תחזית זוכים בפרסי אוסקר 2015

פרסי אוסקר 2015: "בירדמן" או "התבגרות"?

פרסי אוסקר 2015: "בירדמן" או "התבגרות"?

טקס הענקת פרסי האוסקר 2015 (ה-87 במספר) יתקיים מחר בלילה (בין ראשון לשני). כמו בכל שנה, ברוב הקטגוריות הזוכים צפויים, אך תמיד יש מקום להפתעות. בניגוד לשנים שבהן סרט אחד שולט ("הפצוע האנגלי" ו"נער החידות ממומביי", לדוגמה), נראה שהשלל יתחלק בין מספר סרטים שונים השנה.

סרט ובימוי
התבגרות, בירדמן, מלון גרנד בודפשט, משחק החיקוי, צלף אמריקאי, סלמה, ויפלאש, התיאוריה של הכול
ובהתאמה: ריצ'רד לינקלייטר, אלחנדרו ג'י. אינארטו, וס אנדרסון, מורטן טילדום, בנט מילר (פוקס קצ'ר)

מאז שיש יותר מחמישה מועמדים לסרט הטוב ביותר, הסיכוי לזכות בפרס הסרט ללא מועמדות לבימוי קטנים עוד יותר ("ארגו" הוא מקרה יוצא דופן, למרות שזה קרה גם בעבר עם "הנהג של מיס דייזי", למשל). "סלמה" מועמד רק לעוד פרס אחד: שיר מקורי, וכמוהו "ויפלאש", "צלף אמריקאי" ו"התיאוריה של הכול" לא מועמדים לבימוי. -שני הראשונים מועמדים על עריכה ומאז 1981 לא זכה בפרס הסרט סרט שלא היה מועמד על עריכה. עם כל האלימינציות הללו נותרו לנו שלושה זוכים אפשריים: "התבגרות", "משחק החיקוי" ו"מלון גרנד בודפשט". (רגע, מה עם "בירדמן", מועמד מוביל מאוד? נגיע אליו.)
על פניו נראה ש"משחק החיקוי" הוא דוגמה מובהקת לסרט שמתאים לו לזכות והוא מזכיר במשהו את "נאום המלך" (על אף שהוא יותר קולנועי ומרתק ממנו) אך הוא לא זוכה למספיק אהדה ולא זכה בשום פרס מקדים. "נקודה" לרעתו של "מלון גרנד בודפשט": אף שחקן מתוכו לא מועמד (גם לזה, כמובן, יש יוצאים מן הכלל עם הזוכים "נער החידות ממומביי" ו"שר הטבעות: שיבת המלך"). כך שנראה שהזוכה יהיה "התבגרות", גם בזכות ההישג של עצם קיומו (צילומים לאורך 12 שנים). וכאן מגיעים/חוזרים ל"בירדמן": לא בלתי נמנע שבמאי "בירדמן" יזכה על הבימוי.
בשנה שעברה זכה "12 שנים של עבדות" בפרס הסרט בעוד פרס הבימוי הלך למכסיקאי אלפונסו קוארון על "כוח משיכה". כמו "כוח משיכה", גם לזכות "בירדמן" יש דבר ייחודי לזכותו: רובו נראה כמו צולם בטייק אחד ארוך. חברי האקדמיה אוהבים לזכות במאים על דברים יוצאי דופן (אנג לי שזכה על בימוי "חיי פיי", למשל).
בשלוש הפעמים האחרונות שפרס הסרט ופרס הבימוי לא הלכו לאותו סרט, הסרט הזוכה זכה בשני פרסים נוספים בלבד: "12 שנים של עבדות" זכה בסרט (וגם: שחקנית משנה ותסריט) בעוד "כוח משיכה" זכה על בימוי; "ארגו" זכה בסרט (וגם: עריכה ותסריט) בעוד "חיי פיי" זכה על בימוי; ו"התרסקות" זכה בסרט (וגם: עריכה ותסריט) בעוד "הר ברוקבק" זכה על בימוי. עם זכייתה הצפויה של פטרישה ארקט בפרס שחקנית המשנה, נראה ש"התבגרות" יזכה גם על עריכה ואלה יהיו שלושת הפרסים שלו.

