אוסקר 2009: אתם מתרגשים?

פסלון האוסקרלחצו כאן לרשימת הזוכים בפרס האוסקר 2009
"ואלס עם באשיר" הכניס את המדינה להילוך גבוה, ושוב כולם מדברים על האוסקר האוסקר והאוסקר. גם בשנה שעברה, כאשר "בופור" התברג לחמישיה הסופית אחרי התנגחויות עם "ביקור התזמורת", האוסקר היה שיחת היום ולא סתם עוד אירוע שחולף על פני רוב מדינה. נראה אפוא שהכל מתלהבים מהאוסקר היום יותר מבשנה שעברה.

טוב, זה הגיוני. בכל זאת, ל"ואלס עם באשיר" יש סיכוי טוב לקחת איתו את הפסלון המנצח הביתה, וזה לא משהו שהיה נפוץ בקרב הסרטים הישראלים שהיו מועמדים בעבר. האמת, אני עדין הלום כיצד "בופור" נכנס אז לחמישיה הסופית – תודו שמדובר בסרט סתמי למדי. "ואלס עם באשיר" הוא כן סרט טוב מאד, לעומתו, אבל אם כבר נרגנות – אינו התוצרת הישראלית הטובה ביותר שהיתה לנו השנה.

התאכזבתי מאד לגלות ש"איים אבודים" לא לקח את פרס אופיר. חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה בחרו לפי האוסקר ולא לפי האיכות. אולי סונוורו בידי אורות האוסקר של השנה שעברה ורצו את אורם בשנית. "איים אבודים" היה הסרט הישראלי הטוב ביותר של 2008, אבל הוא הפסיד (בעיני) משום שאין לו את הזוהר של סיפור שיכול לגעת בגוים. סרט אנימציה-כמו-תיעודי שמנגח את המדינה ויוצא נגד מלחמה הרבה יותר סקסי לאקדמיה האמריקאית מאשר סרט קומי-נוגע-ללב על משפחה בישראל של פעם, וכך, מטבע הדברים העקום – גם הרבה יותר סקסי לאקדמיה הישראלית. זה מאד מכעיס שאין קטגוריה נפרדת שמחליטה מיהו הסרט הישראלי הטוב ביותר, וקטגוריה נפרדת שמחליטה מיהו הסרט הטוב ביותר שיצג את ישראל בחו"ל.

אל תטעו, אני בעד "ואלס עם באשיר", ויותר מאשר הגאוה הלאומית והיכולת לומר שיש לנו סרט שקטף את פרס האוסקר (אפילו אם הוא רחוק מלהחמיא למדינה ולצבאה – מה שמענין יהיה לראות כיצד המדינה תעכל את זה פתאום, אם אכן יזכה). כבר אמרתי שזה סרט טוב מאד, ואני מוסיף שהוא אפילו ראוי למעמד ולתואר. אבל טקס פרסי האוסקר השנה הוא טקס מאכזב. טקס שהולך על בטוח, וזו בדיוק הסיבה בעיני שסרט האנימציה שלנו לא יקח את הפסלון.

מתוך חמשת המועמדים לפרס האוסקר עבור הסרט הטוב ביותר, ישנם שני סרטים ראוים ("פרוסט / ניקסון", "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן"), אחד שלא יותר מחביב ("מילק"), אחד שאין בו טיפת עומק אבל הרבה מאד שמחת חיים ("נער החידות ממומביי"), ואחד גרוע לחלוטין ("נער קריאה"). ומה על הסרט שבאמת היה טוב השנה? שהיה בו עומק, שהצליח לענין את המבקרים ושהצליח לזכות באהדה גורפת? כן חברים, "האביר האפל" אפילו לא מועמד, למרות שבעיני הוא הסרט הטוב ביותר של 2008. ובדיוק משום כך, היושנה של האקדמיה היא שתביא לדעתי ל"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" את האוסקר שלו, ותגרום ל"ואלס" להחמיץ את האוסקר שלו.

אה, ותנו כבוד. עבדתי הרבה זמן כדי להתאים את הפסלון של האוסקר לרקע של האתר 🙂

מהו ההימור שלכם? מי יהיה הסרט הטוב ביותר ומי הסרט הזר הטוב ביותר?

רשימת הזוכים בפרס האוסקר 2009
רשימת המועמדים לפרס האוסקר 2009

עדן

"איים אבודים" הסרט הישראלי הטוב של השנה ?!! מדובר הרי בסרט חביב מאד שבכלל לא נמצא באותה ליגה של "ואלס עם באשיר" שהרבה הרבה יותר טוב ממנו. אני מנחש שגם אם הפרס היה מופרד לסרט הטוב ביותר ולסרט שייסע לאוסקר עדיין לא היה ל"איים" שום סיכוי.
אין לי שום דבר נגד "איים", הוא סרט מוצלח ומהנה, אבל הוא אפילו לא במקום השני – גם "שבעה" היה יותר טוב ממנו.

אלי שגב

גאסר, שלי יותר יפה, לא? הוא נוצץ… 😉

עדן היקר/ה:
אני אוהב שסרטים מעוררים אצלי איזה-שהוא רגש מיוחד ולא סתם מציגים סיפור בנקודת זמן (אין מכאן להבין ש"ואלס" לא מעורר רגשות). זהו קריטריון מרכזי אצלי בחיבוב סרטים "איכותיים".
מכל הסרטים הישראלים של 2008, הסרט שהצליח לעשות משהו באמת מיוחד בתחום הזה הוא "איים אבודים", הרבה יותר מאשר "ואלס עם באשיר", ועל "שבעה" אין בכלל מה לדבר.

[…] על המועמדים לאוסקר (אמנם בקטגוריות המשמעותיות ביותר התעלמו ממנו, עדין יש לו 8 מועמדויות לזכיה בפסלון הנחשק ובינהן לשחקן […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?