"שומרי הגלקסיה: חלק 2" – ביקורת #2

מאת רותם יפעת
"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

בגדול ניתן לחלק סרטי המשך לשני סוגים: כאלה שממשיכים רעיונית את מה שהיה בראשון והתוצאה היא עמוקה ומורכבת יותר ("האימפריה מכה שנית", "האביר האפל") וכאלה שעושים בדיוק אותו דבר כמו פעם שעברה: לעיתים זה עובד מצוין ("ג'ון וויק 2"), אבל לפעמים זה די סתמי ("למצוא את דורי"). מהטריילר של "שומרי הגלקסיה: חלק 2" ניתן היה לשער שהוא הולך להשתייך לסוג השני: יש רגע בו רוקט מבין שמאחר והם מצילים את הגלקסיה פעם נוספת הם יוכלו לגבות שכר גבוה יותר עבור משימות (השאלה האם יצליחו לקבל בפחות משוטף + 60 כמו "הנוקמים") ואכן אנחנו מקבלים את אותו הדבר – וזה כיף בדיוק כמו שהיה פעם שעברה, רק שבהיעדר גורם החדשנות, זה מעט פחות טוב מהסרט הקודם. ההומור שם, האקשן שם, יש יחסים מבוססים ודמויות עמוקות יותר – אבל בלי היחוד של הפעם הראשונה זה פשוט פחות טוב.

ואם מנסים לשחזר את מה שעשו פעם שעברה, מי אם לא מי שעומד מאחורי ההצלחה הקודמת מתאים לדאוג לכך שהכול יעבוד שוב? בזמן שחלף בין הסרטים, ג'יימס גאן, שכתב וביים גם את החלק הראשון, כתב והפיק את מותחן אימה "ניסוי בלקו" על עובדים במשרד תאגידי שנאלצים להילחם זה בזה עד המוות כדי להישאר בחיים. בנוסף הוא גם צילם את כל ההופעות של סטן לי בסרטי מארוול בשנה הקרובה (בכל זאת הבן אדם בן 94. ואם אפשר למנוע את החייאת המתים באופן דיגיטלי – מה טוב).

העובדה שגאן צילם את ה'גאגים' עם לי, ממצות היטב את אופי הסרט – הרבה קטעים טובים, אבל לא תמיד מחזיקים מעמד כסרט שלם. גאן ממשיך את הקו הקליל שלו שאינו דומה לדברים אחרים ביקום של מארוול (אם כי התחיל לזלוג מדי פעם) ומוסיף לכך צבעוניות בלתי נגמרת שבולטת לא רק בעולם של מארוול אלא באופן כללי.

אחרי שהשיגו את אבן האינסוף, שומרי הגלקסיה ממנפים את הניסיון שלהם בהצלת הגלקסיה כדי להשיג משימות תמורת שכר. ה"ריבונות" שוכרת אותם לחסל את האבליסיק, מפלצת בין-מימדית שמאיים לחסל אותם. בתמורה "הריבונות" מוסרת לידיהם את נבולה (קארן גיליאן). אלא שרוקט (קולו של ברדלי קופר) גונב את הסוללות עליהן הם הגנו, דבר שמוביל את הצי של "הריבונות" בעקבות החבורה.

מאבקי אגו בין רוקט לפיטר קוויל (כריס פראט) כמעט ומביא לחיסולם והם ניצלים הודות להתערבותו של אגו (קורט ראסל) שמחסל את הצי של "הריבונות" במכה אחת. אגו מגלה לפיטר שהוא לא היה שם במקרה אלא שהוא אביו והוא מחפש אותו כבר עשרות שנים. הוא מזמן אותו להצטרף אליו ואל העוזרת שלו מנטיס – חייזרית בעל יכולת לחוש אמפתיה אצל אנשים בהם היא נוגעת ואף להשפיע על הרגשות שלהם – אל הכוכב ממנו הוא בא. גמורה (זואי סלדנה) ודראקס (דייב בטיסטה) נוסעים איתם ומשאירים את רוקט עם בייבי גרוט (קולו של וין דיזל) לשמור על נבולה.

