"מר הולמס" – ביקורת

"מר הולמס". איאן מק'קלן.

"מר הולמס". איאן מק'קלן.

"מר הולמס" הוא סרט טוב, אך לא מדהים ואין בו משהו יוצא דופן, מיוחד או בלתי נשכח. לטוב ולרע זהו סרט קטן ושקט. איאן מקלן מצוין בתפקיד שרלוק הולמס וקשה לדמיין מישהו אחר בתפקיד במקומו. כמו כן, הסרט מעוצב בצורה מושלמת, כל רחוב וחדר, כל בגד, עד אחרון החפצים והפריטים הקטנים שיש בכל מקום.

איאן מקלן (סרטי "שר הטבעות" ו"אקס-מן") מגלם איש זקן שידע תהילת עבר, המתגורר באחוזה כפרית עם סוכנת בית ויש לו קשר עם צעיר שעובד בגינה. כאן מסתיים הדמיון בין "אלים ומפלצות" שכתב וביים ביל קונדון (שעליו זכה באוסקר לתסריט מעובד) על הבמאי ג'יימס וייל ו"מר הולמס" שקונדון ביים. בעוד הצעיר שם היה גנן בוגר שגילם ברנדון פרייזר, במקרה הזה מדובר בילד שמגלם בצורה נהדרת מיילו פרקר (שזהו סרטו השני ובשנה הבאה נוכל לראות אותו בסרט החדש של טים ברטון, "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים").

מקלן מגלם את הבלש המפורסם בעולם שהופיע באין-ספור גלגולים בסרטי קולנוע ובטלוויזיה. מאות שחקנים גילמו את שרלוק מאז ימי הראינוע, והפופולריות של הדמות לא דעכה. בימינו יש את "שרלוק" הבריטית עם בנדיקט קאמברבאץ, "אלמנטרי" האמריקאית עם ג'וני לי מילר, ועובדים על סרט שלישי בכיכובו של רוברט דאוני ג'וניור.

"מר הולמס". איאן מק'קלן.

"מר הולמס". איאן מק'קלן.

"מר הולמס" מבוסס על ספרו של מיץ' קולין, שכתב גם את הספר שעל פיו נעשה "טיידלנד" של טרי גיליאם. ביום שווטסון התחתן ועזב את שרלוק הולמס, הגיע אל שרלוק אדם שפרש בפניו סיפור שהפך לחקירה האחרונה שלו. עשרות שנים לאחר מכן שרלוק הזקן מתגורר בבית מבודד מחוץ ללונדון. בבית מתגוררים גם סוכנת בית (לורה ליני במבטא לא ברור) ובנה רוג'ר. רוג'ר מגלה חיבה להולמס, לתעלומותיו, לדבורים שהוא מטפח בגינה ולסיפור שהולמס כותב. הסיפור שהולמס מנסה לכתוב הוא סיפור אותה חקירה אחרונה. בין לבין עולים גם זיכרונות (כלומר פלאשבקים) נוספים.

הסרט מתייחס הרבה לתדמית של שרלוק כפי שבאה לידי ביטוי ופרסום בזכות הסיפורים של ווטסון (המספר של הספרים של ארתור קונאן דויל) לעומת האיש האמיתי. אין ממש תעלומות בסרט, ובכל זאת מעניין לראות את מבטו הייחודי וחושיו המחודדים (המתקהים) של הולמס בגילומו של מקלן.

הסרט טוב יותר מ"אלים ומפלצות" ובארצות הברית מצליח יותר (מעל 17 מיליון דולר לעומת 6 מיליון דולר). יש לשער שההצלחה היא תודות למשיכה הגדולה יותר שיש לדמות שרלוק הולמס על פני הבמאי הפחות מוכר ג'יימס וייל, ועליית קרנו של איאן מקלן מאז 1998. עד "שר הטבעות" ו"אקס-מן" הוא היה ידוע בעיקר מסרטי דרמה כמו "ריצ'רד השלישי".

דירוג: ★★★☆☆

מר הולמס (אנגליה, 2015)
בימוי: ביל קונדון | תסריט: ג'פרי האצ'ר, מיטש קאלין, מיטש קאלין, ארתור קונאן דויל | משחק: איאן מק'קלן, לורה ליני, הירויוקי סנדה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-15.10.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?