שחקן ראשי
מייקל קיטון, בירדמן; סטיב קארל, פוקס-קצ'ר; אדי רדמיין, התיאוריה של הכול; בנידיקט קאמברבאץ', משחק החיקוי; ברדלי קופר, צלף אמריקאי
על אף שמייקל קיטון היה הפייבוריט לרגע, הכף נוטה לאדי רדמיין, והמסורת של לפחות שחקן אחד מארבע קטגוריות המשחק שזוכה על גילום אדם שחי במציאות (מסורת של האוסקר מאז 1998!), הזוכה יהיה רדמיין (כולם מלבד קיטון מגלמים דמויות של אנשים שחיו או עדיין חיים) שמגלם סטיבן הוקינג המרותק לכיסא גלגלים רוב הסרט. זו המועמדות הראשונה של כולם מלבד קופר, שמועמד שנה שלישית ברציפות לאוסקר.

"עדיין אליס". ג'וליאן מור.

"עדיין אליס". ג'וליאן מור.

שחקנית ראשית
ג'וליאן מור, עדיין אליס; פליסטי ג'ונס, התיאוריה של הכול; ריס וית'רספון, הולכת רחוק; מריון קוטיאר, יומיים ולילה; רוזמונד פייק, נעלמת
השנה יגיע סוף סוף תורה של ג'וליאן מור שמגלמת חולת אלצהיימר והיתה מועמדת 4 פעמים בעבר. (באקדמיה אוהבים דברים יותר מלהיבים ומרשימים מאשר הופעות מעודנות, אך בניגוד לג'ולי כריסטי, שהיתה מועמדת על "הרחק ממנה" לפני כמה שנים, אין מול מור מישהי כמו מריון קוטיאר שתעיב עליה בתפקיד כמו זה שעליו זכתה עם "אדית פיאף- החיים בוורוד".)
זו המועמדות היחידה של הסרטים "עדיין אליס", "יומיים ולילה" ו"נעלמת". בשלוש הפעמים הקודמות שזה קרה -ששלוש שחקניות היו מועמדות על סרטים שזו מועמדותם היחידה- זכתה אחת מאותן שלוש שחקניות, הפעם זו תהיה מור, בפעמים הקודמות אלו היו שרליז ת'רון ("מונסטר"), ג'סיקה לאנג ("שמים כחולים") וקאת'י בייטס ("מיזרי").

שחקן משנה
ג'יי.קיי. סימונס, ויפלאש; אדוורד נורטון, בירדמן; מארק רופאלו, פוקס-קצ'ר; אית'ן הוק, התבגרות; רוברט דובאל, השופט
מרגע שהסרט יצא החלו לדבר על האוסקר שמגיע ויגיע לסימונס, ומאז לא קמו לו מתחרים שאיימו על כך. נורטון נהדר ב"בירדמן" ומופיע גם במועמד לסרט הטוב ביותר "מלון גרנד בודפשט", וכמו רופאלו – עוד יזכה להזדמנות לזכות בעתיד.

שחקנית משנה
פטרישה ארקט, התבגרות; אמה סטון, בירדמן; קירה נייטלי, משחק החיקוי; לורה דרן, הולכת רחוק; מריל סטריפ, בתוך היער
סבא-רבא וסבתא-רבתא של ארקט היו שחקנים בוודוויל, היא שחקנית ותיקה, יש לה "קטע אוסקר" ברור לקראת סוף הסרט והשאר הן שתי שחקניות צעירות (סטון ונייטלי, שסביר להניח שעוד תהיינה מועמדות ולא מרשימות מאוד), סטריפ שמועמדת בפעם ה-19(!) וכבר זכתה שלוש פעמים (בשנה הבאה תהיה מועמדת כשחקנית ראשית בפעם ה-20), ודרן שנפלאה בתפקיד קטן שאותו היא ממלאת בהמון אהבה, אך לא תצליח לגבור על ארקט שגם זכתה במפתיע באמי (על תפקידה בסדרה "מדיום") לפני מספר שנים.