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

בזמן שקוויל עסוק במחקר שורשים, "הריבונות" שכרו את שירותיו של יונדו –  בוזז ואביו המאמץ של קוויל – כדי להשיב את הבטריות אליהם. הוא והצוות שלו עוקבים אחרי הספינה של קוויל ולמרות מאמציו של רוקט להילחם בהם, הם שובים אותם. אלא שאנשיו של יונדו מאסו בהשפלה הכפולה שהם עברו על ידי קוויל: בעצם זה שהם חטפו אותם הם הוגלו מאחוות הבוזזים, ופעם שנייה כשיונדו לא מוכן להרוג אותו ומורדים בו. נבולה משכנעת את מנהיג המורדים לשחרר אותה והיא יוצאת לנקום בגמורה. בעודם כלואים רוקט ויונדו חוברים יחדיו כדי להיחלץ ולחבור לשאר החבורה על הכוכב של אגו כש"הריבונות" בעקבותם.

קשה להרחיב מעבר לכך בלי לספיילר, אבל אומר שיש משהו מרענן בכך שהנבל המרכזי הוא בעל מוטיבציה אנושית למדי: לממש את המשמעות העצמית שלו כפי שהוא רואה אותה. זה לא שלטון לשם הכוח כמו תנוס, אלא הוא פשוט רוצה להגשים את עצמו. מה שהופך אותו לרע זו העובדה שבמקום לנסוע לאיזה אשרם בהודו ולשנות את השם שלו, הוא עושה את זה במחיר חיים של אחרים, פרט שולי. אני משער שגם אם ישאלו את לוקי, הוא יאמר שהמטרה שלו היא להגשים את עצמו בתור השליט של אסגרד/כדור הארץ, אבל יש משהו תמים ואנושי באופן בו הדבר נעשה בסרט זה – אם כי בצפייה נוספת אולי דעתי תשתנה.

זה די מדהים איך גם בסרט המתרחש בחלל יש עיסוק רב בהורים כולל עיסוק כפול בהורים מאמצים – כאילו אף סרט על גיבורי על לא יהיה שלם בלי תסביך הורי כלשהו. אני קצת מרגיש כאילו החיים דפקו אותי עם תקרה נמוכה למדי בגלל שיש לי שני הורים חיים.

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

הבעיה הכי גדולה עם הסרט היא שלמרות שהוא לא מעמיק, הוא כביכול מתבסס על מערכת יחסים מורכבת בין הדמויות. מאחר ובסרט הראשון רק ראינו אותם מתגבשים, לא ברור מאיפה מגיעים היחסים הבין-אישיים שמניעים את העלילה. יש מין קפיצה ביחסים בינהם ובעיקר בקונפליקטים הרוחשים מתחת ומעל פני השטח: בין קוויל לרוקט על ההנהגה ומי זכר האלפא בחבורה; המתח המיני בין גומורה לקוויל ועוד. יותר מזה, במהלך הסרט הם מדברים על זה שהם משפחה, אבל יש להם עוד דרך ארוכה לעבור לפני שיוכלו להיות משפחה כמו ב"מהיר ועצבני" או אפילו ב"נוקמים".

אני חושב שכדי להיקרא משפחה, קודם כל צריך להיות דמויות. ל"נוקמים" היו מספר סרטי סולו כדי לאפשר להם להתפתח בעוד ש"שומרי הגלקסיה" הם יותר קווי מתאר של דמויות ולא הדבר עצמו: גמורה קצת קלישאתית ביחסים שלה עם פיטר ועם אחותה אבל עם הופעה מתונה של סלנדה; קוויל דמות לא כזו מעניינת ועובר יותר מדי שינויים במעט מדי זמן ונראה כאילו שפראט לא מנסה להתמודד עם מה שהדמות שלו עוברת; דראקס מעצבן יותר, וסתם נהיה דוש ולא רק חייזר שלא מבין מטאפורות, אם כי דייב באטיסטה עושה את זה בחן; היחיד שיש העמקה אצלו זה רוקט, שלעיתים מוגזם מדי אבל בסוף זה עובד.

