המתמודדים על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2015

"סיפורים פרועים".

"סיפורים פרועים". אריקה ריבס.

היום יצאה ההודעה הרשמית על מספר השיא של 83 סרטים מרחבי העולם המתמודדים לקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר של אוסקר 2015. לצד "גט" הישראלי של שלומי ורונית אלקבץ, שני סרטים הוקרנו כבר בבתי הקולנוע בארץ: הסרט הסיני "הזמיר" של פיליפ מוייל והסרט הבלגי "יומיים ולילה" של האחים דרדן. בחודשים הקרובים יצטרפו אליהם גם "שנת חורף" הטורקי של נורי בילז' סיילן, "סיפורים פרועים" הארגנטינאי, "אידה" הפולני ו"לוויתן" הרוסי.

קטגורית הסרט הזר ידעה שינויים רבים במשך השנים. במאה ה-20 היתה עדיפות ברורה לזוכים מאחת ממדינות אירופה (מתוך 44 סרטים זוכים רק 4 ייצגו סרטים מחוץ לאירופה). במאה ה-21 יש יותר מועמדים מיבשות אחרות, ו-8 מתוך 13 הזוכים ייצגו סרטים מחוץ לאירופה.

כשבועיים לפני הכרזת המועמדים לאוסקר ב-15.01.2015 תפורסם רשימת מצומצמת של 9 מתמודדים לקטגוריה. האם "גט" יהיה מועמד לאוסקר? הימור שלי: לא. ומי כן?

המועמדים המובילים

"סן לורן" (צרפת) סרט בן שעתיים וחצי בכיכובו של גספר אוליאל ("אירוסין ארוכים מאוד") על מעצב הבגדים הצרפתי; ואל תתבלבלו עם "איב סאן לורן" שהוקרן השנה בארץ.

Force Majeure (שוודיה) מה קורה כשמשפחה נופשת באלפים, יש חשש למפולת שלגים, האב בורח והאם ממהרת לגונן על הילדים, ואין מפולת? האב חוזר למשפחתו, ועכשיו הם צריכים להתמודד עם מה שקרה.

The Liberator (ונצואלה) אפוס ביוגרפי על סימון בוליבר (על שמו בוליביה), בכיכובו של אדגר רמירז ("קרלוס", "כוננות עם שחר").

"אידה". אגתה טרז'בוקובסקה.

"אידה". אגתה טרז'בוקובסקה.

"אידה" (פולין) סרט בשחור-לבן, 82 דקות בלבד, על נזירה צעירה בשנות ה-60 וסוד שקשור למלחמת העולם השנייה.

"סיפורים פרועים" (ארגנטינה) סרט קומי פרוע על שישה סיפורים שקשורים בצורה זו או אחרת לנקמה. עם ריקרדו דארין ("הסוד שבעיניים", שזיכה את ארגנטינה בפרס הסרט הזר לשנת 2009, וחידוש אמריקאי בכיכובם של צ'וויטל אג'יופור, גוונת' פאלטרו וג'וליה רוברטס בדרך), ובין מפיקי הסרט גם פדרו אלמודובר ואחיו. קומדיות בדרך כלל לא זוכות להערכה באוסקר, גם לא בקטגוריית הסרט הזר.

Human Capital ("הון אנושי", איטליה) מבוסס על ספר אמריקאי, סרט מתח שגבר על "יפה לנצח" בפרסי הקולנוע המקומיים. "יפה לנצח" זכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר; פעם אחרונה שמדינה זכתה שנתיים ברציפות בפרס: דנמרק עם "פלה הכובש" (1987) ו"החגיגה של באבט" (1988).

"קל לחיות בעיניים עצומות" (ספרד) אנטוניו, מורה לאנגלית בספרד בשנות ה-60 (חוויאר קאמרה, "דבר אליה"), שמלמד אנגלית באמצעות שירים של הביטלס, נוסע לפגוש את ג'ון לנון שמגיע לדרום ספרד לצילומי סרט, ואוסף בדרך שני טרמפיסטים; ידלג על הקרנה בבתי הקולנוע בארץ וזאת שטות כי היה יכול להיות הצלחה ענקית.

The Golden Era (הונג קונג) סרט ביוגרפי של כמעט שלוש שעות על סופרת, בגילומה של וייי טאנג ("תשוקה זהירות"). את הסרט ביימה אן הוי, ובקטגוריית הסרט הזר לא נדיר לראות במאית זוכה בפרס.

"יומיים ולילה". מריון קוטיאר.

"יומיים ולילה". מריון קוטיאר.

עוד מתמודדים:

"יומיים ולילה" (בלגיה) בניגוד לאהבה הרבה שמורעפים על סרטיהם בפסטיבל קאן, שום סרט של האחים דרדן עוד לא היה מועמד לאוסקר, ואולי בזכות השחקנית מריון קוטיאר (שזכתה על "החיים בוורוד- אדית פיאף") הם יתמודדו על הפרס.

"אמא" (קנדה) סרטו החמישי(!) של קסוויאה דולן הפורה (בן ה-25!). הוא כתב וביים (ברוב סרטיו הוא גם מככב), ואם זה לא יקרה הפעם בעתיד הקרוב בוודאי יהיה מועמד.

