שמונת הסרטים המועמדים לאוסקר 2016 לסרט הטוב ביותר

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו.

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו.

ב-28.2 יתקיים טקס האוסקר 2016 (ה-88 במספר). בקטגוריית הסרט הטוב ביותר מועמדים שמונה סרטים (יכולים להיות בין חמישה לעשרה סרטים; אני בעד חמישה מועמדים בלבד ועל זה נדבר בפעם אחרת). השנה יש סרטים מגוונים מאוד ורובם הגיעו אלינו בתחילת 2016. זה אינו דבר חדש; בטי דיויס, שהיתה נשיאת האקדמיה, התלוננה כבר בשנות ה-50 על המנהג של הפצה מאוחרת של סרט בשביל חברי האקדמיה המצביעים.
שלושת הזוכים האחרונים – "בירדמן", "12 שנים של עבדות" ו"ארגו" – יצאו בארה"ב באוקטובר. ארבעה מחמשת הזוכים הקודמים להם יצאו בנובמבר ("מטען הכאב" מיוני הוא יוצא הדופן). זה לא בהכרח אומר שעדיף להוציא את הסרט שלך ברבע האחרון של השנה. האם סרט ממש טוב בין שוברי הקופות בקיץ לא ימצא את הקהל שלו ויזכה בפרס? יכול להיות שמפיקי הסרטים המועמדים "התבגרות" ו"מלון גרנד בודפשט" עדיין מתלבטים בעניין זה.

אלה הם שמונת הסרטים המועמדים השנה (חמשת הראשונים מועמדים גם על בימוי, ארבעת הראשונים גם לעריכה):

1. "האיש שנולד מחדש" (12 מועמדויות בסך הכול)
מערבון המתרחש במאה ה-19. הסרט עלה 135 מיליון דולר, בעל מספר המועמדויות הגבוה ביותר השנה (12) והוא הארוך ביותר במועמדים עם 156 דקות. בין מפיקי הסרט יש את הישראלי ארנון מילצ'ן, שבמאי הסרט אלחנדרו ג'י. אינאריטו הודה לו בשתי הפעמים שעלה לבמה בגלובוס הזהב. אינאריטו זכה בפרס איגוד הבמאים שנה שנייה ברציפות ומאז 2001 הסרט של הבמאי הזוכה באיגוד הבמאים זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר.
הסרט אינו מועמד על תסריט. שני הסרטים האחרונים שזכו בלי מועמדות על תסריט: "טיטאניק" (1997) ו"צלילי המוסיקה" (1965).
אני מאמין שסרט זה יזכה בפרס למרות שלאחרונה מספר המועמדויות לא מבטיח טובות: מבין 11 הזוכים האחרונים רק "נאום המלך" (2010) זכה בפרס כשהוביל לבדו עם מספר המועמדויות הרב ביותר. "12 שנים של עבדות" (2013), "ארגו" (2012), "הארטיסט" (2011), "נער החידות ממומביי" (2008), "השתולים" (2006), "התרסקות" (2005) ו"מיליון דולר בייבי" (2004) זכו בפרס מבלי להוביל את רשימת המועמדים בשנתם, בעוד "בירדמן" (2014), "מטען הכאב" (2009) ו"ארץ קשוחה" (2007) זכו בפרס כשהובילו עם מספר המועמדויות הרב ביותר יחד עם סרט אחר. [הביקורת שלי על הסרט]

"ספוטלייט". בריאן דרסי ג'יימס, מייקל קיטון, רייצ'ל מק'אדמס, מארק רופאלו.

"ספוטלייט". בריאן דרסי ג'יימס, מייקל קיטון, רייצ'ל מק'אדמס, מארק רופאלו.

2. "ספוטלייט" (6 מועמדויות)
דרמה על תחקיר עיתונאי שהחל בבוסטון ב-2001. אורך הסרט שזכה בפרס צוות השחקנים הטוב ביותר מטעם איגוד השחקנים: 128 דקות.
ב-1976 היה מאבק איתנים באוסקר. חמשת המועמדים לסרט הטוב ביותר היו "רשת שידור", "כל אנשי הנשיא", "נהג מונית", "רוקי" ו"נועד לתהילה". שלושת המתמודדים המובילים היו סרט על הידרדרות דיווחי החדשות בטלוויזיה ("רשת שידור"), סרט על אירוע חדשותי והתחקיר של העיתונאים לחשוף את הפרשה ("כל אנשי הנשיא") וסרט על מתאגרף ("רוקי"). בעוד שני הראשונים זכו ביותר פרסי אוסקר מהשלישי (ארבעה כל אחד מול שלושה), בפרס הסרט הטוב ביותר זכה הסרט שבו נפש הרוח האנושית גברה באלימות על הצד השני ואני צופה שגם השנה זה יקרה. [הביקורת שלי, הביקורת של גל]

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג, סטיב קארל.

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג, סטיב קארל.