"התבגרות". פטרישה ארקט.

"התבגרות". פטרישה ארקט.

תסריט מקורי
בירדמן, התבגרות, מלון גרנד בודפשט, חיית הלילה, פוקס-קצ'ר
התסריט של "התבגרות" הוא לא מהסוג שזוכה באוסקר (הם מעדיפים אותם מפותלים, מורכבים, מקוריים מאוד ו/או עם דיאלוגים שנונים; בסרט הזה העלילה היא משנית והוא לא נכתב מראש אלא נכתב תוך כדי 12 שנות הפקת הסרט, כמעט מאולתר). נראה ש"בירדמן" (שעוסק בעולם המשחק והשואו-ביזנס, נושא שקרוב למצביעים) יזכה.

תסריט מעובד
משחק החיקוי, התיאוריה של הכול, ויפלאש, צלף אמריקאי, מידות רעות
"משחק החיקוי" הוא בדיוק מה שאוהבים: סיפור אמיתי, עם שילוב של מתח ההומור ומספר קווי עלילה שונים.

עריכה
התבגרות, מלון גרנד בודפשט, משחק החיקוי, צלף אמריקאי, ויפלאש
"התבגרות". עם 12 שנים הפקה, מעברים פשוטים ובהירים בין השנים, שעתיים ו-45 דקות שרובן ללא רגעים מתים.

צילום
בירדמן, מלון גרנד בודפשט, לא נשבר, מר טרנר, אידה
"בירדמן". רוב הסרט צולם כדי להיראות כמו בשוֹט אחד, ומדובר בחדרים שונים, במה, מאחורי קלעים, ברחוב, מול מראות, ועם תאורה שונה ומשתנה. זאת תהיה הזכייה השנייה ברציפות של עמנואל לובזקי (אחרי "כוח משיכה"), ורוג'ר דיקנס (המועמד בפעם ה-12 על "לא נשבר") יצטרך לחכות עוד קצת לאוסקר הראשון שלו (אף צלם לא מתקרב לכל כך הרבה מועמדויות ללא זכייה).

"מלון גרנד בודפשט". סירשה רונאן, טוני רבולורי.

"מלון גרנד בודפשט". סירושה רונאן, טוני רבולורי.

עיצוב אמנותי
מלון גרנד בודפשט, מר טרנר, משחק החיקוי, אל תוך היער, בין כוכבים
לו "הטוב ביותר" היה זוכה באוסקר, הפרס היה הולך אוטומטית ל"מלון גרנד בודפשט" המרהיב והצבעוני (במידה), ונראה שהפעם הטוב ביותר גם יזכה! בקטגוריה זו זוכה סרט שמתרחש בעולם אחר, שמכניס אותנו לעולם שלא קיים (כך זכה "אווטאר", למשל, ואחת הסיבות ש"זכרונותיה של גיישה" זכה היא שחזור באולפן של עיר יפנית שלמה). אחת המועמדות על "מלון גרנד בודפשט" היא אנה פינוֹק, שמועמדת גם על "אל תוך היער" והיתה מועמדת פעמיים בעבר.

