1984 וסרטי ההמשך

"מכסחי השדים". ביל מורי, דן אקרויד, הרולד ראמיס.

"מכסחי השדים". ביל מורי, דן אקרויד, הרולד ראמיס.

ב-1984 הוקרנו בבתי הקולנוע "שליחות קטלנית", "מכסחי השדים", "גרמלינס" ו"קרטה קיד". מה משותף לכל הסרטים המהנים הללו שמצוטטים ונצפים עד היום? לכולם נעשו סרטי המשך. והם לא היחידים מאותה שנה שהיתה קרקע פוריה לסרטי המשך, יותר מכל שנה אחרת.

סרטי ההמשך נולדו עם הקולנוע. שחקנים גילמו שוב ושוב את אותן דמויות בסרטים קצרים (בעיקר קומיים) ובסרטי הרפתקאות שהיו כמו פרקים בטלוויזיה (שעדיין לא הומצאה). בהמשך היו סדרות סרטים, כמו "האיש הרזה" שהתחילה ב-1934 (סרט בן 80 ומומלץ בחום), שבעקבות ההצלחה של הקומדיה הבלשית הנפלאה חזרו ויליאם פאוול ומירנה לוֹי לגלם את הבלשים הנשואים ניק ונורה עד הסרט השישי ב-47'.

אחת מסדרות הסרטים המפורסמת בקולנוע היא, כמובן, סרטי ג'יימס בונד, שהחלה ב-62'. במשך העשורים האלה לא ששו להדביק את הספרה "2" לסרט ההמשך. רק אחרי "הסנדק 2" המוערך, סרטים זוכי אוסקר נוספים כמו "הקשר הצרפתי", "מגרש השדים" ו"רוקי" יצאו בסרטי המשך שכללו את הספרה 2 (וכמו "הסנדק" עשו זאת עם הכתיב הרומי [II] ששיווה לזה מכובדות, כביכול). סרט ההמשך של "מלתעות" (1975) כבר נקרא "מלתעות 2" (1978), ללא אותיות רומיות.

בסוף שנות ה-70  הצליחו בקופות "מלחמת הכוכבים" (1977), "סופרמן" (1978) ו"מסע בין כוכבים: הסרט" (1978) שהולידו סרטי המשך בעשור הבא רווי סרטי ההמשך ועד ימינו אנו בעצם. כל סרט הוליוודי שני שואף להיות הראשון בסדרה. בעבר היו מעט תמימים יותר.

"שליחות קטלנית". ארנולד שוורצנגר.

"שליחות קטלנית". ארנולד שוורצנגר.

ב-1984, לפני 30 שנה, השנה שלשמה התכנסנו כאן, יצאו 11 סרטים ידועים שהולידו סרטי המשך (חלקם מרובים), כשהמחשבה על סרט המשך היתה רחוקה מרוב היוצרים שלהם. ואלה הם:

"שליחות קטלנית" – סרט הפעולה-מתח-אימה-מדע בדיוני של ג'יימס קמרון לא היה הצלחה ענקית. סרט ההמשך שלו מ-91' (הסרט הראשון עם תקציב רשמי של 100 מיליון דולר), יחד עם "מת לחיות 2" וסרטי אינדיאנה ג'ונס, הוכיח שסרט המשך יכול להתעלות על הסרט הראשון, הצדיק את ההשקעה העצומה בתקציב ובאפקטים חזותיים (ממוחשבים) וזכה ב-4 פרסי אוסקר (הראשון לא היה מועמד לדבר, אפילו לא למוסיקה הנפלאה שלו). באופן מפתיע, רק ב-2003 הופק הסרט השלישי. ג'יימס קמרון לא ביים אך ארנולד שוורצנגר שיחק בסרט. בסרט הרביעי מ-2009 כיכבו שחקנים חדשים, ביניהם כריסטיאן בייל וסם וורת'ינגטון (שבאותה שנה זכה גם להופיע בתפקיד הראשי ב"אווטאר" של ג'יימס קמרון), לא הצליח כפי שקיוו, ובשנה הבאה נראה אתחול למה שמקווים שיוליד סדרת סרטים חדשה, שוב עם המושל לשעבר ארנולד שוורצנגר.

"מכסחי השדים" – אימה וקומדיה לא הולכים בקלות יחד, וכשמדע בדיוני מעורב בזה זה עוד יותר מסבך את העניינים. ביל מורי, דן אקרויד, ריק מוראניס וסיגוורני ויבר הצליחו לעשות זאת בסרט הראשון. בסרט ההמשך מ-89' זה היה פחות מוצלח. ומאז (פחות או יותר) ועד היום מדברים על סרט המשך. בסופו של דבר ימצאו צוות צעיר חדש לכסח שדים (reboot כמו שאומרים באנגלית), עם איזה שחקן או שניים מהסרט המקורי בתפקיד משנה ו/או אורח.