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

"שומרי הגלקסיה: חלק 2".

כמובן שבייבי גרוט גונב את ההצגה, ו-ווין דיזל נאלץ להתמודד עם שינוי די רציני, מעץ בוגר עם קול עמוק לעץ תינוק עם קול צפצפני, יותר משחק מאשר הוא הפגין ב"מהיר ועצבני 8". ההופעה של קופר מעלה שאלות עקרוניות על עולם המשחק והדיגיטציה: למה בראדלי קופר מקבל את כל הקרדיט על התפקיד כשהוא רק תרם את הקול? מי שהופיע על הסט ועליו התבססו האנימטורים היה שיין גאן (אח של), והרי לתנועה יש חלק חשוב במשחק. האם בעתיד איגוד השחקנים ידרוש שוויון זכויות בקרדיט לגילום הפיזי ולא רק למדובב?

על אף הצבעוניות הרבה בו, הסרט מציג תמונת עולם קודרת והעובדה שזה קורה בקלילות ולא בעודף רצינות מחזקת את מה שנראה שהם באו לעשות: כיף. מה שכמובן תורם לכיף זה השירים שמלווים את הסרט. השימוש במוזיקה מקפל בתוכו את הבעייתיות של הסרט ביחס לקודמו: מה שהיה חינני ומגניב בפעם הראשונה, נלעס למוות בפעם השנייה, בייחוד כשהסצנה הכי טובה היא מיד בפתיחה בה בייבי גרוט רוקד כששאר הדמויות נלחמות ברקע. לפחות זה מוטמע בתוך הסרט כמוזיקה שהגיבורים שומעים ולא ערוך כמו קליפ בלתי נגמר כמו ב"יחידת המתאבדים", הפעם בזכות קלטת ההמשך שאמו של פיטר הכינה לו. אני רק מקווה שבחלק השלישי לא יתגלה קלטת אבודה שלה, כי יש גבול לכמה מוזיקת סבנטיז בן אדם יכול לסבול.

"שומרי הגלקסיה: חלק 2". כריס פראט.

"שומרי הגלקסיה: חלק 2". כריס פראט.

במארוול לא מחכים לתוצאות בקופות (אם כי מחוץ לארה"ב הסרט כבר הרוויח 100 מיליון) ועובדים על החלק הבא (כשגאן שוב יכתוב ויביים – לראשונה אצל מארוול במאי אחד לשלושת הסרטים בסדרה). סצנות (ברבים – יש 5 כאלה) הפוסט-קרדיט מרמזות על הכיוון שאליו ילך הסרט הבא (ואולי בכלל יעשו סרטים מהעולם של שומרי הגלקסיה) ויהיה קשור בבוזזים ובראשם דמותו של סילבסטר סטאלון. זה מעניין כי זה באמת נשמע גיוון ביחס למה שראינו בסרטים עד כה, אולי זה מה שיעזור לסרט לזכות בציון שהוא מעבר ל"קצת פחות טוב מ'שומרי הגלקסיה'" ויוכל לעמוד בפני עצמו.

דירוג: ★★★½☆

שומרי הגלקסיה: חלק 2 (ארה"ב, 2017)
בימוי: ג'יימס גאן | תסריט: ג'יימס גאן, דן אבנט, אנדי לאנינג | משחק: כריס פראט, זואי סלדנה, וין דיזל, בראדלי קופר, דייב בטיסטה
הפצה: פורום פילם, החל מה-04.05.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?