עיצוב תלבושות
מר טרנר, מלון גרנד בודפשט, משחק החיקוי, אל תוך היער, מידות רעות
אידת' הד לא עיצבה בעצמה את התלבושות לכל הסרטים שזכתה עליהם באוסקר אך היתה ראש מחלקת עיצוב התלבושות באולפן אז האוסקר הלך ישירות אליה 8 פעמים; איירין שארף גרפה 5 אוסקרים בין השנים 1966-1951; ויש מספר מעצבות עם שלושה פרסים, כולל כמה מהמועמדות השנה: קולין אטווד (מועמדות מס' 11) על "אל תוך היער", ושניים מתוך שלוש הזכיות שלה היו גם הם לסרטים של רוב מרשל ("שיקגו", "זכרונותיה של גיישה"); מילנה קנונרו (מועמדות מס' 9) היתה מועמדת בכל עשור מאז שנות ה-70 וזכתה על "בארי לינדון" (1975), "מרכבות האש" (1981) ו"מארי אנטואנט" (2006) ויכולה לזכות בעשור נוסף על "מלון גרנד בודפשט". בכל פעם שאטווד זכתה היא גברה על סנדי פאוול, מעצבת תלבושות שזכתה בשלושה אוסקרים משלה, אך לא מועמדת השנה. גם ז'קלין דוראן המועמדת על "מר טרנר" זכתה בעבר (על "אנה קרנינה" לפני שנתיים).
מאז 2000 הזוכה בעיצוב אמנותי הוא אותו סרט שזוכה בעיצוב תלבושות, אלא אם מדובר בסרט על נשות אצולה באירופה: אנה קרנינה, ויקטוריה הצעירה, הדוכסית, אליזבת': תור הזהב, מארי אנטואנט. שני יוצאי הדופן: "נמר דרקון" ו"הארטיסט". מכיוון שאין אצולה במועמדים השנה (יש נסיכות ב"אל תוך היער" אבל הן דמויות משנה מתוך אגדות), ו"מר טרנר" מוקפד ומוצלח אך לא מרשים כמו שהם אוהבים, נראה ש"מלון גרנד בודפשט" יצטרף לשורה של הזוכים הכפולים של עיצוב אמנותי ותלבושות מהמאה ה-21: גטסבי הגדול, אליס בארץ הפאלות, זכרונותיה של גיישה, הטייס, שר הטבעות: שיבת המלך, שיקגו ומולן רוז' ("מרגישים" את העולמות המיוחדים והלא-עכשוויים שכולם מתרחשים בהם? גם "מלון גרנד בודפשט" מתקיים במלון ומדינה אירופאית שלא קיימת).

פס-קול
מלון גרנד בודפשט, משחק החיקוי (אלכסנדר דספלה), בין כוכבים (הנס זימר), מר טרנר (גארי ירשון), התיאוריה של הכול (יוהאן יוהאנסון)
אלכס נורת', הוגו פרידהופר, ברנרד הרמן, תומס ניומן וג'יימס הורנר היו מועמדים על שני סרטים באותה שנה אך לא זכו. ג'ון ויליאמס עשה זאת 8 פעמים(!) ובאחת הפעמים גם זכה באוסקר ("מלחמת הכוכבים" גבר על "מפגשים מהסוג השלישי" שלו). האם אלכסנדר דספלה הפורה יזכה? כנראה שכן. על איזה סרט? כנראה "משחק החיקוי". דעתי האישית מתערבת כאן- לא אהבתי את הסרט או את המוסיקה של "התיאוריה של הכול" אז אני מקווה מאוד שהוא לא יגבור עליו אבל יש לו סיכוי.

עריכת צליל וערבול צליל
בירדמן, צלף אמריקאי, לא נשבר, בין כוכבים, ויפלאש
בירדמן, צלף אמריקאי, לא נשבר, בין כוכבים, אל
תוך היער
ההבדל בין שתי הקטגוריות: סרט עם שירה במקום סרט עם נגינה.
אלו הסרטים במאה ה-21 שזכו בשני הפרסים: קינג קונג, זהות אבודה, מטען הכאב, התחלה, הוגו, כוח משיכה (ארבעה מהם בחמש השנים האחרונות).
נראה שהשנה זה יתחלק- סרט המלחמה ("צלף אמריקאי") יזכה על עריכה ו"בירדמן" על ערבול (שלל תופים, פנים וחוץ ושומעים את הדיאלוגים של השחקנים שצריך כשצריך).

