בחירת הסרט הישראלי לאוסקר

"גט - המשפט של ויויאן אמסלם". רונית אלקבץ.

"גט – המשפט של ויויאן אמסלם". רונית אלקבץ.

בחודש הבא תחלנה הקרנות האקדמיה, הקרנות של סרטים ישראלים בסינמטק תל אביב לחברי האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה, סרטים שמהם ייבחרו המועמדים לפרסי אופיר שיתקיימו, כבכל שנה, לפני ראש השנה.

ישראל היא המדינה האחרונה שהמועמד שלה לאוסקר הוא הסרט שזוכה בטקס הפרסים המקומי. נוצר מצב נוח, כביכול, שבכל שנה יש להכריז על הסרט המתמודד מטעם כל מדינה עד ה-1.10 וטקס פרסי אופיר מתקיים בחודש ספטמבר, עם סיום השנה העברית.

אנחנו המדינה עם הכי הרבה מועמדויות לפרס הסרט הזר ללא זכייה (0 מתוך 10). ארבע המועמדויות האחרונות שלנו בקטגוריה מאז שנות ה-80 היו בטווח של חמש שנים: "בופור" (2007), "ואלס עם באשיר" (2008), "עג'מי" (2009) ו"הערת שוליים" (2011).

"ואלס עם באשיר".

"ואלס עם באשיר".

כתבתי את זה בעבר ואחזור על זה שוב: הסרט הישראלי הטוב ביותר הוא לא בהכרח הסרט הטוב ביותר לאוסקר. כפי שלא שולחים לאירוויזיון את השיר הטוב ביותר אלא אמורים לשלוח את השיר שהכי מתאים לתחרות, כך צריך להפריד את ההחלטה בין פרסי אופיר לאוסקר. איך?

אפשר להקים ועדה שחבריה מתחלפים בכל שנה כמו שיש בארצות שונות בעולם. בוועדה ישבו מפיקים, במאים ושחקנים מסרטים שלא מתמודדים באותה שנה, יחד עם מורים ומרצים ועיתונאים שצפו בכל הסרטים המתמודדים. בכל שנה מגיעים הדים מוועדות בחו"ל על אכזבות ואינטריגות, אינטרסים, חברויות, תלונות על סגירת חשבונות ועוד בעיות. "ועדה" היא מילה שאצל רבים מעוררת דחייה בשל מונחים כגון "ועדה מסדרת", ועדות חקירה ממלכתיות וכדומה. הרתיעה מוועדה אינה ברורה לי. התסריטים שמוגשים לקרנות התמיכה נשפטים שלא בעילום שם. לא פעם קורה שהלקטורים שבוחרים באיזה פרויקט להשקיע אינם נקיים מאינטרסים. הם משפיעים על הסרטים שמופקים פה. אז שגם יבחרו את הסרט שלנו שיתמודד לאוסקר.

"אבוללה".

"אבוללה".

לחלופין, אפשר שהמצביעים לפרסי אופיר ימשיכו להחליט אבל בצורה אחרת. נראה שהשאלה "איזה סרט יהיה נציג ישראל לאוסקר?" משפיעה על בחירותיהם. כך, למשל, ב-2014 זכה "גט" בפרס הסרט הטוב ביותר (ובפרס אחד נוסף בלבד, לשחקן משנה), בעוד "אפס ביחסי אנוש" זכה ב-6 פרסים כולל בימוי, תסריט, עריכה ושחקנית ראשית. יכול להיות שהרוב חשבו ש"גט" הוא סרט טוב יותר, אבל האם היו מצביעים אחרת לולא הבחירה שלהם היתה נשלחת אוטומטית לארצות הברית? האם בגלל זה "באבא ג'ון" זכה בפרס הטוב ביותר בשנה שעברה?
בטקס השנה יש סיכוי ש"אבוללה" יהיה מועמד לסרט הטוב ביותר. האם לסרט שפונה בעיקר לקהל של ילדים יש סיכוי להיות מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר? בשום אופן לא. האם זה ישפיע על המצביעים לפרס אופיר? בוודאי.

אפשר שבטופס ההצבעה של חברי האקדמיה הישראלית יהיה מקום לבחור את הסרט הטוב ביותר ומשבצת נוספת לבחירת הסרט שהם היו רוצים לראות כמתמודד לאוסקר. כך גם יוכל להיבחר כנציג שלנו סרט תיעודי. אמנם סרט תיעודי מעולם לא זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר, אבל היו מועמדים תיעודיים בקטגוריה (גם בשנים האחרונות) ושני סרטים ישראלים התמודדו בקטגוריית סרט התעודה ב-2013.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?