"לאנץ' בוקס" – ביקורת

"לאנצ'בוקס". נימראק קאור.

"לאנצ'בוקס". נימראק קאור.

בהודו הסואנת, ארוחת צהריים שהלכה לאיבוד יוצרת קשר בין שני זרים שאחרת לא היו נפגשים לעולם. בדידות ונחמה בתפקידים הראשיים והרבה הרהורים המתאפשרים פעמים רבות רק בפני זר מוחלט. "לאנץ' בוקס", דרמה רומנטית איטית, שלעיתים מעלה חיוך אך בעיקר מפעילה את מיצי הקיבה כי יותר מהכל היא פרסומת מצויינת לאוכל הודי מגרה.

מעבר להצלחתו הגדולה ביבשת אסיה, "לאנץ' בוקס" משך הרבה תשומת לב בעולם ואף זכה בפרס חביב הקהל בשבוע המבקרים של פסטיבל קאן. אחת הסיבות היא היות הסרט עבודתו הראשונה באורך מלא של הבמאי הצעיר ריטש באטרה. סיבה נוספת כנראה היא שלעומת מסורת הסרטים המגיעים מהודו, הנחלקים לרוב לסרטי בוליווד מחד או לסרטי עוני וקושי מאידך, "לאנץ' בוקס" מציג פן שונה של הודו, ובאופן ספציפי של העיר מומביי בה מתרחשת העלילה.

בכל צהריים יוצאים במומביי עשרות שליחים המובילים קופסאות אוכל הישר מידיהן של עקרות הבית אל חיך בעליהן במשרדי העיר. אחת מאותן עקרות בית, אילה (נימרט קאור המקסימה), מנסה נואשות לתפוס את תשומת ליבו של בעלה ההולך ומתרחק ממנה. בעצת דודתה היא מכינה לו תבשילי אהבה אך טעות נדירה של השליח גורמת לכך שהקופסה אינה מגיעה לבעל אלא לאדם זר בשם פרננדז (אירפן חאן, "חיי פי", "נער החידות ממומביי"). בניסיון להבין את הטעות, ביום למחרת מצרפת אילה מכתב לקופסת האוכל ומכאן נפתחת סדרת התכתבויות בין השניים, כאשר הם חושפים זה בפני זה את בדידותם ותקוותיהם.

"לאנצ'בוקס". אירפאן חאן.

"לאנצ'בוקס". אירפאן חאן.

גיבורי הסרט מציגים עולם הנחלק בין מנהגי עולם ישן לבין תחילתה של קידמה וביניהם מתנהלים חיים המוכרים לכל צופה. המוכרות נובעת מכך שעל אף היות הודו עמוסה וצפופה, סיפור הסרט אינו מוכרע או מתנהל על פי אלה ובנוסף, אף על פי שנוכחותם של דלות או עוני אינם מוחבאים, הם גם אינם תופסים את אור הזרקורים. מסתבר שבהודו חיים וחלומים בני אדם שהם חלק מההמון ואינם חיים בביבים או נהנים מעושר מופלג. הם ה- 99% ומבחינה זו הסרט מרענן ומאפשר להתייחס אל הדמויות מתוך האישיות וההתנהגות שלהן וכך פחות הופך למסמך סוציו- תרבותי, שהוא אמנם אמיתי, אך גם שבלוני.

צילומי הסרט נהדרים ומצליחים להבליט בצורה מצויינת את בדידותן של הדמויות הראשיות. בעוד עבור אילה העבודה קלה יותר מאחר וגם כך יומה עובר עליה בבדידות בדירתה, עבור פרננדז, השימוש החוזר של הצילום בפרספקטיבה של דמות ורקע מאפשר לצופה להתמקד בגיבור וליצור עמו אינטימיות כאשר במקביל, הרקע המרוחק והעמוס ממנו הוא מנותק אינו נשכח.

"לאנצ'בוקס". נימראק קאור.

"לאנצ'בוקס". נימראק קאור.

כאמור הקצב של הסרט איטי למדי ויש קושי למלל המועבר במכתבים למלא את החלל שנוצר בין שתי דמויות שמעולם לא נפגשו ושעולמן הפרטי בודד וריק. יש שיחוו זאת כהתרחשות וקצב עדינים ומעודנים, תיאורים שאף יתאימו לתרבות ההודית בכל מה שקשור להתנהגות בין גבר לאישה נשואה, ויש שכנראה מעט ישתעממו מההתנהלות החרישית, שלא לומר הדלה. בכל מקרה, מה שבטוח הוא, שלאור קופסאות האוכל העמוסות כל טוב אותם מקבל פרננדז, כל צופה יעזוב את בית הקולנוע רעב יותר. חכם יהיה להקים בסטות של דאל ופאלאק פאניר מחוץ לאולמות ההקרנה. הון מהיר מובטח ליזמים.

דירוג: ★★★☆☆

לאנץ' בוקס (הודו, צרפת, גרמניה, 2013)
בימוי: ריטש בטרה | תסריט: ריטש בטרה | משחק: אירפאן חאן, נימראק קאור, נוואזואדין סידיקוי | מוסיקה מקורית: מקס ריכטר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-10.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?