הסרטים הזרים שמתמודדים על המועמדות לאוסקר 2016

"באבא ג'ון". נאביד נגאהבאן.

"באבא ג'ון". נאביד נגאהבאן.

לפני שעה קלה הודיעו על 81 הסרטים מרחבי העולם שיתמודדו על המקום בין חמשת המועמדים הסופיים בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר לאוסקר (עדכון: המספר ירד ל-80 בעקבות פסילת הסרט המתמודד מאפגניסטן). כחודש לפני הכרזת המועמדים הסופיים תפורסם רשימה מצומצמת של תשעה סרטים שיעלו לשלב הבא. אמנם הסיכויים למועמדות של "באבא ג'ון" הישראלי אינם גבוהים, יש סיכוי די טוב שבאחד או יותר מהסרטים המועמדים יהיו שחקנים ישראלים. שחקנית ראשית ושחקן משנה ישראלים מופיעים בנציגים של קנדה והונגריה.

באופן יוצא מן הכלל, הוקרנו כבר בארץ הסרטים מגרמניה, מצרפת ומספרד, ולא מעט אחרים הוקרנו אצלנו בסינמטקים. סרט זר נחשב לסרט בכל שפה שאינה אנגלית (עד 50% מהדיאלוגים יכולים להיות באנגלית) ושפת הסרט לא צריכה להיות השפה הרשמית בסרט שמגיש את הסרט כמועמד שלו. הסרט יכול להיות תיעודי או מצויר, ואפילו היו סרטים כאלו שהיו מועמדים, אך הסיכויים לזכייה גבוהים יותר עם סרט עלילתי עם שחקנים בשר ודם.

כל מדינה שולחת סרט אחד בלבד כנציג שלה. ישראל היא אחת המדינות האחרונות (אם לא היחידה) שבה עדיין הסרט הנבחר הוא זה שזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס המקומי המקביל לאוסקר, במקרה שלנו: פרסי אופיר. ואנחנו גם המדינה שהיתה מועמדת הכי הרבה פעמים ללא זכייה (10 סרטים), בעוד יש מספר מדינות שטרם זכו למועמדות אחת, ביניהן: רומניה, פורטוגל, דרום קוריאה וטורקיה.

"מבוך השקרים". אלכסנדר פהלינג.

"מבוך השקרים". אלכסנדר פהלינג.

אל "באבא ג'ון" מצטרפים השנה 80 סרטים, כמעט כמו בשנה שעברה (בשנתיים האחרונות נשבר השיא במספר המתמודדים: 83 ו-76). תחילה הסרטים שהופצו או צפויים להיות מופצים בארץ והסרטים בעלי הפרופיל הגבוה ביותר וסיכויים טובים למועמדות. בכל שנה יש סרט או שניים שמצליחים להתברג בקטגוריה ושופכים עליהם אור.

"מבוך השקרים" (גרמניה) – סיפור בניית כתב התביעה נגד נאצים שהוקרן בהצלחה בארץ החל ממאי.

"הבן של סול" (הונגריה) – אב שעובד במשרפה באושוויץ חושב שהוא מזהה את גופת בנו ורוצה להביא אותו לקבורה. צוות השחקנים כולל את אמיתי קדר הישראלי.

A War (דנמרק) – החלטה במהלך קרב במלחמה באפגניסטן משפיעה על חייל ומשפחתו בדנמרק. בכיכובו של פילו אסבק ("בורגן"). את הסרט ביים טוביאס לינדהולם, שהיה בין התסריטאים של "ניצוד", שהיה מועמד לאוסקר ב-2013.

The Clan (ארגנטינה) – דרמה על פי סיפור אמיתי של משפחה בשנות ה-80 שעסקה ברצח ובחטיפת אנשים. כמו הלהיט והמועמד לאוסקר של שנה שעברה "סיפורים פרועים", בין המפיקים של הסרט הארגנטינאי הזה יש את פדרו ואחריו אוגוסטו אלמודובר.

"הבן של שאול".

"הבן של שאול".

"11 דקות" (פולין) – חייהם המצטלבים של מספר דמויות, כשבכל פעם רואים את אותן 11 דקות מנקודת מבט אחרת. נשמע שונה מאוד מהזוכה של שנה שעברה מטעם פולין ("אידה"), ובעוד מועמדות אפשרית, הסיכויים לזכייה רצופה אינם גבוהים (הפעמיים האחרונות היו דנמרק ב-87/88 ובדיוק עשור לפני כן: צרפת ב-77/78).

Muhammad: The Messenger of God (איראן) – סרטו של מג'יד מג'ידי ("שירת הדרורים"; שסרטו "ילדי גן עדן" היה מועמד לאוסקר לסרט זר), היקר ביותר שהופק אי פעם באיראן, מתרחש במכה במאה ה-7.

"יונה מתיישבת על ענף ומהרהרת בקיום" (שוודיה) – החלק השלישי בטרילוגיה של הבמאי רוי אנדרסון (החלק הראשון הוא "שירים מהקומה השנייה") המורכב מ-39 אפיזודות. אולי יגיע לתשיעייה הסופית, אך סיכוייו לזכות קטנים. הוקרן בסינמטקים בארץ.

"קומדיה אלוהית" (בלגיה) – קומדיה עם מוטיבים דתיים (ודמותו של אלוהים) שביים ז'אקו ואן דורמל ("טוטו הגיבור", "החיים על פי ז'ורז'"). עם קתרין דנב ויולנדה מורו, על ילדה בת 10 שלוקחת את מושכות תפקיד מושיע העולם אחרי פרישת אחיה מהתפקיד.

Home Care (צ'כיה) – דרמה על אחות פרטית.

"מכת שמש" (רוסיה) – סרטו של ניקיטה מיכאלקוב, שסרטו "שמש בוגדנית" זכה באוסקר לסרט זר.