אפקטים מקוריים
שומרי הגלקסיה, בין כוכבים, כוכב הקופים: השחר, קפטן אמריקה 2: חייל החורף, אקס מן: העתיד שהיה
מאז 1950 רק ארבעה סרטים היו מועמדים לשני הפרסים אפקטים ולאיפור, ואף אחד מהם לא זכה בשני הפרסים. "שומרי הגלקסיה" היה הצלחה קופתית מפתיעה אך נראה שדווקא "כוכב הקופים: השחר" הוא שייקח את הפרס במקרה הזה על אף שסרטים מעטים בלבד היו מועמדים רק על אפקטים וזכו (שלושת האחרונים: "המוות נאה לה" מ-1992, "יום במלכודת" מ-1987 ו"כדור הרעם" מ-1965!).

"פוקס-קצ'ר". סטיב קארל.

"פוקס-קצ'ר". סטיב קארל.

איפור ועיצוב שיער
מלון גרנד בודפשט, פוקס-קצ'ר, שומרי הגלקסיה
הדבר הבא נכון לכל קטגוריה: הסיכויים גבוהים יותר לסרט שמועמד לסרט הטוב ביותר ולסרט שבו המועמד עשה דברים מרשימים (דברים מעודנים וקטנים לא זוכים לתשומת הלב הראויה, בדרך כלל). בעוד "מלון גרנד בודפשט" עונה על הקריטריון הראשון, הוא מועמד בעיקר על כך שזיקנו את השחקנית הנפלאה טילדה סווינטון- האם זה יספיק? רק אם ממש ירצו לתת לסרט עוד פרס. קשה להאמין ש"פוקס-קצ'ר" יזכה, אז כנראה שהפרס ילך ל"שומרי הגלקסיה" על שלל היצורים שבו, מה גם שירצו לתת לו פרס כלשהו.

סרט אנימציה
6 גיבורים, הקופסונים, הדרקון הראשון שלי 2, Song of the the Sea, The Princess of
על אף ההישג האמנותי של "הקופסונים" (ושיטת הסטופ-מושן שהוא נעשה [בשילוב מחשב]), הוא לא הצליח מספיק. זו אחת הקטגוריות היחידות שבהן מועמדים סרטים פחות מצליחים ומוכרים, אך הם לא זוכים בפרס. "6 גיבורים" או "הקופסונים"… דיסני זכו בשנה שעברה (על הלהיט הלא הגיוני בגודלו "לשבור את הקרח"), אז הפעם נלך על "הקופסונים". מלבד "צעצוע של סיפור 3" אף סרט המשך מצויר לא זכה בקטגוריה הזאת ו"הדרקון הראשון שלי 2" פחות טוב מהראשון שהיה מועמד ולא זכה.

שיר מקורי
שירים מתוך: "לגו", "סלמה", "התחלה חדשה", Beyond the Lights, Glen Campbell… I'll Be Me
זו המועמדות היחידה של ארבעה מהמועמדים, דבר שמוצא חן בעיניי. בעוד השיר מ"לגו" חמוד גם השיר החמוד והמצליח מתוך "גנוב על המיניונים" לא הצליח לזכות בשנה שעברה. לו הצדק היה נעשה, השיר מתוך "התחלה חדשה" היה זוכה, אך הסרט לא זכה למספיק הצלחה. אף אחד כמעט לא ראה את Beyond the Lights, והמועמדות לסרט הטוב ביותר של הסרט כנראה לא תעזור לשיר מ"סלמה". רוב הסיכויים שגלן קמפבל חולה האלצהיימר יזכה על השיר מתוך הסרט התיעודי עליו (מליסה את'רידג' זכתה באוסקר על שיר מקורי מתוך סרט התעודה המדובר "אמת מטרידה").

