"מפוצלים"- ביקורת #2

"מפוצלים". שיילין וודלי, תיאו ג'יימס.

"מפוצלים". שיילין וודלי.

"מפוצלים" הוא סרט עם הקדמה ארוכה מדי ומיותרת ברובה, לא מספיק קטעי פעולה, נטול הפתעות קטנות או גדולות (כולל הקריינות הצפויה בהתחלה ובסוף)- והוא פשוט לא מעניין במיוחד. אפילו קייט וינסלט בתפקיד קטן לא מצליחה לרומם אותו. מזל שיש שחקנית ראשית מוצלחת מאוד.

בעקבות ההצלחה של טרילוגיית הספרים שהחלה עם "נערה עם קעקוע דרקון" החלו חנויות הספרים בכל העולם להיות מוצפות בספרי מתח של כותבים סקנדינבים. ההצלחה של טרילוגיית ספרי "משחקי הרעב" הביאה לגל ספרים -ובעקבותיהם, כמובן, סרטים- של ספרים המיועדים בעיקר לבני נוער (באנגלית: YA- Young Adults) שבהם מתואר עולם אחר , עם דמות ראשית של נער/נערה. ב"מפוצלים", כמו ב"משחקי הרעב" מדובר בנערה יוצאת דופן ובוגרת.

האנשים שנותרו בעולם אחרי המלחמה שהחריבה את העולם מחולקים לחמישה פלגים בעיר שיקגו. בני 16 עוברים בדיקה כדי לדעת לאיזה פלג הם מתאימים, אם לזה של הוריהם שבו הם גדלו או פלג אחר. הם יכולים לבחור -בטקס ארוך ומשעמם ורב משתתפים- בפלג אחר, אך אם יימצאו לא מתאימים לא יוכלו לחזור לבתי הוריהם והפלג שלהם אלא יצטרכו לעבור לגור ברחוב (למה? ככה). ישנם כאלו שבבדיקה לא מתקבלת תשובה חד משמעית, כלומר: הם מתאימים לכל הפלגים. אלו נקראים "מפוצלים", וכזאת היא ביאטריס (שיילין וודלי), שברגע שהיא בוחרת את הפלג שהיא רוצה גם משנה את שמה לטריס (שם כל כך מיוחד!).

בפלג אמיצי הלב אנשים שאוהבים לרוץ ולטפס על דברים. במה שנדמה כרוב הסרט, שאורכו שעתיים ו-18 דקות, הם מתאמנים. בשביל מה הם מתאמנים? למה כל כך הרבה זמן? יש דברים שלו היו מורידים לא הייתי מרגיש בחסרונם. לא קראתי את הספר אך לכל אורך הסרט הרגשתי שמדובר בעיבוד נאמן מדי לספר שעליו הוא מבוסס. ההקדמה נמשכת יותר מחצי הסרט. לו היה מדובר בתסריט מקורי אין ספק שהיו מגיעים לעניין הרבה יותר מהר. מציגים לנו המון רקע והכנות אך העלילה נכנסת באיחור רב מדי.

עם קטעי הפעולה הספורים שהם בסדר, לא יותר, ודיאלוגים לא יותר מסבירים, נותר לקבל נחמה מהליהוק של וודלי (הבת הבכורה ב"היורשים" עם ג'ורג' קלוני)  שהיא נהדרת, הרבה יותר מהסרט, ושל תיאו ג'יימס היפיוף (עוד ייבוא בריטי, השראת ליהוק שקיבלו גם מ"דמדומים").

דירוג: ★★½☆☆

מפוצלים (ארה"ב, 2014)
בימוי: ניל בורגר | תסריט: אוון דוהרטיונסה טיילורורוניקה רות' | משחק: שיילין וודליקייט ווינסלטמיילס טלרתיאו ג'יימסאשלי ג'אדריי סטיבנסון | צילום: אלווין ה. קוצ'ר
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-10.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?