"שליחות קטלנית: ג'נסיס" – ביקורת #2

"שליחות קטלנית: ג'נסיס". אמיליה קלארק.

"שליחות קטלנית: ג'נסיס". אמיליה קלארק.

"שליחות קטלנית: ג'נסיס" הוא סרט אקשן קיצי שעומד היטב במלאכה הנדרשת מהז'אנר, ואפילו מיטיב עם עלילה חכמה יותר מהצפוי. את הטוויסט העלילתי החשוב, משום מה החליטו האולפנים לגלות לכולם בטריילרים (למורת רוחו הנכונה של הבמאי), אבל עצם ההתכתבות המוצלחת של העלילה עם הסרטים הראשונים בסדרה הזו שהגיעה כבר לפרק החמישי שלה (לא כולל סדרת הטלויזיה), היא כבר ראויה לשבחים. חוסר ההצלחה של הסרט בקופות בארה"ב הינה רק תוצאה של ציפיה ותיאום ציפיות, לדעתי.

לפעמים ציפיה ותיאום ציפיות הם הדברים שיכולים להמליך ולהפיל סרטים. אחרי שני סרטים מוצלחים מאד לפני 24-30 שנה, שקיבעו סטנדרטים עלילתיים וטכנולוגים מכובדים (באדיבותו של ג'יימס קמרון), הגיעו שני סרטים חלשים מאד (וסדרת טלויזיה) שהוציאו את כל האויר מסדרת הסרטים הזו. זה טיפל בציפיה. "שליחות קטלנית 2" היה סרט אקשן מעולה, וכנראה הסרט הטוב ביותר ברזומה של הכוכב הראשי ארנולד שוורצנגר, שמאז מכריז חדשות לבקרים שהוא יחזור (ומקיים). להגיע לשיא הזה הינו דבר קשה, וזה טיפל בתיאום הציפיות של הקהל. עם בעיות של ציפיה ותיאום ציפיות, קשה להצליח. הדבר הנכון הוא להגיע אל הסרט החדש עם ציפיות לסרט קיץ מטופש, ולהתעלם מהמשחק הגרוע במיוחד של השחקנים הראשיים, כמו גם מכמה בעיות תסריטאיות (סרט אקשן של קיץ, כבר אמרתי, לא?)

"שליחות קטלנית: ג'נסיס" מתכתב כאמור עם הסרטים הראשונים בסדרה. בהמשך לסרט הראשון, בו קייל ריס יוצא להציל את שרה קונור מהרובוט 'המחסל' (שוורצנגר) בשנת 1984 – העתיד כבר שונה ודברים כבר ידועים. אז המחסל באמת יוצא להרוג את שרה קונור (הפעם היא אמיליה קלארק, חאליסי מ"משחקי הכס", שאין זמן להראות אותה מפתחת את השרירים עם מתח כי מספיק שיש לה רכב דורס ורובה) וקייל ריס בעקבותיו (הפעם בגילומו של ג'אי קורטני הנוראי), אבל יש מי שמצפה לשניהם בעבר אליו הם מגיעים. זוכרים שבסרט השני המחסל הוא מהטובים וכבר חלפו כמה שנים מ-1984? לא כל כך הבנתי איך המחסל חזר משנות התשעים (כשהוא טוב) אל 1984 (כשהוא רע) כדי להגן על שרה קונור מעצמו, אבל היי – קיץ. אקשן. אתם מבינים את התרגולת.

שרה וקייל מבינים שהדרך הבטוחה ביותר להבטיח את עתיד האנושות הוא לא להביא ללידתו של ג'ון קונור, אלא להרוס את 'סקיינט' שתתהווה ב-2017 (והיא הראש לרובוטים שהביאה לשואת האנושות). מסתבר ש'סקיינט' היא בכלל מערכת הפעלה שמאחדת את כל המידע הקיים עלינו (ולבסוף מחליטה להרוג אותנו), רפרנס לזמנים הנוכחיים שבו האנושות הופכת תלויה יותר ויותר בסמארטפונים שלה ומוותרת על כל שביב של פרטיות שיש לה למען חיים נוחים יותר. אבל מה שהם לא ציפו לראות הוא מי יבוא מהעתיד להגן עליה.

בין כל האקשן הבכלל לא רע של הסרט, ניצבים שני השחקנים הראשיים, אמיליה קלארק וג'אי קורטני, והם גרועים. ממש גרועים. ועוד כתבו להם סיפור אהבה לא אמין שכלל אינו מתפתח ומוזר לחלוטין: היא מתאהבת בו סתם ככה כי הוא שם, והוא מתאהב בה כי הבן שלה, שהוא בכלל מבוגר ממנו, גרם לו להתאהב בה. מה? כן כן. שני מבוגרים מרכלים על בחורה שהיא במקרה האמא של אחד מהם. אוקוורד.

"שליחות קטלנית: ג'נסיס". אמיליה קלארק, ג'אי קורטני.

"שליחות קטלנית: ג'נסיס". אמיליה קלארק, ג'אי קורטני.

ארנולד שוורצנגר הוא ארנולד שוורצנגר, ולועגים לו הרבה במהלך הסרט (החל מהדרישה להסביר דברים מסובכים מאד, ועד הכינוי 'סבאל'ה' יחד עם השיער המאפיר). ג'ייסון קלארק, שאין לו קשר משפחתי לאמיליה והופיע בצורה משכנעת בתפקיד הראשי ב"כוכב הקופים: השחר", עושה הפעם עבודה סבירה עם מה שנתנו לו כג'ון קונור המבוגר. רק לא ממש ברור מדוע היה צריך את ג'יי.קיי. סימונס בסרט, ומה תרומתו המשמעותית לעלילה.

להבדיל משני הסרטים הקודמים בסדרה, "שליחות קטלנית: ג'נסיס" נע על רוח חיה ושטותית. הוא לא לוקח את עצמו ברצינות תהומית ומספק תמורה הולמת למחיר הכרטיס. כמרבית הסרטים מהז'אנר, כדאי להפקיד את השכל מחות לאולם.

דירוג: ★★★☆☆

שליחות קטלנית: ג'נסיס (ארה"ב, 2015)
בימוי: אלן טיילור | תסריט: ליטה קלגרידיס, פטריק לוסיר, ג'יימס קמרון, גייל אן הרד | משחק: ארנולד שוורצנגר, אמיליה קלארק, ג'אי קורטני, ג'ייסון קלארק, ג'יי.קיי. סימונס
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-09.07.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?