"אוגוסט: מחוז אוסייג'" – ביקורת #1

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'" הוא סרט דרמה מוצלח עם משחק מצוין ותסריט טוב. הסרט מבוסס על מחזה זוכה פרס פוליצר שהועלה גם ב"הבימה" (בכיכובם של גילה אלמגור, ליליאן ברטו, מרים גבריאלי, שרון אלכסנדר ועוד); ההצגה נמשכה שלוש שעות ולא רציתי שהיא תיגמר (לשמחתי הרבה לא זכרתי את כל הגילויים ונהניתי מהסרט). הסרט נמשך שעתיים ואין בו קטעים מיותרים. לפעמים התפרים בין הקטעים מעט גסים, ולא ברור אם הדברים מתרחשים בהמשך אותו יום או למחרת (ואיפה כולם ישנים), אך זה בדיוק מה שחסר בסרטי קולנוע אמריקאיים בשנים האחרונות: סרטי דרמה ששמים את הדמויות במרכז, על יחסים בין אנשים, לא-מותחן, בלי פיצוצים או אפקטים.

כפי שמבהירים בשידור רדיו שהיה חשוב להם להכניס בתחילת הסרט, העלילה מתרחשת במדינת אוקלהומה. בוורלי (סם שפרד), בעלה של ויולט (מריל סטריפ), נעלם. אחותה, מאטי פיי (מרגו מרטינדייל) ובעלה (כריס קופר), ממהרים להגיע לבית המשפחה. בעקבותיהם יגיעו בנם צ'רלי (בנדיקט קאמברבאץ') ושלוש בנותיה של ויולט: ברברה (ג'וליה רוברטס)- עם בעלה ובתה (יואן מקגרגור, אביגיל ברסלין), אייבי (ג'וליאן ניקולסון) וקארן (ג'ולייט לואיס)- עם ארוסה (דרמוט מולרוני). כמו כל משפחה בהצגה יש בין בני המשפחה סודות, כעסים והכול יתגלה בימים ספורים בתוך בית המשפחה וסביבו.

מחזאי ההצגה טרייסי לטס כתב את התסריט וג'ון ולס ביים את הסרט. היו לי חששות בעקבות סרטו הגרוע הראשון של ולס, "קומפני מן" על פיטורים בעולם העסקים (עם טומי לי ג'ונס). ולס ידוע יותר כיוצר סדרות טלוויזיה מצליחות, ביניהן "אי-אר". אגב, ג'ורג' קלוני, שהתפרסם בתפקידו בסדרה, הוא אחד ממפיקי הסרט.

העיבוד מצליח להשתחרר מעט מכבלי ההצגה שהתרחשה כולה בתוך הבית, אך ולס והצלם אדריאנו גולדמן היו יכולים לעשות יותר כדי להפוך את הסרט ל"קולנועי" יותר. מעניין מה רומן פולנסקי, ששני סרטיו האחרונים היו מבוססים על מחזות שמתרחשים בחלל אחד, היה עושה עם המחזה.

מריל סטריפ וג'וליה רוברטס מועמדות לגלובוס הזהב- סטריפ כשחקנית ראשית ורוברטס כמשנה והן צפויות למועמדויות זהות באוסקר, למרות שלשתיהן יש תפקיד ראשי. כל צוות השחקנים נהדר, כולל השחקנים עם התפקידים הקטנים יותר שרוב הזמן רק מקשיבים או עדים למתרחש. ליואן מקגרגור, שחקן שאני אוהב במיוחד, יש תפקיד קטן מאוד, אך ליתר שחקני המשנה יש לפחות קטע אחד שדמותם באה לידי ביטוי, והם עושים זאת בצורה נפלאה.

דירוג: ★★★★☆

אוגוסט: מחוז אוסייג' (ארה"ב, 2013)
בימוי: ג'ון וולס | תסריט: טרייסי לטס, טרייסי לטס | משחק: מריל סטריפ, ג'וליה רוברטסבנדיקט קומברבץ', אביגיל ברסלין, ג'ולייט לואיס, דרמוט מולרוני | מוסיקה מקורית: קרטר בארוול | צילום: אדריאנו גולדמן
הפצה: פורום פילם, החל מה-26.12.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?