי, יש סיכוי טוב ש"העבר" יהיה מועמד גם לתסריט. אך הסיכויים של הסרט לזכות בסרט הזר נמוכים בשל הזכייה הטרייה יחסית של הבמאי.

"וואג'דה" (ערב הסעודית) – הסרט הראשון שערב הסעודית מגישה לאוסקר, ואישה -הייפא אל מנסור- ביימה אותו.

"המחברת הגדולה" (הונגריה) על פי רב המכר משנות ה-80. בימי מלחמת העולם השנייה תאומים בני 13 מוצאים מחסה בבית סבתם בכפר.

"ולנסה" (פולין) דרמה על חייו של לך ולנסה, של אנדז'י ויידה, שארבעה מסרטיו היו מועמדים לאוסקר לסרט הזר ואף זכה בפרס האוסקר למפעל חיים ב-1999.

"העבר". ברניס בז'ו עם טאהר רחים.
"העבר". ברניס בז'ו עם טאהר רחים.

 "Two Lives" (גרמניה) עם ג'וליאן קוהלר (שכיכבה בסרט "אי שם באפריקה" שזכה בסרט זר, וגילמה את אווה בראון ב"הנפילה") וליב אולמן. עלילת הסרט מתרחשת ב-1990, אחרי נפילת חומת ברלין, ועוסקת בתכנים שאוהבים בקטגוריה הזאת: מלחמה, זיכרון וסודות.

The Don Juans (צ'כיה) סרט קומדיה שסיכוייו להיות מועמדים נמוכים; הבחירה המקורית של צ'כיה, Burning Bush, נפסלה. את הסרט ביימה אניישקה הולנד, שביימה את המועמד הפולני "באפילה" (2011) ועל הנייר היה לו סיכוי טוב להיות מועמד.

"גלוריה" (צ'ילה) דרמה, שמוקרנת בימים אלו בבתי קולנוע בארץ, ומלווה אישה מבוגרת שיוצאת לבלות, יחסיה עם גברים ועם ילדיה.

"גרנד מאסטר" (הונג קונג) במאי: קאר וואי קונג ("מצב רוח לאהבה"), עם טוני לונג ("גיבור"), זנג זי ("נמר דרקון").

"סטלינגרד" (רוסיה, בתלת מימד) סרט על המצור ההיסטורי, סרט יקר ומרשים. מעולם לא היה מועמד בקטגוריה סרט  בתלת מימד (הוליווד שלטה בתחום עד עכשיו).

"בן יחיד" (רומניה) סרט רומני מעולם לא היה מועמד בקטגוריית הסרט הזר, ואין סיבה ש"בן יחיד" ישבור את המסורת הזאת. אז למה הוא ברשימה הזאת? כי מתישהו זה יקרה, לא?

"הרופא הגרמני" (ארגנטינה) על חייו של ג'וזף מנגלה בארגנטינה בשנים אחרי מלחמת העולם השנייה.

וגם: "רנואר" (צרפת; על הצייר המפורסם ובנו, שלימים הפך לבמאי הקולנוע המפורסם), "הקיר" (אוסטריה), "יפה לנצח" (איטליה; במאי: פאולו סורנטינו), "עומר" (פלסטין), Fifteen Years and a Day (ספרד) The Color of the Chameleon (בולגריה), Borgman (הולנד), Lines of Wellington (פורטוגל), Eat Sleep Die (שוודיה), The Disciple (פינלנד), I Am Yours (נורווגיה), More Than Honey (שוויץ; סרט תיעודי על אוכלוסיית הדבורים בעולם), The Broken Circle Breakdown (בלגיה), Of Horses and Men (איסלנד), My Dog Killer (סלובקיה), Circles (סרביה), Bad Destiny (מקדוניה), Halima's Path (קרואטיה), Class Enemy (סלובניה), Bad Destiny (מונטנגרו), An Episode in the Life of an Iron Picker (בוסניה), Boy Eating the Bird's Food (יוון), Agon (אלבניה), Blind Spot (לוכסמבורג), In Bloom (גאורגיה), Paradjanov (אוקראינה), All God's Children (מולדובה), Mother I Love You (לטביה), Free Range (אסטוניה), The Butterfly's Dream (טורקיה), Blind Intersections (לבנון), The Great Passage (יפן), Ilo Ilo (סינגפור), Juvenile Offender (דרום קוריאה), Soongava: Dance of the Orchids (נפאל), Sang Kiai (אינדונזיה),  The Good Road (הודו), Soul (טייוון), Back to 1942 (סין), The Missing Picture (קמבודיה), Zinda Bhaag (פקיסטן), Wajma – An Afghan Love Story (אפגניסטן), The Old Man (קזחסטן), Steppe Man (אזרבייג'ן), Countdown (תאילנד), God's Horses (מרוקו), Winter of Discontent (מצרים), Four Corners (דרום אפריקה), GriGris (צ'אד)|, ?Who's the Boss (הרפובליקה הדומיניקנית), Breach in the Silence (ונצואלה), The Cleaner (פרו), La Playa DC (קולומביה), Porcelain Horse (אקוודור), Anina (אורוגוואי), Heli (מכסיקו), Neighboring Sounds (ברזיל), Metro Manila (אנגליה), Gabrielle (קנדה), "להאיר את השמים" (The Rocket, אוסטרליה), White Lies (ניו זילנד).

יש סרט נוסף שמתרחש בארץ ודובר עברית בחלקו בין המתמודדים: "במעבר" שמייצג את הפיליפינים ועוסק בעובד פיליפיני שגר בתל אביב ונעזר באחותו כדי להחביא את בנו, שעומד לחגוג את יום הולדתו החמישי ואביו מפחד שהשלטונות הישראלים יגרשו אותו מהארץ. בכרזה של הסרט הם עושים את הטעות הנפוצה של כתיבת האותיות העבריות משמאל לימין.

בית-לחם סרט גרוע

לא יזכה באוסקר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?