סקירת הסרטים המתמודדים על פרסי אופיר 2015

"חתונה מנייר". מורן רוזנבלאט.

"חתונה מנייר". מורן רוזנבלאט.

האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה הכריזה רשמית על 26 הסרטים העלילתיים (ועוד 6 במסלול הפרינג') ו-21 סרטים תיעודיים באורך מלא שנכנסו השנה לשלב הראשון בהתמודדות על פרסי אופיר 2015 (ה-26 במספר). הסרטים יוקרנו בסינמטק תל אביב בפני כ-950 חברי האקדמיה במהלך חודש זה ועד יולי. אחרי כן יצביעו חברי האקדמיה בשני סבבים: עם תום הקרנת כל הסרטים המשתתפים בתחרות יקבלו חברי האקדמיה טופסי הצבעה ויתבקשו לבחור מצטיין אחד בלבד(!) בכל קטגוריה. הצבעה זו תקבע את 5 המועמדים הסופיים בכל אחת מן הקטגוריות. לאחר מכן יוקרנו שוב חמשת הסרטים שנבחרו בפני חברי האקדמיה ותתקיים הצבעה נוספת באמצעותה ייבחר ה"טוב ביותר" בכל אחת מן הקטגוריות המועמדות.

אלו הסרטים המתמודדים, תחילה הסרטים של היוצרים המוכרים. העלילות במרכאות הן ציטוט ממה שסיפקו היוצרים (יותר מדי מהם עם שלוש נקודות בסוף ה"תקציר"). שמות השחקנים המופיעים הם רק אלה שמתמודדים על מועמדות.

"המילים הטובות"
כתב וביים: שמי זרחין
שלושה אחים יוצאים מירושלים למסע בעקבות סוד מהעבר. עם אסף בן שמעון, רותם זיסמן-כהן, רועי אסף ופלורנס בלוך.

"פלאפל אטומי"
כתב וביים: דרור שאול
קומדיה על שתי נערות, אחת מישראל ואחת מאיראן, מכירות דרך האינטרנט "בימים האחרונים לפני המלחמה, ויוצאות לקרב טכנולוגי במטרה למנוע שואה גרעינית." עם שי אביבי, מיכל טרבס, יוסי מרשק ומלי לוי גרשון.

"קאפו בירושלים"
במאי: אורי ברבש; תסריט: מוטי לרנר
ברונו הרופא ושרה הפסנתרנית, שני ניצולי שואה, מגיעים לירושלים ב-46'. בעיר מסתובבת שמועה שברונו היה קאפו באושוויץ. עם גיל פרנק, מאיה דגן, דרור קרן וטטיאנה אולייר.

"מלחמת 90 הדקות"
כתב וביים: איל חלפון
ראש ממשלת ישראל וראש הרשות הפלסטינית מחליטים שמשחק כדורגל יביא לפתרון הסכסוך. עם משה איבגי, נורמן עיסא ואלכסנדר באראטה.

"איביזה" (**עדכון: לא משתתף השנה בתחרות**)
במאי: שי כנות; תסריט: חיים ברבי
קומדיה על ים, גולש צעיר מבית מבוסס, שחי חיים חופשיים ונוחים. כשהוא גורם לתאונה שבה נפצע אחיו הצעיר אביו מחליט לא לשלם על הניתוח ודורש מים להביא את הכסף. עם מאור שוויצר, דר זוזובסקי, עפר חיון, מעין בלום ונועה וולמן.

"ארץ פצועה"
במאי: ארז תדמור; תסריט: תדמור ושלמה אפרתי
קובי, קצין משטרה בחיפה (רועי אסף) ויהודה (דביר בנדק) הבכיר ממנו עובדים יחד ונמצאים בעימות כשאחד מהם פועל נגד השני. עם רועי אסף, דביר בנדק, קרן ברגר ושרון טל.

הבית האחרון (**עדכון: לא משתתף השנה בתחרות**)
במאי: אודי אלוני; תסריט: אורן מוברמן, תאמר נפאר
דרמה "חברתית/פוליטית על רקע סיפור אהבה טרגי המבוסס על סיפור חייו של אמן הראפ הפלסטיני-ישראלי תאמר נאפאר." עם תאמר נפאר, סמר קופטי, עאיד פדל וסאלווה נקארה.

