מי יזכה באוסקר 2014? ניתוח מעמיק של המועמדים והסיכויים

אוסקר 2014: מי יזכה?

אוסקר 2014: מי יזכה? בתמונה: המובילים במועמדויות: "12 שנים של עבדות", "כוח משיכה" ו"חלום אמריקאי".

בעוד שבוע, ביום ראשון הבא, יתקיים טקס פרסי האוסקר. איזה סרט יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר? "כוח משיכה" או "12 שנים של עבדות"? ואולי בכלל "חלום אמריקאי". אלו שלושת הסרטים שמובילים את מספר המועמדויות, כש"כוח" ו"חלום" עם 10 מועמדויות ו"עבדות" עם 9. "כוח המשיכה" יהיה הזוכה הגדול של הערב גם אם לא יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר, כשיגרוף את הפרסים על צילום, אפקטים חזותיים, עריכת צליל, ערבול צליל ומוסיקה – כלומר, לפחות חמש. יש סיכוי טוב שיזכה גם על עריכה.

לראשונה מזה שנים יש קרב אמיתי על הפרס החשוב ביותר של הערב. בשאר הקטגוריות, לעומת זאת, העסק נראה די סגור.

הסרט הטוב ביותר

"כוח משיכה"; "חלום אמריקאי"; "12 שנים של עבדות"; "הזאב מוול סטריט"; "נברסקה"; "היא"; "מועדון הלקוחות של דאלאס"; "פילומנה"; "קפטן פיליפס"

ארבעת האחרונים אינם מועמדים לבימוי. גם "ארגו", הזוכה של שנה שעברה, ו"הנהג של מיס דייזי" לא היו מועמדים לבימוי וזכו בפרס הסרט הטוב ביותר. נכון… אך לו בן אפלק היה מועמד, הוא היה זוכה. זאת היתה הפתעה גדולה שהוא לא היה מועמד לבימוי. וכשיש מעל חמישה סרטים מועמדים, הסיכויים לזכות ללא מועמדות לבימוי עוד יותר מצומצמים. כך שנותרנו עם חמישה מתמודדים מובילים. מתוכם רק שלושת הראשונים מועמדים גם לעריכה – פרס שכל 33 הסרטים הזוכים האחרונים היו מועמדים לו (גם אם חלקם לא זכו). כך נותרו שלושת הסרטים הראשונים ברשימה: "כוח משיכה", "חלום אמריקאי" ו"12 שנים של עבדות".
אני מאמין ש"חלום אמריקאי" לא יזכה בפרס על אף שהוא חולק עם "כוח משיכה" את התואר של הסרט עם מספר המועמדויות הגבוה ביותר השנה (10). 11 סרטים, כמו "חלום אמריקאי", היו מועמדים לסרט הטוב ביותר עם ארבעה שחקנים מועמדים בארבע קטגוריות המשחק ואף אחד מהם לא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. הסרט של דיויד או. ראסל זכה בפרס איגוד השחקנים (גם) כי הוא במה נהדרת לשחקנים, וזאת היתה דרך לתת פרס לשחקנים מבלי לתת פרס לשחקן מסוים מתוכו. ב"כוח משיכה", מרשים ככל שיהיה,  יש שני שחקנים בלבד אז איגוד השחקנים פחות מצא בו עניין.
הקרב, עם כן, הוא בין "כוח משיכה" ו"12 שנים של עבדות". המפיצים בארצות הברית, שחושבים שכדאי להוציא סרט בדצמבר כדי שיהיה טרי בראש של המצביעים, צריכים לשים לב ששני הסרטים האלה יצאו באוקטובר והסרט האחרון שזכה בפרס ויצא בדצמבר היה "מיליון דולר בייבי" (2004). (רוב הזוכים בתשע השנים האחרונות יצאו בנובמבר)
אם "כוח משיכה" יזכה הוא יהיה הסרט הראשון שמתרחש בחלל שזוכה, הסרט השני הכי קצר שזוכה (אחרי "מרטי" מ-1955, שקצר ממנו בדקה בלבד ואורכו 90 דקות), והסרט הראשון בתלת מימד שזוכה. אם יזכה גם יהיה הסרט הרביעי הכי מצליח בין זוכי פרס הסרט הטוב ביותר אחרי "טיטאניק", "שר הטבעות: שיבת המלך" ו"פורסט גאמפ". כמו "טיטאניק", גם "כוח משיכה" לא מועמד לתסריט, וזאת הבעיה הגדולה ביותר לרעתו. רק עוד סרט אחד זכה בפרס ללא מועמדות לתסריט: "צלילי המוסיקה" (1965), שגם הוא היה שובר קופות ענק.
אם "12 שנים של עבדות" יזכה הוא יהיה הסרט הראשון של במאי שחור שזוכה (פחות מעניין אולי בעיניים ישראליות, לאמריקאים זה חשוב מאוד). וברד פיט, שהיה מועמד על משחק שלוש פעמים (על "12 קופים", "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" ו"מאניבול") יזכה באוסקר הראשון שלו- כמפיק (הוא היה מועמד גם כמפיק "מאניבול"). סמן חשוב וכמעט סופי לזהות הסרט הזוכה נוכל לקבל בזוכה בפרס העריכה. ואם "12 שנים של עבדות" לא יזכה בתסריט, כפי שאני חוזה שיקרה, הסיכויים שלו לזכות בקטגוריה הזאת יורדים משמעותית.

