רשימת הזוכים באוסקר 2009: נער החידות הטוב ביותר; ואלס מפסיד

פסלון האוסקרטקס חלוקת פרסי האקדמיה (האוסקר) נחתם הבוקר (ב') באולם הקודאק שבהוליווד. את הטקס עזבו ארי פולמן, "ואלס עם באשיר" ומדינת ישראל ללא פרס האוסקר המיוחל לסרט הזר הטוב ביותר, שהוענק בידי האקדמיה "לסרט הבטוח" – זה שלא עוסק בפוליטיקה והיסטוריה ואינו אנימטיבי – "פרידות" היפנית (מיועד אצלנו לאקרנים בסוף מרס בתחילת אפריל הקרוב). הליכה על בטוח אפיינה בהחלט את הפרסים שהוענקו במהלך הלילה (אבל כבר דשנו בזה, ואין טעם לחזור). הבמאי דני בויל הנרגש שעלה לבמה בעקבות זכייתו בפרס הבימוי הטוב ביותר, הצביע על הדבר הטוב ביותר בטקס: עיצוב התפאורה. בתקציב דל מהרגיל, הצליחו המארגנים להפוך את אולם הקודאק לזוהר במיוחד – ובלתי שגרתי למדי לאוסקר.

לפחות בדבר אחד לא איכזבה האקדמיה האמריקאית, והעניקה את פרס שחקן המשנה להית' לדג'ר המנוח. את הפרס עלו לקבל הוריו ואחותו. את הפרס הגדול לסרט הטוב ביותר קטף "נער החידות ממומביי", יחד עם עוד 7 פרסים נוספים (סך הכל 8 מתוך ה-10 שלהם היה מועמד). "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" – שהיה ההימור שלי לסרט הטוב – לא קטף אף אחד מהפרסים החשובים, ובסך הכל לקח הביתה 3 מתוך ה-13 להם היה מועמד.

האקדמיה הפתיעה אותי דווקא בשתי קטגוריות השחקנים המובילים: שון פן חטף את האוסקר על "מילק", למרות שהכל ציפו שמיקי רורק יזכה על "המתאבק". קייט ווינסלט שכיכבה בסרט גרוע במיוחד ושיחקה לא-מי-יודע-מה, חטפה גם היא את האוסקר על הופעתה ב"נער קריאה". לקראת המערכת הסופית של טקס האוסקר ובצעד מרגש ויוצא דופן בעיני, ציינה האקדמיה את כל אנשי התעשיה שעזבו את עולמנו השנה לצלילי מנגינה ושירה של קווין לטיפה.

רשימת הזוכים באוסקר 2009:

הסרט הטוב ביותר
נער החידות ממומביי

הסרט הזר הטוב ביותר
פרידות, יפן

הבמאי הטוב ביותר
דני בויל, נער החידות ממומביי

השחקן הטוב ביותר
שון פן, מילק

השחקנית הטובה ביותר
קייט ווינסלט, נער קריאה

הצילום הטוב ביותר
נער החידות ממומביי

התסריט המקורי הטוב ביותר
מילק

העיבוד לתסריט
נער החידות ממומביי

שחקן המשנה הטוב ביותר
הית' לדג'ר, האביר האפל

שחקנית המשנה הטובה ביותר
פנלופה קרוז, ויקי כריסטינה ברצלונה

האיפור
הסיפור המופלא של בנג'מין באטן

עיצוב תלבושות
הדוכסית

עיצוב אמנותי
הסיפור המופלא של בנג'מין באטן

סרט האנימציה הטוב ביותר
וול-אי

סרט התעודה
איש על חבל (Man On Wire)

סרט התעודה הקצר
סמייל פינקי (Smile Pinki)

האפקטים המיוחדים
הסיפור המופלא של בנג'מין באטן

עריכת קול
האביר האפל

ערבול קול
נער החידות ממומביי

הפסקול המקורי
נער החידות ממומביי

השיר המקורי
ג'אי הו, נער החידות ממומביי

עריכה
נער החידות ממומביי

פרס ג'ין הרשו לעזרה הומניטרית
ג'רי לואיס

אוסקר 2009: על הטקס, הזוכים והמשמעויות
רשימת כל המועמדים לפרס האוסקר 2009

והנה מה שכתבתי במהלך הטקס:

ארי פולמן, "ואלס עם באשיר" וישראל מסיימים את טקס האוסקר ללא פסלון, והאקדמיה איכזבה כשהלכה על בטוח והעניקה את הפרס לסרט הזר הטוב ביותר לסרט היפני "פרידות" (מיועד אצלנו לאקרנים בסוף מרס הקרוב). לקוראי האתר אין זו צריכה להיות הפתעה, שהרי כבר אמרתי בשבת שזו תהיה התוצאה. הליכה על בטוח, בדיוק כמו ש"האביר האפל" לא זכה למועמדות חשובה אחת אפילו.

דני בויל הנרגש עלה לבמה להודות על הפרס לבימוי הטוב ביותר, והצביע על הדבר הנכון ביותר בטקס: עם תקציב נמוך יותר מהרגיל, התפאורה של האולם היתה מעולה ויפיפיה.

מגיש הפרס הטוב ביותר לטעמי היה וויל סמית', שהגיש את הפרס לאפקטים המיוחדים שסרטו "הנקוק" לא זכה למועמדות לפרס. הבדיחה הטובה ביותר בערב לא היתה המכובסת של קובה גודינג ג'וניור על רוברט דאוני ג'וניור מרעם טרופי, אלא וויל סמית' שטוען שסרטי פעולה טובים יותר מסרטי דרמה משום המעריצים. אגב סמית' המצוין הגיש 4 פרסים ברצף, שזה מצוין, אבל למה שלא ינחה כבר את כל הטקס במקום יו ג'קמן? בגלל שהאחרון שר?!

במאי "אדם על חבל" הפך ללהטוטן לרגע ברוח סרטו ושבר קצת מהשיגרה הסטנדרטית של קבלת הפרסים. הבמאי תלה את הפסלון הנחשק בעולם הבידור על סנטרו לכמה שניות ואף הדגים קוסמות בהעלמת מטבע מידו.

ובצעד מרגש ויוצא דופן בעיני, ציינו באוסקר את כל אנשי התעשיה שעזבו את עולמנו השנה לצלילי מנגינה נוגה וקולה של קווין לטיפה.

הכתבה ממשיכה להתעדכן, רעננו לצפיה בתוספות לרשימת הזוכים באוסקר 🙂

סימוןם

הית לדג'ר הההההה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?