Paradise Suite (הולנד) – שישה אנשים מרחבי אירופה מושפעים ומשפיעים אחד על השני.

The Two of Us (דרום אפריקה) – סרט בשפת הזולו על אח ואחות (בוגרים) ביוהנסבורג.

The High Sun (קרואטיה) – שלושה סיפורי אהבה בשלושה עשורים שונים והשפעת המלחמה ביוגוסלביה על החיים בין שני כפרים.

Embrace of the Serpent (קולומביה) – משלחת יוצאת למסע על נהר האמזונס בחיפוש אחר צמח מרפא נדיר. סרט מקולומביה מעולם לא היה מועמד לאוסקר. בשנה שעברה זכה "אידה" הפולני שגם הוא היה בשחור-לבן.

"הקיץ של סנגיילה".

"הקיץ של סנגיילה".

"הקיץ של סנגיילה" (ליטא) – סיפור אהבתן של שתי נערות. הוקרן בסינמטקים בארץ.

1944 (אסטוניה) – סיפור של מלחמת העולם השנייה דרך חיילים אסטוניים.

מדינות עם עבר של מועמדויות שסביר להניח שלא יזכו למועמדות השנה, ועוד סרט אחד

"Felix and Meira" (קנדה) – דרמה בצרפתית על אישה חסידית שעוזבת את העולם הדתי בעקבות אהבתה לגבר. את האישה מגלמת הדס ירון, שכיכבה בסרט הישראלי "למלא את החלל".

"פרחים לאנה" (ספרד) – דרמה בשפה הבאסקית על אנה שמקבלת זר פרחים שבועי מאלמוני. סרט אטי שחוזר על עצמו מאוד בחלק האחרון שלו.

"פרחים לאנה".

"פרחים לאנה".

"המתנקשת" (טייוון) – סרט משעמם ברמות קשות, גלולת שינה שקשה להאמין שתהיה מועמדת (אני והאקדמיה לא תמיד מסכימים אבל לפעמים אני יודע לקלוע לטעם הכלל).

Non Essere Catiivo (איטליה) – שני חברים בשנות ה-20 לחייהם נהנים ממכוניות, סמים וכסף בעיר אוסטיה שבאיטליה בשנות ה-90.

To the Fore (הונג קונג) – דרמת ספורט על רוכבי אופניים.

Goodnight Mommy (אוסטריה) – סרט אימה על תאומים שאמם חוזרת הביתה קצת שונה אחרי ניתוח.

The Wave (נורווגיה) – סרט אסונות שמתרחש בהווה, על פי מקרה אמיתי של צונאמי שגבה 40 קורבנות בשנות ה-70.

Iraqi Odyssey (שוויץ) – סרט תיעודי בתלת ממד בן שלוש שעות וחצי על פליט עיראקי!

"ילדות פרא". דוהא זיינפ.

"ילדות פרא". דוהא זיינפ.

"ילדות פרא" (צרפת) – צרפת היא המדינה עם הכי הרבה סרטים זרים מועמדים, אך הסרט הזה הוא בטורקית! מוקרן בימים אלה בארץ. [הביקורת של רותם יפעת.]

100 Yen Love (יפן) – בת מחליטה לעזוב את בית ההורים שלה.

600 Miles (מכסיקו) – מותחן על סחר בסמים, עם טים רות.

Jalal's Story (בנגלדש) – סיפור בשלושה חלקים על יתום שהופך לפושע. (סרט מבנגלדש מעולם לא היה מועמד לאוסקר.)

עוד מתמודדים: The Wanted 18 (פלסטין), The Judgment (בולגריה), Arabian Nights: Vol 2- The Desolate Ones (פורטוגל), !Aferim (רומניה), קסניה (יוון; הוקרן בסינמטקים בארץ), Viva (אירלנד), Rams (איסלנד), The Fencer (פינלנד), Baby (A)Lone (לוכסמבורג), Goat (סלובקיה), Our Everyday Life (בוסניה), The Tree (סלובניה), Enclave (סרביה), Modris (לטביה), Honey Night (מקדוניה), Moira (גאורגיה), עולם (אלבניה), You Carry Me (מונטנגרו), אבא (קוסבו), אמא (פקיסטן), Sivas (טורקיה), Stranger (קזחסטן), Heavenly Nomadic (קירגיסטן), אוטופיה (אפגניסטן; נפסלה מועמדותו בשל יותר מדי אנגלית), Memories on Stone (עיראק), Theeb (ירדן), Void (לבנון), The Throne (דרום קוריאה), Go Away Mr. Tumor (סין), The Last Reel (קמבודיה), Talakjung vs. Tulke (נפאל), Heneral Luna (הפיליפינים), Seven Letterrs (סינגפור), Men Who Saved the World (מלזיה), Jackpot (וייטנאם), (How to Win in Checkers (Every Time (תאילנד), Court (הודו), Aida (מרוקו), Twilight of Shadows (אלג'יריה), Lamb (אתיופיה), Run (חוף השנהב), אמא שנייה (ברזיל), Gone with the River (ונצואלה), The Club (צ'ילה), NN (פרו), Cloudy Times (פרגוואי), A Moonless Night (אורוגוואי), Box 25 (פנמה), Imprisoned (קוסטה ריקה), Ixcanul Volcano (גואטמלה), Sand Dollars (הרפובליקה הדומיניקנית), Arrows of the Thunder Dragon (אוסטרליה; בדזונגקה, השפה הרשמית של בהוטן), Under Milk Wood (אנגליה; בוולשית).

[…] אוקטובר הודיעו על 81 הסרטים מ-81 מדינות שיתמודדו על חמשת המקומות בקטגוריית הסרט הזר […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?