"מפוצלים" – ביקורת #1

"מפוצלים". שיילין וודלי, תיאו ג'יימס.

"מפוצלים". שיילין וודלי, תיאו ג'יימס.

מ"הנסיכה הקסומה" ועד "הארי פוטר" או "משחקי הרעב" – נראה שאלה בדיוק הסרטים שעבורם נולד הקולנוע. איתם הוא מדגים את היכולת הנפלאה שלו לממש פנטזיות פרועות ובעזרתם הוא מעניק מקלט מרוכז לשלל רגשות וחלומות. דוגמא לכך אנו מקבלים בימים אלה עם החלק הראשון בסדרת "מפוצלים", סרט הרפתקאות מדע בדיוני, שבהמשך לטרנד האחרון, מבוסס גם הוא על סדרת ספרי נוער. על אף שאין בו את הפנטזיה רבת הדמיון של "הארי פוטר" או את האיכות המושקעת של "משחקי הרעב", עדיין מעניק "מפוצלים" לצופה סכנה, מתח, סיפור אהבה ומנה מדודה של לקח ומוסר. סך הכל קצת יותר משעתיים, שאמנם לא ממש מצליחות להתאים לקהל בוגר מזה של נוער, אך עדיין מדובר בהפקה מושקעת המספקת כיף מושך וקל.

בעמדת הבמאי ניתן למצוא את ניל ברגר, שכבר מסרטיו "ללא גבולות" ו"אמן האשליות", ניתן  לראות משיכה לעלילות מדע בדיוני ופנטזיה. "מפוצלים" מבוסס על טרילוגיית ספרי נוער מאת ורוניקה רות', ספרים המתרחשים בעולם דיסטופי עתידי, שהראשון בהם יצא בשנת 2011. הטרילוגיה של רות' זכתה להכרה והערכה רבה ובשלב זה נראה שהסרט עומד לשחזר את ההצלחה ובגדול. סרטי המשך המבוססים על שני חלקיה הנוספים של הטרילוגיה כבר נכנסו להפקה והם צפויים לצאת בשנים הקרובות.

במרכז העלילה עומדת ביאטריס (שיילין וודלי, כוכבת עולה בהוליווד שעד כה מוכרת בזכות תפקידיה ב"העכשיו המדהים" ו"היורשים"), החיה בעולם עתידי שונה מאוד מזה אותו אנו מכירים. בעקבות מלחמות ואבדות רבים, האנושות הגיעה למסכנה שכל בעיות העולם נובעות ממידותיו הרעות של האדם ועל כן מוחלט לשנות את אופן התנהלות החברה. כעת מחולקים בני האדם לחמישה פלגים מרכזיים- כנות; אוריינות; ידידות; אומץ לב והקרבה עצמית, וכאשר אדם מגיע לגיל 16 הוא עובר מבחן המצביע על הפלג המתאים לו, זה שיהפוך לביתו מעתה והלאה ושאת מנהגיו יהיה עליו לאמץ.

נקודת הפתיחה של הסרט היא עת מבחנה של ביאטריס. הוריה (אשלי ג'אד וטוני גולדווין, הלא הוא נשיא ארה"ב בסדרה "סקנדל"), שייכים לפלג ההקרבה העצמית, ועל אף שלה עצמה יש ספקות לגבי התאמתה לשם, היא מופתעת לגלות כי עבורה, חמשת הפלגים המוכרים אינם האפשרות היחידה. ביאטריס, המוצאת עצמה בשטח לא מוכר, לומדת כי ליציאה מהתלם עשויות להיות השלכות מסוכנות וכי יש השואפים לחסל את אלה שאינם קונפורמיסטים לשיטה. כאשר לעזרתה מגיע פור (או "ארבע"), המדריך החתיך שלה אותו מגלם ת'או ג'יימס, מגלה ביאטריס כי העולם רחב יותר משחשבה וכי הבחירה הכפויה בין פלג לבין דם אינה מקובלת עליה.