"כוח משיכה". סנדרה בולוק.

"כוח משיכה". סנדרה בולוק.

במאי

אלפונסו קוארון, "כוח משיכה"; דיויד או. ראסל, "חלום אמריקאי"; סטיב מקווין, "12 שנים של עבדות"; מרטין סקורסיזה, "הזאב מוול סטריט"; אלכסנדר פיין, "נברסקה"

ב-13 השנים הראשונות של המאה ה-21 (2012-2000) 4 פעמים קרה שזכו בפרס הבימוי במאים שסרטם לא זכה בסרט הטוב ביותר (פעמיים היה זה אנג לי שזכה). קשה לנבא הפרדה בזוכי שתי הקטגוריות האלה, אך נראה שיהיה הסרט הזוכה השנה אשר יהיה, אלפונסו קוארון הוא זה שיעלה לבמה לקטוף את פרס הבימוי. בדומה לזכייתו של אנג לי בשנה שעברה (על "חיי פיי"), קוארון היה צריך לפקח על אפקטים חזותיים מהפכניים (בתלת מימד), לשלב אותם בסביבה מאתגרת (חלל/אמצע האוקיינוס), יחד עם בימוי שחקנים, שבחלקים גדולים מהזמן נמצאים לבדם על המסך. יש לשער שחברי האקדמיה ירצו לתת לקוארון פרס על הישגיו הכבירים, הוא אינו מועמד על תסריט הסרט (שאותו כתב יחד עם בנו) והוא מועמד גם על עריכת הסרט (יחד עם מארק סיינגר), אך יש לשער שלא יסתפקו בפרס העריכה. אני מניח שסטיב מקווין עוד יהיה מועמד שוב בשנים הקרובות (ואולי יזכה על תסריט מקורי שיכתוב בעתיד).

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי.

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי.

שחקן ראשי

מת'יו מקונוהי, "מועדון הלקוחות של דאלאס"; צ'וויטל אג'יופור, "12 שנים של עבדות"; ברוס דרן, "נברסקה"; ליאונרדו דיקפריו, "הזאב מוול סטריט"; כריסטיאן בייל, "חלום אמריקאי"

מת'יו מקונוהי יזכה בפרס – הרבה בזכות העובדה שירד 20 ק"ג לצורך התפקיד אבל לא רק. הוא משחק טוב ואחרי שנים של דשדוש בסרטים זניחים ותפקידים לא מאתגרים, הוא התחיל לבחור את התסריטים בתבונה ולקבל הזדמנויות שימצו את יכולותיו.

