"נקודת שוויון" – ביקורת #1

"נקודת שוויון". דנזל וושינגטון.

"נקודת שוויון". דנזל וושינגטון.

"נקודת שוויון" הוא סרט משונה, וזאת לא מחמאה במקרה הזה. אין שום דבר טוב בסרט הארוך הזה (131 דקות, בלי שום הצדקה). הוא מופרך, מגוחך, לא אמין והכי גרוע: לא מעניין.

"נקודת שוויון" מבוסס על סדרה משנות ה-80 (The Equalizer) בת ארבע עונות, שאני מכיר אך מעולם לא ראיתי. הגדרתי את הסרט כ"משונה" בעיקר בשל החלק הראשון שלו שמכיל הקדמה ארוכה מדי, יותר אטית מפרק בסדרה אמריקאית משנות ה-80. אין שום סיבה לחזרות הרבות שבה – היא משהו כמו 45 דקות במקום 15. לו לפחות היה מדובר בבסיס מותח למשהו מרתק; אין שום דבר רע בעלילה פשוטה, אך אחרי כשעה מבינים שבמקרה הזה אין בעלילה השדופה שום מתח או עניין.

רוברט (דנזל וושינגטון) עובד בבוסטון בחנות ענקית לחומרי בניין ועשה זאת בעצמך (ברוח "אייס" ו"הום סנטר" רק פי 50 גדולה יותר). חבריו לעבודה לא יודעים מה עשה בעבר, מה המקצוע המקורי שלו. הוא היה סוג של סוכן, איש משטרה… ובדיינר שבו הוא יושב לקרוא ספרים הוא מכיר צעירה (קלואי גרייס מורץ) שמוכרת את גופה, וסיפורה מוביל אותו לעימות עם אנשי מאפיה רוסית (ואז היא נעלמת לחלק גדול מהסרט). מליסה ליאו וביל פולמן מופיעים בתפקידים קטנטנים ומוכיחים שאין תפקידים קטנים, יש תפקידים קטנים שאפשר להרוויח עליהם כסף טוב.

אולי אני לא אמור להתפלא שמדובר בשעמום גדול ואלים כשהסרט הטוב ביותר שראיתי של אנטואן פוקואה היה בינוני. במאה ה-21 צריכה להיות סיבה טובה מאוד לשימוש בהילוך אטי. בסרט הזה יש הרבה הילוך אטי, ואין שום סיבה לאף אחד מהם. פוקואה ביים גם את "יום אימונים מסוכן", הסרט שזיכה את דנזל באוסקר השני שלו. רוברט (דנזל) חוזר פעמיים על כל משפט שלו, בעיקר בחלק הראשון של הסרט, מאפיין מעצבן שהיה גם בדמות שלו ב"לא ניתנת לעצירה" (2010). כשכבר יש ומגיעים סוף סוף לקטעי האלימות מדובר באלימות אכזרית, גרפית ומדממת מאוד (מי ביקש לראות טיפת דם בהילוך אטי ולא קיבל?)

הסברתי קודם את המונח "משונה" בהקשר של הסרט, ועכשיו "מגוחך" ו"מופרך", בהתאמה: רוברט נוסע לעימות אפשרי עם הרעים באוטובוס, והוא מצליח לחדור (מבלי שנראה בדיוק איך) למקום וגורם לשרשרת פיצוצים ענקית ופשוט הולך משם מבלי שיהיו סביבו בני אדם. ולא אחשוף פה את הסוף הלא-אמין.

"נקודת שוויון". דנזל וושינגטון, קלואי גרייס מורץ.

"נקודת שוויון". דנזל וושינגטון, קלואי גרייס מורץ.

וכדי להוסיף חטא על פשע: הורסים בסרט את הסוף של הספר הנפלא "הזקן והים" של המינגווי. קראו אותו, הוא (קצר ו)מוצלח.

דירוג: ★★☆☆☆

נקודת שוויון (ארה"ב, 2014)
בימוי: אנטואן פוקואה | תסריט: ריצ'ארד וונק | משחק: דנזל וושינגטון, קלואי גרייס מורץ, מרטון קסוקס, מליסה ליאו, ביל פולמן
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-25.09.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?