יאיר קדר ודינה פרלשטיין זכו בפרס שר החינוך לתרבות יהודית בקולנוע 2016

"לאה גולדברג בחמישה בתים".

מתוך "לאה גולדברג בחמישה בתים" של יאיר קדר.

הבמאים-מפיקים הישראלים יאיר קדר ("7 הסלילים של יונה וולך", "לאה גולדברג בחמישה בתים") ודינה פרלשטיין ("על גג העולם" לנשים חרדיות) הם זוכי פרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום הקולנוע תשע"ו (2016, הראשון במספר). את הפרס בגובה 75 אלף ש"ח המליצה לתת לזוכים ועדה שמנתה את איש התקשורת מרדכי (מוטי) שקלאר, יו"ר מועצת הקולנוע פרופ' דוד אלכסנדר, והמשוררת חוה פנחס-כהן.

קדר הוא עיתונאי לשעבר וכיום במאי, מפיק והיוצר של פרויקט 'העברים' – סרטי תעודה על דמויות מרכזיות בתרבות העברית (לאה גולדברג, יונה וולך, חיים נחמן ביאליק, רבי דוד בוזגלו ועוד). הועדה נימקה את בחירתה בו: "בעידן שבו הקולנוע הישראלי מתרחק מהיצירה הספרותית קדר מעמיד סדרת סרטים על אודות דמויות מרכזיות בעולם הספרות והשירה העברית ישראלית, ובכללן סופרים ומשוררים שבתרבות הישראלית הינם תשתית לתרבות העברית והישראלית."

פרלשטיין היא יוצרת עלילתית ותיקה של סרטים לנשים חרדיות. היא בת חסידות בעלז, שמממנת את סרטיה בעצמה וללא קרנות, וכבר באמתחתא שמונה סרטים שכנראה לא כל כך מוכרים בקרב הציבור החילוני. הועדה נימקה את בחירתה בה: "פרלשטיין מקדישה את כל כולה לתחום היצירה האמנותית בנחישות בדבקות ובהתמדה."

שר החינוך נפתלי בנט מסר: "הזוכים הפכו את הקולנוע שהם יוצרים לשליחות אמיתית, שליחות של חיבור, שליחות של חינוך, ויצרו סרטים שפתחו צוהר לדמויות שהקולנוע לא מרבה לעסוק בהן. הם הוכיחו דבקות במטרה ועל כך הם ראוים לפרס, אבל קודם כל ראוים שכל עם ישראל יצפה ביצירותיהם."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?