סיכום ומסקנות של אוסקר 2016

"ספוטלייט". מייקל קיטון.

"ספוטלייט". מייקל קיטון.

הזוכים של פרסי האוסקר 2016 (ה-88 במספר) הוכרזו, ועתה הגיעה העת להסתכל אחורה ולקבל קצת תובנות:

  1. מייקל קיטון כיכב בשני סרטים רצופים שזכו באוסקר לסרט הטוב ביותר: "בירדמן" ו"ספוטלייט".
  2. שנה שנייה ברציפות שאלחנדרו ג'י. אינאריטו זוכה באוסקר על בימוי. בכך השווה את השיא של ג'ון פורד וג'וזף אל. מנקוויץ. וכמוהם, רק אחד מהסרטים זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר.
  3. שנה שלישית בארבע שנים שפרס הבימוי לא הולך לבמאי הסרט הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. ב-2012 היו אלה "ארגו" ואנג לי (על "חיי פיי"), ב-2013 "12 שנים של עבדות" ואלפונסו קוארון (על "כוח משיכה").
  4. "ספוטלייט", זוכה פרס הסרט הטוב ביותר, זכה בפרס אחד נוסף בלבד: תסריט מקורי. הסרט הטוב ביותר האחרון שזכה בשני פרסים בלבד היה "ההצגה הגדולה בתבל" (1952), שזכה גם הוא רק עוד בפרס התסריט.
  5. "ספוטלייט" יצא בארה"ב בנובמבר. "האיש שנולד מחדש" עשה זאת בסוף דצמבר. הזוכה הקודם שיצא בדצמבר היה "מיליון דולר בייבי" (2004). מאז היה זוכה אחד ממאי ("התרסקות"), אחד מיוני ("מטען הכאב") וכל השאר באוקטובר או בנובמבר.
  6. זו היתה המועמדות הראשונה לאוסקר של ברי לרסון ("חדר"), מארק ריילנס ("גשר המרגלים") ואליסיה ויקנדר ("הנערה הדנית"), והחמישית למשחק של ליאונרדו די קפריו.
  7. ברי לרסון מקסימה אך כשאת זוכה בכל פרס אפשרי בדרך לאוסקר (הרשימה החלקית כוללת את גלובוס הזהב, פרס איגוד השחקנים, פרס הקולנוע העצמאי ופרסי האקדמיה הבריטית), קשה מאוד להיראות מופתעת ולהתרגש יותר מדי מהפרס. לשם השוואה צפו בזכייה של מריון קוטיאר על "אדית פיאף- החיים בוורוד".
  8. שנה שלישית ברציפות שעמנואל לובזקי זוכה על הצילום. הצלם הראשון שעושה זאת.
  9. "מקס הזועם: כביש הזעם", שהיה מועמד ל-10 פרסים, זכה ב-6, יותר מכל סרט אחר השנה. סרטים קודמים שזכו בהרבה פרסים מבלי לזכות בסרט הטוב ביותר: "קברט" (עם 8 זכיות), "כוח משיכה" ו"מלחמת הכוכבים" (7) ו"מקום תחת השמש" (6). קברט, כוח משיכה ומקום תחת השמש זכו על בימוי.

    "מקס הזועם: כביש הזעם". יו קיס-ביירן.

    "מקס הזועם: כביש הזעם". יו קיס-ביירן.

  10. סילבסטר סטלון לא זכה על משחק או תסריט של "רוקי" (1976), והוא לא זכה על גילום אותו תפקיד ב"קריד". מסקנה סופית: לא אוהבים אותו באוסקר והוא כבר לא יזכה בפרס.
  11. "אדומים" (1981) ו"האיש שנולד מחדש" הם שני הסרטים היחידים שהיו מועמדים ל-12 פרסים וזכו ב-3. שניהם זכו על בימוי, צילום ומשחק (שחקנית משנה/שחקן ראשי).
  12. אחת ההפתעות הגדולות של הערב היתה הזכייה של "אקס מכינה" בפרס על אפקטים חזותיים. הסרט גבר על שני מתמודדים עיקריים: "מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר", "מקס הזועם: כביש הזעם".
  13. "ספקטר" הוא הסרט הרביעי של ג'יימס בונד שזוכה באוסקר והשני שזוכה על שיר מקורי. סרטים 3 ו-4 בסדרה, "גולדפינגר" ו"כדור הרעם", זכו על אפקטים חזותיים. "סקייפול" זכה על שיר מקורי ועל עריכת צליל.
  14. "הקול בראש" הוא הסרט השמיני של פיקסר שזוכה בתואר סרט האנימציה של השנה. טום מקארת'י, שביים את "ספוטלייט" וזכה באוסקר על התסריט שלו, היה מועמד כתסריטאי "למעלה" (2009) של פיקסר.
  15. מארק ריילנס ("גשר המרגלים") הוא השחקן השני שזוכה על סרט שביים סטיבן ספילברג. הקודם היה דניאל דיי לואיס ("לינקולן"). שני הסרטים היו מועמדים לסרט הטוב ביותר אך לא זכו לשלל פרסים ("לינקולן" היה מועמד ל-10 פרסים וזכה גם על עיצוב אמנותי).

    "גשר המרגלים". מארק ריילנס.

    "גשר המרגלים". מארק ריילנס.

  16. המצביעים לא מכירים את השירים המועמדים. קומון, נותן הפרס וזוכה השנה שעברה על השיר מתוך "סלמה", לא הצליח להסתיר את אכזבתו כשהשיר מסרט ג'יימס בונד זכה בפרס. וזה קרה דקות ספורות אחרי שהקהל התרגש עמוקות מהביצוע של ליידי גאגא לאחד השירים המועמדים, שהרוב כנראה שמעו אותו אז בפעם הראשונה.
  17. חמישה מששת הזוכים האחרונים על עריכה לא זכו על הסרט הטוב ביותר. "מקס הזועם: כביש הזעם" מצטרף אל "ויפלאש", "כוח משיכה", "נערה עם קעקוע דרקון" ו"הרשת החברתית".
  18. זו הפעם הרביעית בשש השנים האחרונות שאותו סרט זוכה על עיצוב אמנותי ועל עיצוב תלבושות. "מקס הזועם: כביש הזעם" מצטרף אל "אליס בארץ הפלאות", "גטסבי הגדול" ו"מלון גרנד בודפשט".
  19. זו הפעם הרביעית בשש השנים האחרונות שאותו סרט זוכה על עריכת צליל ועל ערבול צליל. הפעם "מקס הזועם: כביש הזעם" מצטרף אל "התחלה", "הוגו" ו"כוח משיכה".
  20. "הבן של שאול" הוא הסרט ההונגרי השני שזוכה בפרס הסרט הזר. הקודם היה "מפיסטו" (1981).
  21. האוורד שור הלחין את הפס-קול של "ספוטלייט". הוא הלחין את המוזיקה של שלושה זוכים קודמים: "שתיקת הכבשים" (1991), "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003) ו"השתולים" (2006). בכך הוא משווה את השיא של ארבעה סרטים זוכים עם המלחינים מקס סטיינר (Cimarron, חייו של אמיל זולא, חלף עם הרוח וקזבלנקה) והנס זימר (איש הגשם, הנהג של מיס דייזי, גלדיאטור ו-12 שנים של עבדות).
  22. שרליז ת'רון מהממת והנרי קאוויל (הוא סופרמן) מהמם. זה לא חדש אבל היה בולט מאוד ברגעים של כל אחד מהם על הבמה.
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?