פסטיבל קאן 2015: יוקרנו "היורד למעלה" הישראלי, "סיפור על אהבה וחושך" ו"הבן של סול"

"היורד למעלה". איתי טיראן.

"היורד למעלה". איתי טיראן.

הסרט הישראלי "היורד למעלה" של אלעד קידן, יוקרן בהקרנה מיוחדת בפסטיבל קאן 2015 (ה-68 במספר) בצרפת. לסרט הישראלי מצטרפת גם הקו-פרודוקציה האמריקאית-ישראלית "סיפור על אהבה וחושך" של נטלי פורטמן, שגם כן תוקרן בהקרנה מיוחדת, והסרט "הבן של סול" של הבמאי היהודי-הונגרי לסלו נמש, שצמח בחממת הקולנוע הישראלית של בית הספר סם שפיגל, יתמודד בתחרות הרשמית.

התחרות הרשמית של פסטיבל קאן השנה מורכבת בעיקר מסרטים של במאים לא כל כך מוכרים, אך כן מתמודדים בו גם במאים מנוסים כגון גאס ואן סנט (זוכה דקל הזהב עם "אלפנט") הפעם עם "ים של עצים" (ש.ל.ר, The Sea of Trees); פאולו סורנטינו עם "נעורים" (ש.ל.ר, La giovinezza/Youth); ונני מורטי עם "אמא שלי" (ש.ל.ר, Mia madre). הביקורת שהוטחה בפסטיבל על היעדרן של נשים מהתחרות הרשמית הביאה כנראה לשיתופן של יותר נשים הפעם, כמו גם, ולראשונה משנות ה-1980, יפתח את הפסטיבל סרט של אישה – "זהירות" (ש.ל.ר, La Tete Haute) של עמנואל ברקו.

"היורד למעלה" (במקור "על עתידנו") מתואר כ" קומדיה קיומית המתרחשת בחיפה", ומספר על בחור צעיר (איתי טיראן) שיורד את הכרמל ברגל כדי לעלות על אניה ולברוח מכל מה שהוא אוהב ומתעב. במקביל, גבר קשה-יום מהעיר התחתית (אורי קלאוזנר) יוצא למסע סיזיפי במעלה ההר, בעקבות עגיל שאבד לאשתו. "הבן של סול" מספר את סיפורו של סול קמינסקי, זונדרקומנדו באושוויץ המגלה תוך כדי עבודתו בקרמטוריום גופה של ילד, אותה הוא מזהה כגופת בנו ומחליט להציל אותה מהמשרפות ולהביאה לקבורה.

"הבן של סול".

"הבן של סול".

בראש חבר השופטים השנה עומדים האחים היוצרים איתן וג'ואל כהן, ובראש חבר השופטים של שבוע המבקרים תעמוד השחקנית הישראלית רונית אלקבץ. הפסטיבל יתקיים בין ה-13 ועד ה-24 במאי.

[…] האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה הכריזה על הסרטים שיתמודדו (שלב א') על פרסי אופיר 2015 (ה-26 במספר). בתחרות יתמודדו 31 סרטים עלילתיים (מהם 6 סרטי פרינג' בתקציב נמוך ממליון ש"ח שיתחרו על מקום בודד בקטגורית הסרט הטוב ביותר), 21 סרטי תעודה באורך מלא, 16 סרטי תעודה קצרים (עד 60 דקות), ו-17 סרטים עלילתיים קצרים עצמאיים. מבין הסרטים המתמודדים בקטגוריות העלילתיות באורך מלא, הוקרנו רק שלושה על המסכים בארץ – "בן זקן", "כביש 40 דרום" ו"מרחק 4 ימים מ-2 שנות אור". ישנן כוונות שהסרטים הקומים "איביזה" ו"המילים הטובות" יגיעו לאקרנים במהלך הקיץ, אבל עוד אין להם תאריך סופי. הסרט "היורד למעלה" מגיע להתמודדות עם הקרנה מחוץ לתחרות בפסטיבל קאן. […]

[…] את "היורד למעלה" של אלעד קידן המגיע ישירות מהקרנה מחוץ לתחרות בפסטיבל קאן, ואת הסרט הראשון של משה מזרחי "אורח בעונה מתה", […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?