מנכ"ל נטפליקס נגד פסטיבל קאן: "מתיישר נגדנו"

"אוקיה (ש.ל.ר)". גיאנקרלו אספוסיטו, טילדה סווינטון.

"אוקיה". גיאנקרלו אספוסיטו, טילדה סווינטון.

לפני חודש צירף פסטיבל קאן לתחרות הרשמית של הטקס השנה שני סרטים בהפצת נטפליקס. אלא שנטפליקס, הפועלת בשיטת VOD, מיאנה להפיץ את הסרטים לבתי הקולנוע בצרפת לבקשת הפסטיבל, ולכן הפסטיבל החליט להפוך את ענין ההפצה לחוק שיוחל מהשנה הבאה. מנכ"ל נטפליקס יצא פומבית נגד ההחלטה, אך לפי שעה אין שינוי.

הסיפור החל כאמור לפני חודש כאשר פסטיבל קאן פרסם את רשימת הסרטים המתחרים בתחרות הרשמית: "אוקיה" (ש.ל.ר, Okja) של בונג ג'ון-הו ו"סיפורי מאירוביץ'" (ש.ל.ר, The Meyrowitz Stories) של נוח באומבך. נטפליקס היא לא אמזון (שהכניסה אשתקד 5 סרטים לפסטיבל והשנה סרט אחד), ותעשית הקולנוע נבהלה מחברת ה-VOD שמפרה את שיטות ההפצה המסורתיות בענף. בקאן ניסו בזמנו להרגיע שהם מנסים להסדיר עם נטפליקס את הקרנת הסרטים שלה בבתי הקולנוע של צרפת, אבל אתמול הודיעו שעל אף ש"ביקשנו מנטפליקס לשווא ששני הסרטים האלו יוכלו להגיע לקהל שוחר בתי הקולנוע בצרפת ולא רק למנויה, [אך] הסכם כזה לא הושג."

בצרפת יש חוק שמונע מסרטים שמגיעים לקולנוע, מלהגיע ל-VOD במדינה במשך 3 שנים, מה שכנראה היה הסיבה לסירובה של נטפליקס – חברת VOD במהותה – להקרין את שני סרטיה על המסך הגדול במדינה. אבל פסטיבל קאן התיישר עם הרשויות הצרפתיות, והכניס חוק שיוחל מהשנה הבאה: סרט שרוצה להשתתף בתחרות הרשמית ידרש להתחייב להקרין בבתי הקולנוע בצרפת.

מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס, פרסם תגובה בפייסבוק: "הממסד מתיישר נגדנו. צפו באוקיה בנטפליקס ב-28 ביוני. סרט מדהים שרשתות בתי הקולנוע רוצות לחסום אותנו מלהיכנס לתחרות בפסטיבל הסרטים בקאן."

על אף כל זאת, בהרכב של השנה הנוכחית לא יהיה שינוי ו"אוקיה" ו"סיפורי מאירוביץ'" יוקרנו בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן 2017 (ה-70 במספר).

הטריילר של "אוקיה":

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?