"אחותנו הקטנה" – ביקורת

"אחותנו הקטנה".

"אחותנו הקטנה".

יש מסטיקים שלעסתי במשך שעתיים שהיה להם יותר טעם מאשר לסרט היפני בן 128 הדקות האין-סופיות "אחותנו הקטנה". כמעט בזבוז אנרגיה לכתוב ביקורת על הסרט הסתמי הזה שהתחרה בפסטיבל קאן השנה. אני כמעט מרחם על השופטים שהיו שם השנה ונאלצו לצפות בו ובעוד אסונות מסרטי השנה. יחד אתו היו בתחרות "הלובסטר", סרט טוב אך רחוק ממעולה של גיורגוס לנתימוס ("שיני כלב"), וחמישה סרטים נוספים שראיתי, ששומר נפשו ירחק מכל אחד מהם: "סיקאריו" האמריקאי המשעמם, "אמא שלי" האיטלקי הגרוע, "המתנקשת" הטייוואני המרדים, "השקט שבפנים" שהיה צריך להיות רומן ולא סרט ו"ערכו של אדם" הצרפתי שמביא את החיים כדרמה משעממת לשיאה ונזכרתי בו בזמן הצפייה בסרט היפני הזה.

אמנם, לעומת "ערכו של אדם", ב"אחותנו הקטנה" הקטעים קצרים יותר והמצלמה לא נעה ונדה, אבל חוץ מזה גם במקרה הזה רואים קיום יומיומי, לרוב סתמי, חסר טעם, לא מעניין ונמשך. ב"ערכו של אדם" (אני לא מאמין שהצלחתי למצוא בו משהו טוב) לפחות התכוונו ליצור תמונת מצב של משהו, פה אפילו אין יומרה שכזאת.

את הסרט כתב וביים הירוקאזו קורה-אדה, שביים את "סיפור משפחתי" שלא היה טוב אבל שם לפחות היתה עלילה. פה אין שום דרמה, שום מתח דרמטי, שום קונפליקטים, שום עניין. הבימוי טוב; התסריט, שמבוסס על מאנגה (קומיקס יפני), רע מאוד. לפעמים הדמויות צוחקות מדברים שכנראה מצחיקים יפנים בלבד. הקור האנושי שולט אך לשם שינוי במשהו יפני, אף אחד לא מתאבד.

"אחותנו הקטנה".

"אחותנו הקטנה".

שלוש אחיות גרות יחד (מגדולה לצעירה: אחות, בנקאית ועובדת בחנות), אביהן שעזב את הבית לפני שנים מת ולאחר הלוויה האחות הבכורה מזמינה את אחותם למחצה בת ה-14, שגדלה עם האב, לעבור לגור איתן בעיר. יחד שלוש האחיות ואחותן הקטנה הולכות לבית הקברות ובעיקר מכינות אוכל ואוכלות. כל הזמן הן עומדות להכין אוכל או יושבות על הרצפה ואוכלות עם מקלות אכילה ומדברות על שום דבר מעניין, מיוחד או שצריך לזכור להמשך.

מעולם לא נראו ארבעה אנשים (/נשים) שהסתדרו כל כך לאורך שעתיים. הן לא מתנהגות כמו ארבע נשים שחולקות בית יחד, בטח לא אחיות. מפעם לפעם, בעיקר כשהן אוכלות מנות מסוימות, הן נזכרות באנשים מהעבר שמתו (בעיקר בסבתן, אמא של אמן). בגלל שהן אחיות במזרח הרחוק נזכרתי ב"אוכל שתיה גבר אשה" המעולה של אנג לי, שגם בו היה הרבה אוכל, מלא טעם וריח וצבעוניות, התפתחויות, גילויים, דמעות, רגש, שמחה ועוד שנעדרים ואפילו לא ניסו להכניס ל"אחותנו הקטנה".

דירוג: ★½☆☆☆

אחותנו הקטנה (יפן, 2015)
בימוי: הירוקאזו קורה-אדה | תסריט: הירוקאזו קורה-אדה | משחק: אייסה הארוקה, נגאסאווה מאסמי, קאהו, הירוסה סוזו,אושירו מדיאה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-05.11.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?