"נקמת היורמים" – קומדיית נעורים עם סרט המשך מ-87'. ב-2006 כבר החלו לצלם חידוש לסרט המקורי אך הצילומים הופסקו אחרי שבועיים לצערו של המפיק והשחקן הראשי אדם ברודי ("האו-סי").

"סיוט ברחוב אלם" – הראשון בסדרת סרטי האימה של וס קרייבן הגיע אחרי ההצלחה של סרטי "יום שישי ה-13" ו"ליל המסכה". רוברט אנגלונד גילם את פרדי קרוגר גם בסרט השביעי יצא ב-94' ובסרטים כמו "פרדי נגד ג'ייסון" (הדמות מסרטי "יום שישי ה-13"). ב-2010 לוהק ג'קי ארל היילי לתפקיד פרדי קרוגר בניסיון לאתחל את הסדרה הזאת, אך שוב גילו שניסיון להחיות בכוח סדרת סרטי אימה שהחלה כסרט קטן/דל תקציב, לא מושך את הקהל המצופה.

"גרמלינס".

"גרמלינס".

"גרמלינס" – סרט אימה/מתח/קומדיה מיוחד כמו היצורים החמודים שהופכים לאיומים שבמרכז הסרט. ב-90' יצא סרט ההמשך בסגנון שונה לגמרי, קומי לגמרי, שלא הצליח.

"ילדי התירס" – הראשון בסדרת סרטי האימה על פי הסיפור הקצר של סטיבן קינג, עם לינדה המילטון ("שליחות קטלנית"). בשנות ה-90 יצאו לקולנוע שני סרטי המשך ועוד שלושה ישר לווידאו. ב-2011 היתה גרסה קולנועית חדשה לסיפור המקורי שלא זכתה להצלחה רבה.

"קרטה קיד" – ב-86' וב-89' חזרו ראלף מאצ'ו כקרטה קיד ופאט מוריאטי כמנטור שלו. ב-94' הביאו למנטור פאט מוריאטי מישהי בתפקיד הקיד (הילרי סווינק!) בסרט שממש לא הצליח. ב-2010 הצליח מאוד החידוש עם ג'יידן סמית', הבן של ויל סמית', בתפקיד הקרטה קיד, וסרט ההמשך שלו בדרך.

"תרגיל לשוטרים מתחילים" – קומדיה על בית ספר לשוטרים, בכיכובו של סטיב גוטנברג (אחד הכוכבים הגדולים של שנות ה-80) ובעקבות ההצלחה יצאו סרטי המשך כל שנה(!) עד השישי ב-89'. עוד סרט אחד, ללא גוטנברג (שפרש אחרי הסרט הרביעי),  יצא ב-94'. ניסיונות להפיק גרסה חדשה-צעירה עלו ונפלו במשך השנים, ומתישהו גם זה יקרה.

"השוטר מבוורלי הילס".

"השוטר מבוורלי הילס".

"השוטר מבוורלי הילס" – אדי מרפי וצחוקו המתגלגל כיכב בסרטים רבים בשנות ה-80, הראשון שבהם ("48 שעות" עם ניק נולטי) גם הוא הוליד סרט המשך. "השוטר מבוורלי הילס" היה הסרט הכי מצליח בארה"ב ב-1984 ועשו שני סרטי המשך, כרגע, ב-87' וב-94'. הרביעי בדרך…

"הסיפור שאינו נגמר" – סרט הפנטזיה על פי הספר המפורסם לא נגמר, והיו לו שני סרטי המשך ב-90' וב-94'. עכשיו, אחרי יותר מעשור שבו פורחים סרטי הפנטזיה לנוער והאפקטים משוכללים יותר, מדברים שוב ושוב על גרסה חדשה וגדולת תקציב לספר. אגב, את הסרט הראשון ביים וולפגנג פיטרסן, שבהמשך ביים את "אייר פורס 1" ו"הסערה המושלמת".

"בעקבות האוצר הרומנטי" – סרט הרפתקאות קומי של רוברט זמיקס ("בחזרה לעתיד") שקיבל השראה רבה מ"שודדי התיבה האבודה", עם מייקל דאגלס וקת'לין טרנר שכיכבו אחרי שנה בסרט ההמשך "בעקבות אוצר הנילוס".

בעשרת הסרטים המצליחים ביותר בארה"ב ב-1984 יש שישה מהסרטים לעיל, יחד עם שני סרטי המשך ושני סרטים נוספים (שלאחד מהם נעשה חידוש כושל לאחרונה):
1. "השוטר מבוורלי הילס"
2. "מכסחי השדים"
3. "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור"
4. "גרמלינס"
5. "קרטה קיד"
6. "תרגיל לשוטרים מתחילים"
7. "פוטלוס"
8. "בעקבות האוצר הרומנטי"
9. "מסע בין כוכבים 3"
10. "ספלאש"

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?