"ג'רוזלם"
כתבו וביימו: יואב ודורון פז
שלושה תיירים צעירים מטיילים בעיר העתיקה בזמן הימים הנוראים. "הם מגלים את הצד האפל של העיר וכשהם מנסים לצאת ממנה, הם מאחרים את המועד. הצבא מטיל עוצר על העיר העתיקה…" (כך עם שלוש הנקודות במקור). עם יון תומרקין, יעל גרובגלס, תום גרציאני ודניאל ג'יידלין.

"רבין – יום אחרון"
במאי: עמוס גיתאי; תסריט: גיתאי ומרי ז'וסה סאנסלם
לאורך שעתיים וחצי עוקבים אחר חייהם של מספר דמויות, כולל יצחק רבין, ביום שבו יגאל עמיר התנקש בחייו של ראש הממשלה ב-4 בנובמבר 1995. עם יצחק חזקיה, מיכאל וארשביאק, פיני מיטלמן, עינת ויצמן, יוגב יפת ודליה שחמקו.

"האיש שבקיר". תמר אלקן.

"האיש שבקיר". תמר אלקן.

"האיש שבקיר"
כתב וביים: יבגני רומן
שישי בערב גשום, רמי יוצא עם הכלב לטיול ולא חוזר. לאשתו שיר אין מושג איפה הוא ובמהלך הלילה מגיעים לדירה אנשים שונים. עם תמר אלקן, גלעד כהנא ותום אנטופולסקי.

"באבא ג'ון"
כתב וביים: יובל דלשד
יצחק מצפה מבנו מוטי שיקדיש זמן לעבודה בלול תרנגולי ההודו של המשפחה. מוטי הוא מכונאי מחונן ששונא את הלול. "הגעתו של הדוד דריוש מארה"ב גורמת לשרשרת אירועים…" עם אשר אברהמי ורפאל (פאראג') אליאסי.

"היורד למעלה"
כתב וביים: אלעד קידן
"סיפורם של שני אנשים שעולים ויורדים בכרמל הישן, מהנמל עד ראש ההר." עם איתי טיראן, אורי קלאוזנר, מיכאלה עשת ואוהד שחר.

ציפורי חול
במאי: אמיר וולף; תסריט: אמיר ויצחק וולף, אורלי רובינשטיין-קצפ
גופת גבר בת 80 מתגלית בנחל הירקון. אמנון, בלש משטרה, דור שני לשואה, מקבל את התיק בחוסר רצון. העלילה נעה בין החקירה בהווה לעבר וחייו של הנרצח. עם עודד תאומי, גילה אלמגור, מרים זוהר, אמנון וולף ודבורה קידר.

"אבוללה" (**עדכון: נדחה לשנה הבאה**)
כתב וביים: יוני גבע
אחרי שאחיו נהרג אדם בן ה-10 מתמודד עם האובדן והחלל שנשאר, כשמלווה אותו אבוללה, מפלצת אגדית ובלתי נראית שחושפת את עצמה רק בפני ילדים מיוחדים… עם יואב סעדיאן רוזנברג, בר מיניאלי, עידן ברקאי, מכרם חורי ונתי קלוגר.

"אני לא מאמין, אני רובוט!"
כתבו וביימו: טל גולדברג, גל זלזניאק
קומדיית מדע בדיוני (ישראלית!). דני בדיכאון אחרי שחברתו עוזבת אותו. כשהוא מחליט לחתוך את הוורידים הוא מגלה שהוא לא יכול להתאבד כי הוא רובוט. עם יותם ישי, הילי ילון, צחי גראד, דרור קרן ואינה בקלמן.

אווה (**עדכון: לא משתתף השנה בתחרות**)
במאי: חיים טבקמן; תסריט: טבקמן ועמית רון
יואל מוכר את עסקיו ומתמסר לטיפול באשתו אווה, ניצולת שואה הסובלת ממחלת לב. כשהוא עושה סדר במחסן הוא מוצא שם מכתב… עם אבי קושניר, אפרת בן צור, גיל פרנק וגאיה שליטא כץ.

"בן זקן"
כתבה וביימה: אפרת כורם
שלומי מגדל לבד את בתו בת ה-11 באשקלון. עם אלירז שדה, רום שושן, מקיקס רונן עמר וחני אלימלך הרצל.

"בן זקן". אלירז שדה, רום שושן.

