הסרטים הזרים שמתמודדים על המועמדות לאוסקר 2017

"סופת חול".

"סופת חול". צילום: ורד אדיר

יחד עם "סופת חול" הישראלי מתמודדים סרטים מ-84 מדינות על חמשת המקומות בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר של פרס האוסקר 2017. בכך נשבר מספר השיא של 83 סרטים מלפני שנתיים [עדכון: בעקבות פסילת הסרט הארמני ירד המספר ל-82 סרטים, עדיין אחד יותר מהשיא הקודם]. תשעת המתמודדים הסופיים ייקבעו ב-17.1.17 וחמשת המועמדים הסופיים יוכרזו יחד עם המועמדים בכל הקטגוריות שבוע לאחר מכן. הטקס עצמו יתקיים ב-26.2.

בכל שנה יש כמות נכבדה של סרטים שמתרחשים על רקע מלחמה כלשהי, לעתים קרובות מלחמת העולם השנייה. השנה יש לא מעט סרטים כאלו, והשנה בולטת נוכחות של סרטים שצולמו בשחור-לבן ("אידה" הפולני, שזכה לפני שנתיים, היה בשחור-לבן), סרטים על מסעות של ילדים בעקבות מות הורה שלהם ויותר סרטי תעודה מהרגיל.

בשש השנים האחרונות מתוך 30 הסרטים המועמדים בקטגוריה 16 סרטים היו מאירופה (קצת יותר מחמישים אחוז). עם זאת, 5 מתוך 6 הזוכים היו מאירופה (הונגריה, פולין, איטליה, אוסטריה, איראן, דנמרק). העשור הקודם, אגב, היה הטוב ביותר עבור סרטים מחוץ לאירופה.

מתמודדים מובילים

"חולייטה" (ספרד) פדרו אלמודובר, במאי הסרט, זכה בשני פרסי אוסקר: כבמאי הסרט הזר הטוב ביותר על "הכל אודות אמא" (1999) ואחרי שלוש שנים על התסריט (המקורי) של "דבר אליה" (2002). "חולייטה" מבוסס על סיפורים של הסופרת הקנדית זוכת פרס הנובל אליס מונרו ויש לו סיכוי להיות מועמד לאוסקר גם על התסריט (המעובד) של הסרט.

"חולייטה".

"חולייטה".

The Salesman (איראן) שחקן ושחקנית עושים חזרות לקראת העלאת ההצגה "מותו של סוכן". השחקן הראשי והתסריט זכו בפרס בתחרות הראשית של פסטיבל קאן. אשגר פרהדי, במאי הסרט, זכה באוסקר על הסרט הזר "פרידה" (וגם היה מועמד לאוסקר על התסריט). שלושה במאים בלבד ביימו יותר מסרט אחד שזכה בסרט הזר ביותר והם: פרדריקו פליני (4 פעמים), אינגמר ברגמן (3) וויטוריו דה סיקה (2).

Stefan Zweig: Farewell to Europe (אוסטריה) על חייו של הסופר היהודי סטפן צוויג (שספריו כיכבו בשנה האחרונה ברשימת רבי המכר בארץ) אחרי שברח מאימת הנאצים לברזיל. שם הסרט הוא, כמובן, פרידה של סטפן ממולדתו וגם מתייחס לנפילתה של אירופה.

Land of Mine (דנמרק) במאי 1945, עם תום הקרבות במלחמת העולם השנייה, הוכרחו חיילים גרמנים שבויים לפנות מוקשים לאורך חופי דנמרק. סרטו הבא של הבמאי, מרטין זנדווליאט, צפוי להיות The Outsider עם ג'רד ליטו בתפקיד חייל אמריקאי ביפן שאחרי מלחמת העולם השנייה מצטרף למאפיה המקומית.

"היא" (צרפת) סרטו הראשון בצרפתית של הבמאי ההולנדי פול ורהובן ("זכרון גורלי", "אינסטינקט בסיסי") בכיכובה של האחת והיחידה -המעולה בתפקיד- איזבל הופר, כאישה גרושה שנאנסת ולא פונה למשטרה בשל אירוע מהעבר שעדיין משפיע על חייה. הדמות הראשית סוטה ומעוותת, הסרט מיני מאוד ואין לו שום סיכוי לזכות בפרס.

"היא". איזבל הופר.

"היא". איזבל הופר.

The King's Choice (נורווגיה) אודות הפלישה של הגרמנים לנורווגיה באפריל 1940 והאולטימטום שמקבל מלך נורווגיה. עם ג'ספר כריסטיאנסן (מסרט ג'יימס בונד וסרטים של לארס פון טרייר, כולל "ספקטרה", "קוונטום של נחמה", "מלנכוליה" ו"נימפומנית").