שחקנית ראשית

קייט בלנשט, "יסמין הכחולה".

מה, צריך לציין את ארבע המועמדות הנוספות? טוב… מריל סטריפ, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"; איימי אדמס, "חלום אמריקאי"; סנדרה בולוק, "כוח משיכה"; ג'ודי דנץ', "פילומנה". סטריפ זכתה אך לפני שנתיים באוסקר השלישי שלה, בולוק כנראה לא תזכה שוב (לפני ארבע שנים זכתה על "הזדמנות שנייה"), אדמס עוד תזכה בעתיד (כנראה כשחקנית משנה, הקטגוריה שבה היתה מועמדת ארבע פעמים בשש השנים האחרונות) ודנץ' אמנם זכתה רק כשחקנית משנה ומזמן (על "שייקספיר מאוהב"), אך המשחק המרשים של בלנשט בתפקיד מורכב והאהבה המוצדקת אליה אחרי שנים של התמקדות בתאטרון אומרים שבלנשט היא הימור בטוח לזכייה.

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט.

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט.

שחקן משנה

ג'רד ליטו, "מועדון הלקוחות של דאלאס"

-עוד הימור בטוח. ליטו משחק טרנסג'נדר חולה איידס וכמו מקונהי, גם הוא רזה מאוד בשביל התפקיד הזה. כמו בלנשט, גם הוא שחקן שלא שיחק בסרט מזה שנים. והסיבה העיקרית שהוא יזכה: אין מועמד אחר שיכול לגבור עליו.

בקטגוריית שחקנית המשנה אוהבים לגלות פנים חדשות, בקטגוריית שחקן המשנה זה פחות ככה. ברקהד עבדי ("קפטן פיליפס") אינו מוכר ואם היו רואים אותו בתפקיד אחר לגמרי בסרט נוסף היו יכולים להעריך יותר טוב את משחקו; ברדלי קופר ("חלום אמריקאי") ; מייקל פסבנדר ("12 שנים של עבדות") עוד יהיה מועמד; וגם ג'ונה היל ("הזאב מוול סטריט") יודע שאין לו סיכוי לזכות.

שחקנית משנה

לופיטה ניוגו, "12 שנים של עבדות"; ג'ניפר לורנס, "חלום אמריקאי"; ג'וליה רוברטס, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"; ג'ון סקוויב, "נברסקה"; סאלי הוקינס, "יסמין הכחולה"

לורנס זכתה כשחקנית ראשית בשנה שעברה ("אופטימיות היא שם המשחק"), ועוד נכונות לה מועמדויות נוספות בעתיד (זאת המועמדות השלישית שלה והיא בת 23 בלבד), כך שעוד יהיו הזדמנויות נוספות לתת לה פרס נוסף; רוברטס עדיין אהובה מאוד וזו המועמדות הראשונה שלה מאז שזכתה (כשחקנית ראשית על "ארין ברוקוביץ'" מ-2000) אך הסרט -לפי מספר המועמדויות שלו- פחות מוערך; סקוויב בת ה-83(!) לא מוכרת ועצם המועמדות שלה היא הישג; הוקינס הבריטית מגלמת אמריקאית אך את עיקר תשומת הלב מושכת אחותה בסרט; לופיטה משחקת טובה, היא בוכה וצועקת בתפקיד וזאת הזדמנות לתת פרס לסרט. בניגוד לברקהד עבדי, למשל, מכל טקסי הפרסים המקדימים שבהם היא זוכה רואים שהיא יפה וצעירה ורהוטה עם מבטא בריטי -ושחורה (מה עוד הם יכולים לבקש?).