"בן זקן". אלירז שדה, רום שושן.

ירח בבית 12
כתבה וביימה: דורית חכים
לני (יערה פלציג) בת ה-21 מטפלת באביה החורג כשאחותה מירה (יובל שרף) חוזרת הביתה אחרי שנים של נתק. עם גפן ברקאי, יערה פלציג, יובל שרף וגל תורן. (לני ומירה? שם זר ושם זקן, למה?)

"חתונה מנייר"
כתב וביים: ניצן גלעדי
בעיירה מדברית קטנה חגית, צעירה עם לקות שכלית קלה, עובדת במפעל לנייר טואלט וחלומה הגדול ביותר הוא להתחתן. היא גרה עם שרה אמה, גרושה שוויתרה על חייה למען בתה. חגית שואפת לחיים עצמאיים ושרה נקרעת בין רצונה לגונן עליה, לבין רצונה לחיים משל עצמה… עם רועי אסף, מורן רוזנבלט, אריה צ'רנר ואסי לוי.

מה כבר יכול לקרות?
במאי: אופיר לובל; תסריט: לובל, אילן קובץ', ליאור דובדבני ושראל פיטרמן
שני צעירים מובטלים ובחובות מוצאים מיליון שקל. עם אילן קובץ', ליאור דובדבני, עפר שכטר ורמי הויברגר.

קמטי צחוק
כתב וביים: פיני עדן
האנה בת ה-78, אלמנה ערירית ומבודדת חברתית, חשה שחייה נגמרו, אך דנה נכדתה בת ה-24, "אך הגורל ובעלה המנוח מייעדים לה סיכוי נוסף ופיתול בלתי צפוי בעלילה." עם יוסף כרמון, ליא קניג, שלומי טפיארו ודניאל עדן.

אני אוהב אותך- הסרט
כתב וביים: דן ססלר
13 שיחות טלפון בתוך וסביב מסעדה שפועלת 24 שעות ביימה. בכל פעם אנחנו רואים רק צד אחד של השיחה. (הסרט היה אמור להתחרות בשנה שעברה אך נדחה בשנה.) עם שרון אלכסנדר, אורי הוכמן, משה איבגי, שמעון מימרן, איל שכטר, אלירן כספי, שרה אדלר, דאנה איבגי, נטלי עטיה, עינת ויצמן, יעל אבקסיס, נועה קולר ושרון ליפקינד.

מסווג חריג
במאי: בועז ארמוני; תסריט: ליאור לדרמן
מתן הוא חייל שסובל בשבוע שמירות בבסיס בצפון הארץ. עם איתי זבולון וקאי קורבלניקוב.

נדיה – שם זמני
במאית: טובה אשר; תסריט: ענת וטובה אשר
מאיה היא כוראוגרפית נשואה עם שני ילדים. היא נולדה כנדיה, בת למשפחה מוסלמית. סודה מתגלה אחרי 20 שנה שחיה בזהות בדויה. עם עודד לאופולד, נטע שפיגלמן, עלי סולימן ואלי קרן אסף.

מרחק ארבעה ימים משתי שנות אור
כתב וביים: משה זאבי (שגם חתום כצלם, עורך, מלהק, מעצב אמנותי, מעצב תלבושות, המאפר ואחראי הפסקול)
"ארנון, חוקר פרטי מטעם חברת גז היוזמת להרחיב את קידוחיה אל מתחת למתחם מצפה הכוכבים שבמצפה רמון, נשלח למקום להיפגש עם אם הבית, הרוקחת ד"ר נאוה פרנקל, אלמנתו של האסטרונום המייסד, אשר אושפז בנסיבות מסתוריות במחלקה סגורה, והתאבד לפני 40 שנה…" עם משה זאבי, דפנה גולדמן, ג'וש שגיא ומלי נדב.

למה עזבתני
כתבה וביימה: הדר מורג
נער דחוי משולי החברה פוגש גבר זר, "פרש בודד החולש על סמטאותיה של עיר מטונפת. בדבקות עיקשת מכניס עצמו הנער תחת כנפיו." עם מוחמד דועאס ויובל גורביץ.