Nagasaki: Memories of My Son (יפן) בן שנהרג בהפצצה ב-1945 מופיע בפני אמו (תמיד אהבו רוחות רפאים ביפן).

The Happiest Day in the Life of Olli Maki (פינלנד) לאמריקאים (ובמידה מסוימת באוסקר) יש חיבה לדרמות על מתאגרפים, וסרט זה מבוסס על סיפור אמיתי מ-1962 ומצולם בשחור-לבן (זיכרונות טובים לחובבי "השור הזועם"?).

"נרודה" (צ'ילה) ב-1948 איש משטרה (גאל גרסיה ברנל, "דרום אמריקה באופנוע") רודף את המשורר פבלו נרודה (שהיה דמות בסרט האיטלקי "הדוור"). שחקן מפורסם, דמות מוכרת וגם במאי עולה עומדים לטובת הסרט (גם אם סיכוייו לזכייה אינם גבוהים). את הסרט ביים פבלו לריין, שביים את הסרט הצ'ילאני היחיד שהיה מועמד לאוסקר: "לא" המוצלח (גם הוא עם ברנל) והשנה ביים גם את "ג'קי" בכיכובה של נטלי פורטמן (חברתו לשעבר של ברנל, אם רוצים להיכנס קצת לרכילות) שצפויה להיות מועמדת לאוסקר על גילום ג'קי קנדי, אשתו של הנשיא הנרצח ג'ון אף. קנדי.

Desierto (מכסיקו) עוד סרט בכיכובו של גאל גרסיה ברנל, הפעם הוא בקבוצת מכסיקנים שמנסים לעבור את הגבול לארצות הרית וצד אותם אמריקאי (ג'פרי דין מורגן, "המתים המהלכים", "האנטומיה של גריי"). את הסרט ביים חוואן קוארון, שכתב עם אביו את "כוח משיכה" שזכה ב-7 פרסי אוסקר.

Fire at Sea (איטליה) עוד סרט שגם יהיה מועמד סביר להניח שלא יזכה כי הוא סרט תעודה אבל הסרט מוערך ולאיטליה יש מסורת של הצלחות בקטגוריה הזאת.

"אשליה אופטית" (Afterimage) (פולין) סטודנטים לאמנות נאמנים למורה שלהם אחרי שהוא והם מסולקים מהאוניברסיטה בידי הקומוניסטים. אם יהיה מועמד זה יהיה סרטו החמישי של אנדז'יי ויידה שנפטר החודש בגיל 90 וקיבל אוסקר על מפעל חיים ב-2000.

Toni Erdmann (גרמניה) מדינה עם מסורת של זכיות ומועמדויות אך הפעם בחרו בקומדיה (בת 162 דקות!), לא ז'אנר אהוד באוסקר בכלל ובקטגוריית הסרט הזר בפרט.

"זה רק סוף העולם" (קנדה) סרטו של קסבייה דולן, שעשוי להגיע לתשיעייה אבל קשה להאמין שיהיה מועמד או יזכה. עם מריון קוטיאר, גספר אוליאל, וינסן קאסל, נטלי ביי וליה סיידו. על בחור מצליח שחוזר הביתה אחריה 12 שנות היעדרות כדי להודיע לבני משפחתו שהוא עומד למות. שום סרט של דולן הצעיר והפופולרי, לא היה מועמד לאוסקר, ואת סרטו הבא כבר צילם באנגלית.

"זה רק סוף העולם (ש.ל.ר)". נטלי ביי, קסבייה דולן, מריון קוטיאר.

"זה רק סוף העולם [של"ר]". נטלי ביי, קסבייה דולן, מריון קוטיאר.

בעלי סיכויים נמוכים למועמדות

The Idol סרטו של האני אבו-אסעד, ששני סרטיו הקודמים היו מועמדים בקטגוריה הזאת: "עומאר" ו"גן עדן עכשיו". מוחמד, תושב רצועת עזה, רוצה להשתתף בתכנית גילוי כישרונות השירה Arab Idol.

Tonio (הולנד) על הוריו של בן 21 שנהרג בתאונת דרכים.

My Life as a Zucchini (שוויץ) סרט באנימציית סטופ-מושן ("ואלס עם באשיר" הוא סרט האנימציה היחיד שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר).

"מוות בסרייבו" (בוסניה) של במאי "שטח הפקר", זוכה הסרט הזר הטוב ביותר לשנת 2001. (ראו גם הערה לעיל אודות הסרט האיראני)

"איש ושמו אובה" (שוודיה) "קומדיה" בת כמעט שעתיים שזכתה להצלחה רבה בשוודיה ומבוססת על רב מכר שגם תורגם לעברית.

