"להציל את מארק וואטני" – ביקורת

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

הנה סוף סוף יש סרט קולנוע טוב, בעיקר לחובבי מדע בדיוני וסרטי מתח שבהם אדם נלחם על חייו מול כוחות הטבע. "להציל את מארק וואטני", שביים רידלי סקוט ובכיכובו של מאט דיימון, הוא סרט מדע בדיוני טוב מאוד, מרתק, מרגש, עם מעט קטעים מיותרים ב-141 דקותיו. הסרט מבוסס על הספר "לבד על מאדים" (The Martian) ותמוה שהחליטו לתת לסרט שם אחר. "להציל את מארק וואטני" נקרא כך, כמובן, על משקל "להציל את טוראי ראיין" שבו דיימון גילם את הטוראי המדובר, אבל אם כבר יצא לאור הספר בעברית, למה לא להשתמש בשם שלו? (זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה: הספר Cold Mountain נקרא בעברית "בחזרה לקולד מאוטן" בעוד הסרט נקרא "קולד מאוטן".)

סערה עזה קוטעת משימת מחקר של צוות אסטרונאוטים אמריקאי על מאדים (מוזר שהם נאלצים לנטוש את כוכב הלכת ולא יכולים לחכות שהסערה תעבור; הם לא סתם קפצו לשם, לוקח מעל שנה להגיע מכדור הארץ למאדים וכמה מאות מיליוני דולר, אם לא יותר). עם ראות לקויה ולחץ של זמן בזמן העזיבה חברי המשלחת מאבדים קשר עם מארק וואטני (דיימון) שנפגע. הם מנסים לאתר אותו עד הרגע האחרון שבו הם חייבים לעזוב. בטוחים שהוא מת, הם יוצאים למסע הארוך חזרה לכדור הארץ.

על כדור הארץ נערך טקס אשכבה למארק וואטני, עד שמגלים ממנו סימן חיים. כעת עליהם לשבור את הראש איך והאם אפשר לעזור למארק להתקיים לבד על כוכב הלכת האדום עד שיצליחו לחלצו. ואנחנו רואים אותו חי לבד, מתמודד עם המציאות הקשה והאפשרות שהוא ימות שם. ניכר לטובה שהתסריט מבוסס על ספר. יש הרבה מאוד מדע וירידה לפרטים מדוקדקים, ועושים זאת מבלי להיות מעייפים או מעמיסים.

רידלי סקוט, חובב הז'אנר ("הנוסע השמיני", "בלייד ראנר"), עושה עבודה טובה מאוד. יש לו הספק מדהים בשנים האחרונות: זהו סרטו הרביעי בארבע שנים; ולעומת הסרטים של וודי אלן, למשל, הסרטים של סקוט מורכבים מבחינת הפקה ומורכבים טכנית (אפקטים חזותיים, ניצבים, תלבושות, תפאורות). אך יכול להיות שהייתי שמח לראות את הסרט הזה בבימוי אלפונסו קוארון ("כוח משיכה"). לסרט יש קצב טוב וחוש הומור מבורך, אבל אין שום הצדקה לקטע האחרון בסרט (למשל) ויש מספר יומני וידיאו של וואטני שמסבירים לקהל דברים שדיברו עליהם דקה לפני כן. כמו כן, למרות שיש לכך הצדקה, לא השתגעתי על בחירת השירים בסרט, מלבד זה שבתחילת כתוביות הסיום. ומדהים שעושים סרטים חדשים שבהם רואים קהל אנשים מרותקים לחדשות בטיימס סקוור ובעוד מקומות בעולם.

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

מעניין לראות כמה יצליח הסרט כי סרטי מדע בדיוני שלא מז'אנר הפעולה לא זוכים להצלחה קופתית. יש הרבה מתח בסרט, אבל אין "פעולה". התלת-ממד בא לידי ביטוי בעיקר במרחבים על מאדים ובחללית של המשלחת אך זה רק ניסיון שווא להידמות ל"כוח משיכה" (שיוזכר מיד בפעם השלישית והאחרונה). אני אוהב סרטי מדע בדיוני ומתברר שאני אוהב סרטי הישרדות כמו (לפי סדר איכותם) "כוח משיכה" עם סנדרה בולוק, "127 שעות" עם ג'יימס פרנקו (בדומה לו נעשה כאן שימוש ביומני וידיאו) ו"הכול אבוד" עם רוברט רדפורד. מאט דיימון מוצלח כאן בתפקיד הראשי.

חלק נכבד מהסרט מתרחש על כדור הארץ ועם האנשים בנאס"א שמנסים לפתור את הבעיה. דמותו של סבסטיאן סטן ("קפטן אמריקה", "ריקי והפלאש"), שמגלם חבר במשלחת האסטרונאוטים, אינה מפותחת, היא נשארת לא מפוענחת ואין לו תפקיד ברור בסיפור. מלבדו, הדמויות הרבות בסרט מרגישות ייחודיות וכל השחקנים טובים, משפע השחקנים המוכרים ועד הפחות מוכרים בעלי התפקידים הקטנים ביותר, ותמיד ברור מי זה מי, על אף שהיה צריך לוותר על כיתוב שמות המקומות ושמות האנשים ותפקידם.

דירוג: ★★★★☆

להציל את מארק וואטני (ארה"ב, 2015)
בימוי: רידלי סקוט | תסריט: דרו גודרד, אנדי וייר | משחק: מאט דיימון, ג'סיקה צ'סטיין, צ'יווטל אג'יופור, ג'ף דניאלס | צילום: דריוס וולסקי
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-01.10.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?