—-

כמו כן, מתמודדים שישה סרטים במסלול הפרינג' המיותר. הוא מיותר כי רוב חברי האקדמיה מוותרים מראש על הצפייה בהם, הם יכולים להתמודד בכל הקטגוריות אך לא זוכים למועמדויות, והזוכה מתוכם הוא המועמד השישי לסרט הטוב ביותר אך אין לו שום סיכוי לזכות. והשישה השנה, שאלדד בוגנים וישראל וינקלר ביימו שניים מתוכם, הם:

10% ילדה שלי
כתב וביים: אורי בר-און
ניקו בן ה-26 מוצא עצמו מטפל בפראני בת ה-7, הבת של חברתו הגרושה. עם אודי פרסי, יהלי פרידמן, גור בנטוביץ' וורד פלדמן.

כביש 40 דרום
במאים: אלדד בוגנים, ישראל וינקלר; תסריט: וינקלר, ורד כהן
חייהם של תושבי עוטף עזה במהלך מבצע צבאי בחנוכה 2008. עם אורן כהן, בן סלע, דני לשמן, זאב טנא, אמיר ירושלמי, יוסי אזן, מיטל בן יהודה, שביט ויזל, יאנה גור, רות פרחי, ירדן ברכה, עומר לוי, מור דברת, עפרה ויינגרטן, לירון בן שלוש.

סיפורי מעשיות של רבי נחמן
במאי: צבי פישמן, תסריט: צבי ודוד פישמן
"סיפורי אגדות מלאי קסם עם נסיכים, איכרים, שדים, ומלכים, שמתרחשים לפני כמאתיים שנים ברוסיה ואירופה. מלאי השראה, שמחה, ושירה של רבי נחמן מברסלב. הרפתקה כיפית ומרוממת לכל הגילים, לאומים ואמונות." עם יהודה ברקן ודניאל דיין.

פטר השלישי
במאי: טומי לנג, תסריט: לנג ודיקלה בן ציון
פטר, אלמן בן 65 ושחקן לא מצליח, מחליט לרוץ לכנסת בשביל הכסף ומקים מפלגה עם מלצרית בת 28. עם רוברט הניג, דנה ידלין, נתן נתנזון ודורית פלד.

פעם הייתי ילדה
כתבה וביימה: נטלי קפלן
ליאת גליק כנועה אשר "חייה נעים בתחום צר בין פחד ממחלה קשה, בדידות ואובדן של היכולת לישון. אישה ילדה אבודה, שמוכנה לעשות הכל כדי לזכות ולו לרגע במבט אוהב או במגע…" עם עודד לאופולד, אלי דנקר ויעל שרוני.

קבלת שבת
במאים: אלדד בוגנים, ישראל וינקלר; תסריט: ישראל וינקלר
שלושה סיפורים על אב ובתו ביום שישי: "בסיפור הראשון האב והאם מנהלים חנות צעצועים. דרך הדו-שיח בין השניים מתגלה בהדרגה פגיעותו של האב, המנסה ללא הצלחה להשיג שליטה על חייו באמצעות שליטה על חייה של בתו. בסיפור השני האב והאם גרושים. האב, שלא הגיע למסיבת הבת מצווה של בתו, מחכה לה למחרת בדרכה לבית הספר, עם מתנה מאכזבת. בספור השלישי מחליט אב המשפחה לוותר על הנסיעה ברכב ולהגיע ברגל עם אשתו, בתו ובנו לבית הסבא." עם דן תורג'מן, לי קוזניק, זיו בשור וחן סבן.

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

סרט הקולנוע "מרחק ארבעה ימים משתי שנות אור" שגם משתתף השנה בתחרות פרסי אופיר,זכה בפרס ראמי הכסף בקטגוריה מדע בדיוני בפסטיבל הסרטים הבין לאומי הענק של יוסטון טקסס.סרטו העצמאי של משה זאבי נעשה ללא תמיכת קרנות קולנוע ותוקצב ב25000ש"ח בלבד כולל תקציב ההפצה.פסטיבל הקולנוע הבין לאומי של יוסטון טקסס מקבל 4500 סרטים מדי שנה ומתוכם כ10% עד 15% זוכים בפרסים.בקטגוריית מדע בדיוני השתתפו מאות סרטים ורק 11 פרסים חולקו לסרטים מארה"ב ומרחבי העולם.בינהם פרס הכסף למשה זאבי על סרטו.הציון שקיבל הסרט מחבר השופטים היה בין 85 ל90

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?