סרט זר
אידה (פולין), לוויתן (רוסיה), סיפורים פרועים (ארגנטינה), מנדרינות (אסטוניה), טימבקטו (מאוריטניה)
"אידה" (מועמדות 10 לפולין שמעולם לא זכתה) זוכה להערכה רבה בכל העולם ומועמד גם לצילום (זה לא עזר ל"סרט לבן" וסרטים זרים אחרים שהיו מועמדים לפרסים נוספים); "לוויתן" זכה לזרקור בשל התגובה של רוסיה לסרט שמבקר אותה ואף זכה לפרס התסריט בפסטיבל קאן, אך לזוכים בסרט בשפה זרה באוסקר חוקים משלו. מלבד הזוכים "פרידה" ו"אהבה" נוטים לזכות בקטגוריה סרטים יותר דומים לסרטים שנעשים בארצות הברית דוגמת "חיים של אחרים" ו"הסוד שבעיניים" (לראשון רצו לעשות גרסה אמריקאית עד ששניים מהמפיקים מתו [הבמאים סידני פולאק ואנת'וני מינגלה], את הגרסה לשני עם ג'וליה רוברטס וגוונת' פאלטרו תוכלו לראות בקרוב).
רק תשעה סרטים לא-אירופיים זכו בקטגוריה הזאת (שישה מהם במאה ה-21) ושניים מהם הגיעו מארגנטינה. אך הפעם מדובר בסרט קומי וקליל, לא מהסוג שבדרך כלל זוכה באוסקר בכלל ובקטגוריה הזאת בפרט.

אוסקר 2015: המנחה, ניל פטריק האריס.

אוסקר 2015: המנחה, ניל פטריק האריס.

* אין לי תחזיות בנוגע למועמדים בארבע קטגוריות: סרט תעודה, סרט תעודה קצר, סרט קצר וסרט אנימציה קצר. נחזיק אצבעות לסרט הישראלי "איה" שמועמד בקטגוריית הסרט הקצר ולזכותו העובדה שהוא דובר אנגלית ומככב בו שחקן דני מוכר (אך כנראה שיפסיד לסרט "שיחת הטלפון" עם סאלי הוקינס וקולו של ג'ים ברודבנט).

סרט– התבגרות
בימוי– אלחנדרו גונזלס אינארטו, בירדמן
שחקן ראשי– אדי רדמיין, התיאוריה של הכול
שחקנית ראשית– ג'וליאן מור, עדיין אליס
שחקן משנה– ג'יי.קיי. סימונס, ויפלאש
שחקנית משנה– פטרישה ארקט, התבגרות
תסריט מקורי– בירדמן
תסריט מעובד– משחק החיקוי
עריכה– התבגרות
צילום– בירדמן
עיצוב אמנותי– מלון גרנד בודפשט
תלבושות– מלון גרנד בודפשט
עריכת צליל– צלף אמריקאי
ערבול צליל– בירדמן
פס-קול– משחק החיקוי
שיר מקורי– מתוך Glen Campbell… I'm Still Me (או: Glory מתוך "סלמה")
אפקטים חזותיים– כוכב הקופים: השחר (הראשון לא זכה, אך לאחרונה יש זכיות של סרטים בסדרות שלא זכו בעבר כמו ג'יימס בונד, החבובות ומסע בין הכוכבים)
איפור ושיער– שומרי הגלקסיה
סרט אנימציה– הקופסונים
סרט זר– "סיפורים פרועים" (ארגנטינה) או "מנדרינות" (אסטוניה)
* אם בטעות אצליח לקלוע בכל הניחושים שלי לגבי הזוכים בקטגוריות האלו, יהיה מדובר ב-14 סרטים זוכים- דבר שלא קרה מאז 68'! במאה ה-21 המספר נע בין 8 ל-13 סרטים זוכים, כשהממוצע הוא 10 סרטים. אז אולי "צלף אמריקאי" לא יזכה על עריכת צליל?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?