כאמור, וודלי הנה כוכבת עולה בהוליווד, הקוטפת תפקידים נחשקים בשוברי קופות צפויים. רק לאחרונה הוכרז שוודלי תככב בעיבוד לספר המצליח "אשמת הכוכבים" ובינתיים הספיקה לשחק ב"עכשיו המדהים", סרט נעורים שזכה להצלחה מפתיעה. היה אפשר לחשוב שגם במקרה הזה, תום הנעורים או מראה הילדה הטובה המאפיין אותה, יתאים ביותר לגילום נערה שהעבירה את חייה בפלג שמהותו הקרבה עצמית. לצד זאת, כאשר דמותה של ביאטריס עוברת טרנספורמציה ומתחזקת, וודלי אינה מצליחה להביא למסך פן נוסף בדמות וכך נותרת במראה ילדותי וחד גוני שאינו משרת את העלילה. מבחינה זו, הקשר הנבנה בינה לבין פור, שהוא אחד ממוקדי המשיכה של העלילה, מאבד מאמינותו וכך גם מהקסם הטמון בו.

"מפוצלים". שיילין וודלי.

"מפוצלים". שיילין וודלי.

כאשר משווים בין וודלי לבין ג'ניפר לורנס מ"משחקי הרעב" או אפילו לאמה ווטסון מ"הארי פוטר" או קריסטן סטיוארט מ"דמדומים", וודלי יוצאת כשידה על התחתונה בתחומי הפיתוי הנשי או המבט הנחוש. למזלה מסתמנת האפשרות כי היא שחקנית מוכשרת (יותר מסטיוארט זה בטוח והרי להשוות אותה ללורנס זה לא כוחות), ועל כן ייתכן ועוד צפויה לה קריירה ענפה. מבחינת הסרט, מאחר והגבר שלצידה, ת'או ג'יימס, עושה עבודה כל כך טובה כגיבור הנחשק, רוב הזמן העיניים תלויות בו ולא בה בעוד היא מגלמת בת זוג שנראית קצת כמו אחותו הקטנה.

בסרט מככבות גם קייט ווינסלט ("טיטאניק", "שמש נצחית בראש צלול") כג'נין המרשעת, וכן מגי קיו (המוכרת לצופים בתור ניקיטה) וזואי קרביץ (בתו של-) בתפקידי משנה. כל הדמויות הללו מקבלות זמן מסך ממוקד אך גם מדויק ולטובה ניתן גם לציין את אופן פיתוח דמותה של ביאטריס. הצופה מקבל שהות מצויינת להינות מהאופן בו היא רוכשת חברים, מתקדמת בתחום מיומנויות הלחימה ואפילו מוצאת לה בן זוג. למעשה התעכבות העלילה על האופן בו מוכנסים החברים החדשים לדרכי הפלג ואופן יצירת הקשרים שלהם היא בהחלט צעד יעיל ונבון המסייע להזדהות עם הדמויות ולפתח חיבה לעולם הבדיוני אותו בנתה רות'. חבל שדווקא כאשר העלילה אמורה להעלות הילוך והמתח בשיאו, אז הסרט מתחיל לאבד מכוחו. סצנות הלחימה והבריחה של ביאטריס ופור הן דווקא מהחלשות שבסרט ונראה כי מחלק זה ועד תום הסיפור, ההקפדה הטובה שאפיינה את תחילתו, מופסקת.

"מפוצלים". שיילין וודלי.

"מפוצלים". שיילין וודלי.

בסופו של דבר, מדובר בסרט מהנה, הנסמך על נוסחא מוכרת וזו רוב הזמן מוצאת לפועל בצורה טובה. העלילה שבנתה רות', אם כי מזכירה מאוד עלילות אחרות בתחום הפנטזיה והרפתקאות הנעורים, נחמדה מאוד, הכוכבת הראשית, על אף הקושי שכרוך במראה החלוש תמיד שלה, בסך הכל חמודה, והכוכב הראשי שלצידה ממלא את ייעודו הקשוח והנאה בצורה מושלמת כמעט. מכל אלה נוצר סיפור שמהנה לצפות בו וכיף להצטרף למציאות החלופית שהוא מציע (לפחות עד שיגיעו משחקי הרעב 3 זאת אומרת).

דירוג: ★★★☆☆

מפוצלים (ארה"ב, 2014)
בימוי: ניל בורגר | תסריט: אוון דוהרטי, ונסה טיילור, ורוניקה רות' | משחק: שיילין וודלי, קייט ווינסלט, מיילס טלר, תיאו ג'יימס, אשלי ג'אד, ריי סטיבנסון | צילום: אלווין ה. קוצ'ר
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-10.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?