"מייק ודייב מחפשים דייט" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"מייק ודייב מחפשים דייט". זאק אפרון, אדם דווין, אנה קנדריק, אוברי פלזה.

"מייק ודייב מחפשים דייט". זאק אפרון, אדם דווין, אנה קנדריק, אוברי פלזה.

כביכול, ההערכה לקומדיה צריכה להיות פשוטה: אם זה מצחיק אז זה טוב. אבל האמת היא שהמצחיק הוא רק התוספת. לפני הכול הסרט חייב להתבסס על יסודות דרמטיים טובים, אחרת התוצאה הסופית דומה יותר לתוכנית מערכונים ולא לסרט, וכשיש יו-טיוב מי צריך סרט מערכונים? לכן יותר מכל ז'אנר אחר, קומדיה מתבססת על השילוב של עלילה מוצלחת, כימיה בין השחקנים וכמובן בדיחות טובות. ולמרות שזה נשמע פשוט, זה לא כל כך שכיח. אולפנים גדולים יעדיפו עוד עיבוד לקומיקס או ספרי נעורים, שם הנוסחה פשוטה יותר ליישום. וכשכבר יש קומדיות, הן לא מצליחות לשלב בין השלושה.

לכן מפתיע לגלות ש"מייק ודייב מחפשים דייט" לא נופל באף אחד מהפרמטרים הללו. אין בדיחות גרועות (אם כי גם כמעט ואין בדיחות בלתי נשכחות; למעשה הבדיחה הכי זכורה לי הייתה בפספוסים בכתוביות בסוף) ויותר מכך אין בדיחות זולות. לא רק שהעלילה הגיונית היא גם מתפתחת באופן מאד מתון. נדמה שהיא עוברת את מבחן האולטימטיבי: גם אם יוציאו את הבדיחות, הסרט עדיין יעבוד.

העלילה מאד רזה: מייקל (אדם דווין) ודייב (זאק אפרון), שני אחים שמתפרנסים ממכירת אלכוהול ונהנים מבילויים נדרשים על ידי הוריהם להביא בנות זוג לחתונה של אחותם הצעירה שתתקיים בהוואי. ההודעה שהם מפרסמים נהיית ויראלית ומושכת את תשומת ליבן של אליס (אנה קנדריק) וטטאינה (אוברי פלזה) שתי בלייניות שרוצות לצאת לחופשה על חשבון השניים. הן מתחזות לשתי נערות טובות שלא שמעו על השניים וגורמות להם לקחת אותם לטיול. בהוואי הן מקסימות את המשפחה שגאה בהצלחה של האחים. אבל קשה להחזיק שקר הרבה זמן והצד הבלייני שלהן משתלט עליהן ומסבך את המצב.

מצד אחד, נדמה שיוצרי הסרט ידעו בדיוק מה הם רוצים לעשות, וכך יוצא שכל סצנה מדויקת וללא חריגה. לא הבדיחות ולא מבחינה עלילתית (אם כי ניתן לתהות מדוע החתונה מתקיימת בהוואי אם אף אחת מהמשפחות לא משם). אך מצד שני, בלי תעוזה וסיכונים הוא גם לא יכול להתרומם לגבהים אדירים. וזה לא בהכרח דבר רע שכן האנשים שמאחוריו הם עדיין צעירים: עבור הבמאי ג'ייק סצימנסקי זהו סרט קולנוע ראשון, ועבור התסריטאים אנדרו ג'יי. כהן וברנדן או'בריאן זהו בסך הכול הסרט השלישי אחרי "שכנים" ו"שכנים 2". הם עדיין בשלב בו זה בסדר לבחון את השטח ו'להתאמן' על הדברים הבסיסיים לפני שמנסים לעשות משהו משמעותי.

למזלם רוב צוות השחקנים שלהם מיומן ומוכיח את עצמו. זאק אפרון שוב מתגלה כבעל יכולות קומיות מגוונות ומתונות. כמו היוצרים גם הוא נראה מודע למגבלות שלו ולא מנסה ליצור יש מאין. אנה קנדריק מוכיחה בפעם המ-יודע-כמה שכנראה הייתה סיבה לכך שאלוהים אפשר ל"דמדומים" לקרות. היא מצחיקה, חיננית, על סף שבירה וכמעט משתגעת – וכל זה מתרחש בסצנה אחת. אוברי פלזה משלימה אותה בקשיחות אבל תמיד עם חיוך כובש. כתבתי רוב הצוות, שכן אדם דווין לא משתלב במארג הזה. הוא שחקן מוגבל שמתאים יותר לסרט של אדם סנדלר ולא סרט שמנסה (ומצליח) להיות מציאותי.

"מייק ודייב מחפשים דייט". זאק אפרון, אנה קנדריק, אוברי פלזה, אדם דווין.

"מייק ודייב מחפשים דייט". זאק אפרון, אנה קנדריק, אוברי פלזה, אדם דווין.

כתבתי זאת בעבר ואכתוב זאת שוב: הקומדיה הרומנטית היא זן נכחד. "מייק ודייב מחפשים דייט" הוא לא מייצג קלאסי של הז'אנר, וטוב שכך. הוא שומר על הייחוד שלו גם אם הוא לא מביא איתו בשורה גדולה. גם זה מספיק לפעמים.

דירוג: ★★★★☆

מייק ודייב מחפשים דייט (ארה"ב, 2016)
בימוי: ג'ייק זימנסקי | תסריט: אנדרו ג'יי. כהן, ברנדן או'בריאן | משחק: זאק אפרון, אנה קנדריק, אוברי פלזה, אדם דווין
הפצה: החל מה-07.07.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

Knocked my socks off with knlegwdoe!

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?