תסריט מקורי

מועדון הלקוחות של דאלאס; היא; חלום אמריקאי; נברסקה; יסמין הכחולה

לולא מספר המועמדויות הרב מהצפוי של הסרט, לא הייתי מאמין שיש ל"היא" סיכוי לזכות בפרס. אך בשל הנושא המקורי והרצון לתת פרס לבמאי המוערך ספייק ג'ונז, יש סיכוי שהוא יזכה. אך לא אופתע אם לא יעלה (השנה) לקחת את הפרס שבוודאי יזכה בו בעתיד. בעיקר כי זאת הקטגוריה היחידה שיש ל"חלום אמריקאי" סיכוי לזכות בה! אחרת הוא יצא בידיים ריקות, 0 זכיות מתוך 10 מועמדויות (כמו "כנופיות ניו יורק" של סקורסיזה ו"אומץ אמיתי" של האחים כהן; רק ל"נקודת מפנה" ו"צבע הארגמן" יש שיא שלילי יותר עם 11 מועמדויות ללא זכייה). זאת הזדמנות לתת לבמאי הסרט, דיויד או. ראסל פרס. הוא היה מועמד גם בשנה שעברה על הבימוי והתסריט של "אופטימיות היא שם המשחק" וכבמאי "פייטר".

"היא". חואקין פיניקס.

"היא". חואקין פיניקס.

עריכה
כוח משיכה; 12 שנים של עבדות; חלום אמריקאי; מועדון הלקוחות של דאלאס; קפטן פיליפס.

הפרס ילך, כנראה, ל"כוח המשיכה". ואם לא- אז ל"12 שנים של עבדות".
האחים כהן ערוכים את סרטיהם -תחת שם בדוי- והיו מועמדים על עריכת "ארץ קשוחה". הם זכו על הסרט כמפיקים, במאים ותסריטאים, ולולא היו חתומים גם על עריכתו, אולי הסרט היה זוכה גם על עריכה. מכיוון שקוארון לא מועמד כתסריטאי ופרס הסרט אינו מובטח לו כמפיק, זכייתו כאן לא תיחשב כיותר מדי לבן אדם אחד.

צילום

כוח משיכה; 12 שנים של עבדות; אסירים; גרנד מאסטר; בתוך לואין דיויס

ארבעת הסרטים האחרונים שזכו בצילום זכו גם בפרס האפקטים החזותיים (שלושה מתוכם היו גם בתלת מימד). "כוח משיכה" הוא זוכה בטוח על האפקטים, וקשה להאמין שזוכה כלשהו יגבר עליו בצילום.

עיצוב אמנותי ועיצוב תלבושות

בואו נבחן את 12 הזוכים האחרונים בשתי הקטגוריות- 6 סרטים זכו בשתי הקטגוריות: "מולן רוז'" (אשתו של במאי הסרט, שמועמדת גם השנה על סרטו "גטסבי הגדול"), "שיקגו", "שר הטבעות: שיבת המלך", "הטייס", "זכרונותיה של גיישה" ו"אליס בארץ הפלאות". מה משותף לכולם? הם מתרחשים בעבר או בעולמות מיוחדים. 6 הסרטים האחרים שזכו בעיצוב אמנותי גם הם עונים על הקריטריונים האלה של עולם סגור ושונה מהמציאות של ימינו: "המבוך של פאן", "סוויני טוד", "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן", "אווטאר", "הוגו" ו"לינקולן". ו-6 הזוכים בתלבושות היו "מארי אנטואנט", "אליזבת: תור הזהב", "הדוכסית", "ויקטוריה הצעירה", "הארטיסט" ו"אנה קרנינה". חמישה מתוכם עסקו במלכות ו/או אנשי אצולה.

