פסטיבל ירושלים לא יקרין את הסרט על יגאל עמיר, "אל סף הפחד"

מימין: מירי רגב ולימור לבנת. צילום: קובי אליהו

מימין: מירי רגב ולימור לבנת, בטקס החלפת שרת התרבות והספורט. צילום: קובי אליהו

הסרט התיעודי "אל סף הפחד" של הרץ פרנק ומריה קרבצ'נקו, לא יוקרן במסגרת פסטיבל ירושלים 2015 (ה-32 במספר) כפי שתוכנן, אלא יוקרן כמה ימים קודם בסינמטק ירושלים בו מתקיים האירוע, זאת במסגרת פשרה עם שרת התרבות והספורט, מירי רגב.

"בהמשך לסערה הציבורית שחוללה הידיעה בדבר הקרנתו של 'אל סף הפחד' במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים," נמסר בהודעה מהפסטיבל, "ומתוך רצון עמוק להתחשב ברגשות הציבור, הוחלט בהנהלת הפסטיבל לקיים את הקרנת הסרט שלא במסגרת שבוע הפסטיבל, אלא בהקרנת טרום בכורה מיוחדת בירושלים מספר ימים לפני תחילת הפסטיבל. הפסטיבל שומר על זכותו של הסרט להשתתף בתחרות הסרט התיעודי הטוב ביותר."

עוד, נכתב בהודעה כי "הנהלת הפסטיבל מבקשת להדגיש כי היא עומדת על זכות החופש האמנותי של יוצרי הקולנוע בישראל ועל זכותו של הקהל לצפות ביצירות קולנוע. יש להניח כי השיח הציבורי שהתעורר בעניין הקרנת הסרט נבע מהעובדה כי הוא עוסק בנושא רגיש – סרט החוקר את דמותו של רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר. יש לציין כי המתנגדים להקרנת הסרט הוקיעו אותו מלכתחילה בגלל נושאו מבלי שצפו בו כלל. אנו מתנגדים לעצם הרעיון שניתן להוקיע יצירת אמנות בהתבסס על הנושא בו היא עוסקת. בניגוד לאופן שבו התקשורת בחרה להציג את הסרט מדובר ביצירה המבקשת לפענח את דמותו של רוצח כפי שעשו יצירות תעודה רבות בתולדות הקולנוע."

 

הסרט "אל סף הפחד" הוא פרויקט תיעודי אשר עוקב אחר משפחתו של רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר, אשתו וילדיו. פסטיבל ירושלים אינו היחיד שמעונין להקרין אותו: גם הפסטיבל הנחשב 'הוט-דוקס' בטורונטו בחר להקרין אותו. בירושלים טוענים כי "הסרט הזה איננו רק חוקר את דמותו של יגאל עמיר אלא עולה ממנו גם דיוקנו של במאי קולנוע ועולה מרוסיה שמעולם לא מצא כאן את מקומו [הבמאי המנוח הרץ פרנק, שאישתו השלימה את הסרט]. מדובר בסרט אישי, שאיננו מבקש להציג 'אמת אבסולוטית', אלא נקודת מבט מסוימת של יוצר קולנוע המנכיח עצמו בסרט."

מועד ההקרנה של "אל סף הפחד" בפסטיבל טרם נקבע ויתפרסם בהמשך באתר הסינמטק.

[…] בתחרות התיעודית אפשר לראות שמנהלת הפסטיבל נועה רגב עמדה במילתה ושיבצה את "אל סף הפחד" השנוי במחלוקת על יגאל עמיר; […]

[…] הסרט הלטבי-רוסי-ישראלי "אל סף הפחד" של הרץ פרנק המנוח ואלמנתו מריה קרבצ'נקו, יוקרן במקביל בארבעה סינמטקים, כחצי שנה אחרי שהוסר מהקרנות סדירות בפסטיבל ירושלים בעקבות פניותיה של …. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?