"אסון מהלך" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"אסון מהלך". איימי שומר.

"אסון מהלך". איימי שומר.

אם "אסון מהלך" לא היה סרט מצוין (אבל הוא כן, ולראיה, לראשונה אני נותן לסרט חמישה כוכבים), הייתי מקדיש את כל הביקורת לתיאור ההופעה המבריקה של לברון ג'יימס שכביכול מגלם את עצמו. ובעוד שעל המגרש לנצח יימשך הדיון מי גדול יותר לברון או מייקל ג'ורדן (אסור להשוות. אם כבר, לברון הוא יותר מג'יק או טים דאנקן), בכל הנוגע למסך הגדול, לברון בכלל לא באותה ליגה של הוד אוויריותו. אם כבר מישהו נותן לו פייט זה ריי אלן ב"יש לו את זה". ספק אם כוכבי הוליווד צריכים להתחיל לדאוג שיגנוב להם תפקידים, אבל ההופעה שלו מצחיקה להחריד.

כמובן שלברון ג'יימס הוא לא הסיפור המרכזי כאן, והכוכבת הראשית של הסרט שגם כתבה אותו היא איימי שומר, הקומיקאית שנמצאת כעת בשיא תהילתה, ושממש לא דופקת חשבון. בדומה ללברון, גם היא מגלמת את עצמה, או לפחות את הפרסונה שלה כפי שאנו מכירים מתוכנית המערכונים שלה ומההופעות הציבוריות שלה (לדמות אפילו קוראים איימי). לאור זאת, היה בליבי חשש קל, שהסרט ייגרר לסדרת דאחקות מבוססת מערכונים כמו תוכנית הטלוויזיה שלה. אין בעיה עם ההומור שלה, הבעיה היא בסרטים המבוססים רק על בדיחות ("טד 2" למשל). ההומור השומרי עטוף בעלילה מהודקת ורגעים אנושיים נפלאים (כולל אחת מהמחוות הרומנטיות המקסימות ביותר בתולדות הקולנוע).

על השילוב בין הקומי לדרמטי מגיע קרדיט לבמאי של הסרט ג'אד אפאטאו ("אנשים  מצחיקים", "הדייט שתקע אותי"). העובדה שזה הסרט הראשון שהוא מביים ולא כותב, רק פועלת לטובתו. נדמה שהעבודה עם שומר מחזירה את ההומור הישיר והפשוט לסרטים שלו, אבל משלבת בו את התובנות הבוגרות מסרטיו האחרונים. ישנה תחושה שהשניים משלימים זה את זו, ויהיה מעניין לראות האם ימשיכו לשתף פעולה בהמשך.

כאמור, שומר מגלמת את איימי, בחורה צעירה, שאוהבת אלכוהול וסקס מזדמן. היא נשלחת על ידי העורכת שלה (טילדה סווינטון) לכתוב כתבה על ד"ר אהרון קונורס (ביל הדר) אורטופד ספורט שבין מטופליו נמצאים כמה מהכוכבי הספורט הגדולים של התקופה, בניהם לברון ג'יימס, שגם נמצא בקשרי חברות איתו, ולמעשה נדמה שהוא החבר היחיד שלו. במהלך הכתיבה, איימי וד"ר קונורס מתקרבים ואף מתאהבים. אם זה לא מספיק שלראשונה בחייה איימי צריכה להתמודד עם התאהבות ומחויבות אמיתית  למערכת יחסים, היא נמצאת במתח תמידי עם אחותה (ברי לארסון) על אופן הטיפול/והתמודדות באביהם הנמצא בבית אבות (קולין קווין).

באופן מפתיע הדמות של שומר היא הכי נורמאלית בכל הסרט: אם היותה "אסון מהלך" מתבטא בזה שהיא אוהבת לשתות, להזדיין ולהיות צינית  – אז כנראה שהיא עושה משהו נכון. לעומת זאת ד"ר קונורוס נראה חצי מנותק, וכשהחבר היחיד שלך הוא לברון ג'יימס (שמתקמצן על ארוחה ב-30 דולר) המצב שלך מדאיג מעט יותר. הדבר נכון לדמויות המשניות גם כן: עזרה מילר כמתמחה בעיתון בו איימי עובדת, המתאבק ג'ון סנה כשרירן איתו איימי יוצאת, דניאל רדקליף ומריסה טומיי כדמויות בסרט בתוך הסרט ועוד. כל אלו בונים עולם שנע בין הביזאר למציאותי – כנראה כמו החיים עצמם.

"אסון מהלך". ביל היידר, לברון ג'יימס.

"אסון מהלך". ביל היידר, לברון ג'יימס.

יש המגדירים את הסרט כקומדית סקס ולא קומדיה רומנטית. אני חולק על כך, שכן לדעתי זהו בעיקר גם סרט רומנטי. אך מה שבטוח זה שהוא אינו עובד בתבניות של הז'אנר. ראשית הבסיס שלו לגבי הדמות הנשית הראשית  שונה לחלוטין: היא לא עסוקה בביסוס קריירה או מערכת יחסים, אלא היא רק רוצה ליהנות. היא הרבה יותר דומה ל"גבר" טיפוסי בכל הנוגע למין ויחסים. ומהבסיס הזה מערכת היחסים שנבנית היא שונה, ולא כוללת קומדיה של טעויות אלא דרמה של אנושיות, הכוללת גם פחדים וטעויות.

הכימיה בין שומר להדר מושלמת בכך שהיא לא מדויקת. הם לא הזוג הכי מתאים העולם, אבל איכשהו זה עובד להם, והשניים מגלמים את חוסר ההתאמה במדויק. טילדה סווינטון מוכיחה בפעם המי יודע כמה עד כמה היא בלתי ניתנת לזיהוי כשהיא רוצה ושהיא לעולם לא חוזרת על אותו תפקיד פעמיים. גם בני משפחתה של שומר עושים עבודה נפלאה ובעיקר אמינה: הם אוהבים ודואגים, אבל לא בעודף דביקות מזויפת, אלא בשילוב עם אגואיסטיות בריאה.

"אסון מהלך". ביל היידר, איימי שומר.

"אסון מהלך". ביל היידר, איימי שומר.

שומר, שידועה בטון הפמיניסטי של ההומור שלה, מכניסה זאת כמובן לסרט, אפילו אם זה רק בהנחת היסוד שלו של בחורה שהיא "כמו" בחור. בכך שומר מצטרפת למספר קומדיות מהתקופה האחרונה ("מרגלת","פיץ' פרפקט 2") שמעדיפות לא לשים נשים ללעג, או יותר נכון, ללעוג באופן שווה על שני המינים. מי יודע, אולי עוד לא מאוחר מדי ללהק אותה לתפקיד של ריק מורניס ל"מכסחות השדים"?

דירוג: ★★★★★

אסון מהלך (ארה"ב, 2015)
בימוי: ג'אד אפטאו | תסריט: איימי שומר | משחק: איימי שומר, ביל היידר, ברי לארסון, טילדה סווינטון, קולין קווין, ג'ון סנה | מוסיקה מקורית:ג'ואי ניומן
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-23.07.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?