הסיכוי לזכות באחת הקטגוריות עולה כשמועמדים לשתיהן. שלושה סרטים מועמדים השנה בשתי הקטגוריות: "12 שנים של עבדות", "גטסבי הגדול" ו"חלום אמריקאי". לעיצוב אמנותי מועמדים גם "היא" ו"כוח משיכה", ולתלבושות מועמדים גם "גרנד מאסטר" ו-The Invisible Woman (סרט שביים רייף פיינס ובו הוא מגלם את הסופר צ'רלס דיקנס).
"חלום אמריקאי" מתרחש בסוף שנות ה-70 ועצם המועמדות הוא הישג כי לא נוטים לתת מועמדות לסרט שמתרחש בעבר הקרוב. שני המועמדים האחרים עונים על דבר חשוב שצריכים זוכים: לקחת אותנו לעולם רחוק, עולם "סגור" ומוגדר. ל"גטסבי הגדול" יש יתרון קטן על "12 שנים של עבדות" פה.
האנשים ב"גטסבי הגדול" הם הדבר הקרוב ביותר לאצולה שיש בארצות הברית, וב-"12 שנים של עבדות" יש אדונים ועבדים. "גטסבי הגדול" מועמד בשתי הקטגוריות האלה בלבד. 29 סרטים היו מועמדים לעיצוב אמנותי ולתלבושות, ורק 4 לא יצאו בידיים ריקות- כש"התחדשות" (1995) היחיד שזכה בשניהם. אם ירצו לתת ל"12 שנים של עבדות" פרס כלשהו נוסף לתסריט ולשחקנית משנה, אחת משתי הקטגוריות האלה היא המקום.

איפור ועיצוב שיער

"מועדון הלקוחות של דאלאס"; "חרא סבא"; "הפרש הבודד"

הזוכים בקטגוריה הזאת הם סרטים שבהם הופכים אנשים ליצורים בלתי מזוהים (המבוך של פאן, סיפורי נרניה: האריה, המכשפה וארון הבגדים, מסע בין כוכבים) ודמויות היסטוריות (פרידה, אדית פיאף- החיים בוורוד, אשת הברזל). ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" האיפור/שיער לא קופץ לעיניים. הסיכוי לזכות בפרס האיפור כשזו המועמדות היחידה הוא קטן מאוד (שני הסרטים האחרונים שעשו זאת: "איש הזאב" מ-2010 ו"הפרופסור המטורף" מ-1996), כך שרוב הסיכויים ש"הפרש הבודד" (שמועמד גם לאפקטים חזותיים) יגבר על "חרא סבא". בשני הסרטים מדובר בעיקר באיפור של הפיכת השחקן (ג'וני נוקסוויל/ג'וני דפ) לאיש זקן, כשבמקרה של דפ מדובר גם באיפור של אינדיאני יחד עם עיצוב שיער… מקורי.

"הפרש הבודד". ג'וני דפ, ארמי האמר.

"הפרש הבודד". ג'וני דפ.

סיכום ההימורים לפרסי אוסקר 2014:

סרט– 12 שנים של עבדות

במאי– אלפונסו קוארון, כוח משיכה

שחקן ראשי– מת'יו מקונהי, מועדון הלקוחות של דאלאס

שחקנית ראשית– קייט בלנשט, יסמין הכחולה

שחקן משנה– ג'רד ליטו, מועדון הלקוחות של דאלאס

שחקנית משנה– לופיטה נויגו, 12 שנים של עבדות

תסריט מקורי– חלום אמריקאי

תסריט מעובד– 12 שנים של עבדות

עריכה– 12 שנים של עבדות / כוח משיכה

צילום– כוח משיכה

עיצוב אמנותי– גטסבי הגדול

עיצוב תלבושות– 12 שנים של עבדות

עריכת צליל– כוח משיכה

ערבול צליל– כוח משיכה

מוסיקה– כוח משיכה

שיר מקורי– Let It Go מתוך "לשבור את הקרח" (ובכך ישלים רוברט לופז זכייה בארבעת הפרסים החשובים בעולם הבידור האמריקאי: אמי, גראמי, טוני ואוסקר)

אפקטים חזותיים– כוח משיכה

איפור ועיצוב שיער– הפרש הבודד

סרט אנימציה– לשבור את הקרח

סרט זר– ניצוד (דנמרק)

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?