"לוויתן" (רוסיה) זכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן. כתב (עם אולג נגין) וביים: אנדרי זביאגינצ'ב ("ילנה", "השיבה"), דרמה קומית בעיירת דייג. על המוסיקה אחראי פיליפ גלאס.

White God (הונגריה) אביה של לילי בת ה-13 משחרר את כלבה לרחוב, והיא מחפשת אותו בין מאות ואלפי הכלבים ברחובות העיר.

Beloved Sisters (גרמניה) מזמן לא היתה דרמת תלבושות טובה מועמדת בקטגוריות הראשיות באוסקר, אבל תמיד אפשר לסמוך על איזה סרט זר, במקרה הזה משולש האהבה בין המשורר פרידריך שילר לשתי אחיות במאה ה-18.

The Light Shines Only There (יפן) סיפור אהבה של מובטל עם אחות של חבר שלו.

"לוויתן".

"לוויתן".

מתמודדים נוספים:

"הזמיר" (סין) סב יוצא למסע רגלי (ברובו) עם נכדתו וכלוב עם זמיר. הסרט הוקרן כבר בארץ והסיכוי שלו להיות מועמד נמוך; אמנם חברי האקדמיה הראו בעבר את חיבתם לסרטים שבמרכזם איש מבוגר וילד צעיר ("קוליה" הצ'כי, למשל), אך הסרט הבינוני הזה הוא ארוך, לא מספיק מיוחד או יוצא דופן כדי לבלוט בין שלל המועמדים השנה.

"שנת חורף" (טורקיה) סרטו של נורי בילז' סיילן ("היו זמנים באנטוליה", "שלושה קופים") זוכה פרס דקל הזהב של פסטיבל קאן. במשך 196 דקות פורש את סיפורם של איידן, שחקן תאטרון ומנהל בית מלון קטן, אשתו הצעירה ואחותו הגרושה, כשהמלון מנותק מהעולם בשל השלג. מעולם לא היה מועמד סרט טורקי לאוסקר (ראו טבלה בתחתית).

וגם: רפסודיה בולגרית (בולגריה; בהשתתפות מוני מושונוב ואלכס אנסקי), Rocks in My Pocket (לטביה; מצויר), The Japanese Dog (רומניה), The Dark Valley (אוסטריה),Fair Play (צ'כיה), A Step into the Dark (סלובקיה), Never Die Young (לוכסמבורג), See You in Montevideo (סרביה), Cowboys (קרואטיה), Seduce Me (סלובניה), The Boys from Marx and Engels Street (מונטנגרו), Three Windows and a Hanging (קוסובו), To the Hilt (מקדוניה), With Mom (בוסניה), The Guide (אוקראינה), The Unsaved (מולדובה), The Gambler (ליטא), What Now? Remind Me (פורטוגל), Little Happiness (אנגליה; בטורקית), The Gift (אירלנד; באירית), Tangerines (אסטוניה), Simshar (מלטה), Accused (הולנד), Sorrow and Joy (דנמרק), Concrete Night (פינלנד), The Circle (שוויץ), 1001 גרם (נורווגיה), Life in a Fishbowl (איסלנד), Little England (יוון), Corn Island (גאורגיה), Ice Poison (טייוואן), Teacher's Diary (תאילנד), Norte: The End of History (הפיליפינים; סרט בן 4 שעות ו-10 דקות), Liar's Dice (הודו), Ghadi (לבנון), Jhola (נפאל), A Step My Beloved Dearest (סינגפור), Soekarno (אינדונזיה), A Few Cubic Meters of Love (אפגניסטן), Dukhtar (פקיסטן), Kurmanan Datka Queen of the Mountains (קירגיסטן), Nabat (אזרבייג'ן), Today (איראן), Mardan (עיראק), Sea Fog (דרום קוריאה), Eyes of a Thief (פלסטין), Glow of the Firefly (בנגלדש), Timbuktu (מאוריטניה), Difret (אתיופיה), The Red Moon (מרוקו), Factory Girl (מצרים), Elelwani (דרום אפריקה), The Dead Lands (ניו זילנד),Charlie's Country (אוסטרליה), The Gospel and the Flesh (פרו), Invasion (פנמה; סרט תיעודי), Cantiflas (מכסיקו), Conducta (קובה), Cristo Rey (הרפובליקה הדומיניקנית), Mateo (קולומביה), The Way He Looks (ברזיל), Forgotten (בוליביה), To Kill a Man (צ'ילה) , Silence in Dreamland (אקוודור), Mr. Kaplan (אורוגוואי), Red Princesses (קוסטה ריקה).

 

מדינות שמובילות במספר סרטים מועמדים וזוכים מועמדויות / זכיות
איטליה 26, 11
צרפת 36, 9
ספרד 19, 4
 המדינות המובילות ללא זכייה
ישראל 10
פולין 9
מכסיקו 8
בלגיה 7
 עוד מדינות שמעולם לא זכו
סין (2 מועמדויות) הונג קונג (2)
יוון (5) הודו (3)
 מדינות ללא מועמדות
דרום קוריאה רומניה
טורקיה פורטוגל
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?