Clash (מצרים) מתרחש ברכב משטרה שאליו מוכנסים אנשים בזמן המהומות של האביב הערבי (מזכיר במשהו את "לבנון" שהתרחש כולו בתוך טנק). מצרים מעולם לא היתה מועמדת לאוסקר לסרט הזר. נראה לי שהסרט יגיע לרשימה המקוצרת אך לא יהיה מועמד לאוסקר.

"אמא" (אסטוניה) על אישה שמטפלת בבנה שבתרדמת ועל סכום כסף גדול שנעלם למקומי באיומי אקדח. לא בדקתי את זה אבל יש לי הרגשה ש"אמא" היא אחת המילים הנפוצות ביותר בסרטים שמדינות שולחות לקטגוריה הזאת.

"גן עדן" (רוסיה) בשחור-לבן, על אריסטרוקטית נעצרת (כבר ניחשתם על מה?) על החבאת יהודים במלחמת העולם השנייה.

Dawn (לטביה) בשחור-לבן, על בחור שיוצא נגד אביו המושחת ומשלם על כך מחיר.

Xuan Zang (סין) מסעו בן 17 השנים של נזיר בודיהסטי במאה ה-7 מסין להודו. על פי סיפור אמיתי מימים שבהם לא היו אוטובוסים.

Such is Life in the Tropics (אקוודור) בחור צעיר יורש מאביו אדמה שעליה גרים 250 משפחות שהוא רוצה לגרש. זה לא יעבור בשקט. זו תהיה המועמדות הראשונה של אקוודור.

שאר המתמודדים

Sieranevada (רומניה, שמעולם לא היתה מועמדת; סרט בן כמעט שלוש שעות של במאי "מותו של מר לזרסקו"),
שבאלייה (יוון; סרט עם רעיון מבטיח ומבוזבז, סרט שדווקא אשמח אם יעשו לו גרסה חדשה בשפה אחרת),
Ukrainian Sheriffs (אוקראינה; סרט תעודה- בכל שנה יש כמה מתמודדים כאלה, הם אף פעם לא זוכים),
House of Others (גאורגיה), Kills on Wheels (הונגריה), The Ardennes (בלגיה), "רעידת אדמה" (ארמניה) נפסל, Seneca's Day (ליטא), On the Other Side (קרואטיה), "יומנו של נהג קטר" (סרביה), !Houston, We Have a Problem (סלובניה), The Liberation of Skopje (מקדוניה), The Black Pin (מונטנגרו), Home Sweet Home (קוסובו), Losers (בולגריה; בשחור-לבן), Lost in Munich (צ'כיה), Eva Nova (סלובקיה), Chromium (אלבניה), Letters from War (פורטוגל; בשחור-לבן), Sparrows (איסלנד), Voices from Chernobyl (לוכסמבורג; סרט תיעודי בצרפתית), Under the Shadow (בריטניה; בפרסית), Cold of Kalandar (טורקיה), "3000 לילות" (ירדן ; מורה פלסטינית יולדת בן בכלא בישראל), Barakah Meets Barakah (ערב הסעודית; קומדיה רומנטית), Very Big Shot (לבנון), El Clasico (עיראק), Am Nojoom, Age 10 and Divorced (תימן), The Black Hen (נפאל), Before the Fall (קמבודיה), Apprentice (סינגפור), Interrogation (הודו), Parting (אפגניסטן), Mah-e-Mir (פקיסטן), Amanat (קזחסטן), A Father's Will (קירגיסטן), Port of Call (הונג קונג; צלם הסרט הוא כריסטופר דויל), The Unnamed (בנגלדש), Letters from Prague (אינדונזיה), The Age of Shadows (קוריאה; במאי הסרט, קים ג'י-וון, ביים את "עומד אחרון" עם ארנולד שוורצנגר), Ma'Rosa (הפיליפינים), Redha (מלזיה), Karma (תאילנד), !Hang in There, Kids (טאיוואן), Yellow Flowers on the Green Grass (וייטנאם), The Well (אלג'יריה), A Mile in My Shoes (מרוקו), Call Me Thief (דרום אפריקה), "מרחוק" (ונצואלה; הוקרן בארץ), Little Secret (ברזיל), Breadcrumbs (אורגוואי; עם סיסיליה רות' הספרדייה), Sealed Cargo (בוליביה), The Distinguished Citizen (ארגנטינה), Alias Maria (קולומביה), (Videophilia (and Other Viral Syndromes (פרו), The Companion (קובה), Sugar Fields (הרפובליקה הדומיניקנית), Salsipuedes (פנמה), About Us (קוסטה ריקה), A Flickering Truth (ניו זילנד; סרט תעודה על אפגניסטן), Tanna (אוסטרליה).

[…] האמריקאית לאמנויות הקולנוע צמצמה לתשעה את רשימת 82 הסרטים המתמודדים על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2017, ובכך יצאו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?