השחקנית חנה מרון הלכה לעולמה

חנה מרון בסדרה "קרובים קרובים". צילום באדיבות הטלויזיה החינוכית.

חנה מרון בסדרה "קרובים קרובים". צילום באדיבות הטלויזיה החינוכית.

השחקנית כלת פרס ישראל חנה מרון הלכה אמש (ו') לעולמה, והיא בת 90. גם לאחר 86 שנות משחק, התפקיד הזכור ביותר שלה בישראל נשאר בסדרה "קרובים קרובים" עם המשפט "פ-ת-ו-ח".

מרון נולדה בנובמבר 1923 בשם חנה מאירצ'ק. בגיל ארבע (1928) הופיעה לראשונה על הבמה, וב-1931 הופיעה בסרט "M – רוצחים בקרבנו" של פריץ לאנג. בשנת 1933 עלתה עם משפחתה לישראל, והופיעה בתפקידים קטנים כגון בתיאטרון האוהל. בגיל 17 החלה ללמוד משחק, ובהמשך הצטרפה לסטודיו הבימה. במלחמת העולם השניה הצטרפה ללהקה צבאית בצבא הבריטי, שם הכירה את מי שיהיה לימים בעלה הראשון, השחקן יוסי ידין. ב-1945 עם תום המלחמה, השתתפה ביסוד התיאטרון הקאמרי, והיתה מחליפה בהצגה "משרתם של שני אדומים", ובתפקיד משמעותי יותר בהצגה "העולם בו אנו חיים". לצד הקאמרי, הופיעה בתיאטרון באר שבע ובתיאטרון הספריה, בין היתר בהצגות "הוא הלך בשדות", "פיגמליון", "כולם היו בני", "מדיאה", "כטוב בעיניכם", "פונדק הרוחות", "מהומה רבה על לא דבר" ו"הלילה השנים עשר".

בתור ילדה בסרט "M – רוצחים בקרבנו":

בשנת 1970 היתה על מטוס אל על בדרך למבחן בד לתפקיד גולדה במחזמר "כנר על הגג". המטוס עצר עצירת ביניים במינכן שם הותקף על ידי מחבלים, ומרון נפצעה ורגלה השמאלית נקטעה עקב התפוצצות רימון. בהמשך הפכה לפעילה בארגונים העוסקים בדיאלוג יהודי-ערבי, תמכה בהקמת מדינה פלסטינית וחתמה על יוזמה להכרה במדינה פלסטינית. ב-1993 נמנתה על חברי המשלחת שהצטרפו לראש הממשלה דאז, יצחק רבין, בטקס חתימת הסכמי אוסלו.

בתחילת שנות ה-1990 היתה מרון ממקימי תיאטרון הרצליה, ובהמשך אף ביימה לתיאטרון במסגרת החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובמסגרת בית הספר למשחק בית צבי. עם זאת, היא הופיעה גם בקולנוע ובטלויזיה, ב"דודה קלרה", "כביש ללא מוצא", "זמן אמת", "סוף שבוע בגליל" וכאמור "קרובים קרובים" שהיתה למדורת השבט בערוץ הטלויזיה הישראלי היחיד.

מרון נישאה שלוש פעמים: לשחקן יוסי ידין כאמור, האדריכל יצחק ישר, והאדריכל יעקב רכטר, שאיתו ילדה את שלושת ילדיה: האדריכל אמנון רכטר, חוקרת המתמטיקה ד"ר עפרה רכטר, והשחקנית דפנה רכטר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?