3. "מכונת הכסף" (5)
דרמה/קומדיה שמתרחשת בעיקר בניו יורק לקראת המשבר הכלכלי העולמי של 2008. אורכו 130 דקות והוא אחד הנהנים מתאריך יציאה מאוחר. הסרט זכה בפרס איגוד המפיקים האמריקאים, ובשמונה שנים האחרונות היתה התאמה בין הפרס שלהם לסרט הטוב ביותר באוסקר; בשלוש השנים שקדמו לכך לא היתה התאמה בין שני נותני הפרסים. האם זה יהיה 9 מתוך 9? סרט שזוכה "צריך" לזכות בשני פרסים נוספים לפחות; "מכונת הכסף" מועמד גם לבימוי, תסריט מעובד, עריכה ושחקן משנה (כריסטיאן בייל). [הביקורת שליהביקורת של רותם]

"מקס הזועם: כביש הזעם". שרליז ת'רון.

"מקס הזועם: כביש הזעם". שרליז ת'רון.

4. "מקס הזועם: כביש הזעם" (10)
הסרט, שמתרחש בערבות מדבר בעולם פוסט-אפוקליפטי, הוא הסרט השני של טום הארדי ברשימה הזאת (אחרי "האיש שנולד מחדש"), ואיכשהו בשני המקרים הצליח הארדי להישמע עצבני, להתלונן על תנאי הצילום ולכעוס על הבמאי. בניגוד למה שחושבים, חברי האקדמיה אוהבים סרטי מדע בדיוני (ראו מועמדויות של "מחוז 9", "התחלה" ו"אווטאר", והשנה גם "להציל את מארק וואטני" ו"אקס מכינה" לתסריט) אך נמנעים לרוב מסרטי פעולה, וזה אחד ההישגים של הסרט הזה: המרדף הבלתי פוסק המרשים שבו. אורכו שעתיים בדיוק. זהו הסרט היחיד ברשימה שלא מבוסס על ספר או סיפור אמיתי. [הביקורת של אלי]

"חדר". ברי לארסון, ג'ייקוב טרמבליי.

"חדר". ברי לארסון, ג'ייקוב טרמבליי.

5. "חדר" (4)
דרמה בת 118 דקות שמתרחשת בארצות הברית. הסרט –היחיד ברשימה שהוא ממש בן זמננו– הכי פחות מצליח בשמינייה הזאת, כנראה בגלל שאין בו כוכבים, הנושא לא קל וקשה למכור אותו. לו הייתי חבר אקדמיה זה היה הסרט שאני הייתי מצביע לו. [הביקורת שלי]

"גשר המרגלים". טום הנקס.

"גשר המרגלים". טום הנקס.

6. "גשר המרגלים" (6)
דרמה על מרגל (ולא ריגול) שמתרחש בשנות ה-60 של המאה שעברה, בארה"ב ובגרמניה. אורכו: 131 דקות. זהו הסרט העשירי של ספילברג שמועמד לסרט הטוב ביותר, והסרט השמיני שטום הנקס משחק בו שמועמד (גם ליאונרדו די קפריו הופיע בשמונה סרטים מועמדים). מועמד, יחד עם "ספוטלייט", בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר. [הביקורת של רותם]

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

"להציל את מארק וואטני". מאט דיימון.

7. "להציל את מארק וואטני" (7)
סרט מדע בדיוני לא כל כך בדיוני, שמתרחש במאדים, בחלל ועל כדור הארץ. הסרט הכי מצליח מבין שמונת המועמדים. אורך הסרט: 141 דקות. רידלי סקוט היה מועמד לאוסקר שלוש פעמים, פעמיים על סרטים שלא היו מועמדים לסרט הטוב ביותר- על "תלמה ולואיז" ועל "בלאק הוק דאון", שנה אחרי שהיה מועמד על "גלדיאטור", שזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר. הוא עשה עבודה מעולה ב"להציל את מארק וואטני" וזה מפליא שהוא לא מועמד על בימוי (גם בלי ה"תוספת" של החלל והאפקטים נסו להשוות את העבודה המוצלחת שלו לעומת זו של טום מקארת'י, במאי "ספוטלייט") אך סקוט, לפחות כפי שהוא בא לידי ביטוי בתקשורת, אינו איש נעים, הוא לא נחמד, ומכיוון שאין תחרות אובייקטיבית בעולם תמיד יש נגיעה של יחסי אנוש ויחסי ציבור בשיקולים. [הביקורת שלי]

"ברוקלין".

"ברוקלין". סירשה רונאן ואמורי כהן.

8. "ברוקלין" (3)
דרמה רומנטית על מהגרת אירית צעירה שמגיעה לארה"ב בתחילת שנות ה-50 של המאה שעברה. דומהל גליסון משחק פה וב"האיש שנולד מחדש", והשנה הופיע גם ב"אקס מכינה" וב"מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר"! בשקט-בשקט הסרט הרוויח בארה"ב מעל 30 מיליון דולר (לשם השוואה: זה יותר ממה שהרוויחו מועמדים בשנים קודמות שזכו באוסקר אחד לפחות: "התבגרות", "ויפלאש", "מועדון הלקוחות של דאלאס" ו"היא"). הסרט מועמד לשלושה פרסים בלבד (גם לשחקנית ראשית ותסריט מעובד) והוא הקצר מכל הסרטים פה עם 111 דקות.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?