"בייבי דרייבר" – ביקורת #1

מאת גל בין
"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

"בייבי דרייבר" מצליח לקחת ז'אנר מוכר ולבצע את היטב את כל החלקים המרכיבים אותו תוך הוספת סטייל מיוחד משלו, לפחות לאורך מרבית הסרט. הסרט טוב מאד בזכות ביצוע איכותי של הקאסט ועריכה טובה המשלבת את המוסיקה עם הצילום בצורה נהדרת, ברם חסר בו משהו שיהפוך אותו לבלתי נשכח.

הסצינות הפשוטות שבהן המוסיקה מתחברת עם המתרחש על המסך בריקוד מהנה שמאפשר לצופים להשתחרר ולזרום עם העלילה, לרוב בצורה קומית, הן טביעות הסגנון היחודיות של הבמאי אדגר רייט ("סקוט פילגרים", טרילוגיית הקורנטו – "מת על המתים", "שוטרים לוהטים" ו"סוף העולם"). גם כתסריטאי, רייט עושה עבודה טובה ביצירת העולם ויחסי הכוחות בין הדמויות בו, אולם כאשר הוא צריך ליצר את הצעד המכריע שיעורר שינוי בסטטוס קוו, המהלך מרגיש מלאכותי ולא ברור.

גיבור הסרט הוא בייבי (אנזל אלגורט, "אשמת הכוכבים"), נהג שודים שלמרות גילו הצעיר כבר נחשב לטוב ביותר בעסק, משהו ברמת החבר'ה מ"מהיר ועצבני". הסיבה להצלחתו היא גם חולשתו, בגלל תאונה שעבר בילדותו הוא סובל מצלצול מתמיד באוזניו ולכן מקשיב למוזיקה נון-סטופ כדי להטביע אותו ברעש, והחיבור עם המוזיקה הוא זה שהופך את בייבי למהיר ומדויק. הוא עובד כבר שנים עם דוק (קווין ספייסי) מאפיונר ומארגן שודים סדרתי, בכדי להחזיר לו חוב שצבר בעבר.

כי בייבי בכלל לא רוצה להיות נהג שודים. הוא חי עם אביו המאמץ, שהיום כבר חירש-אילם וזקוק לטיפולו, בזמנו הפנוי הוא משתשע עם הקלטות ועיבודים מוזיקליים ומתחיל לצאת עם דבי, מלצרית מהדיינר המקומי (לילי ג'יימס). אך בכל פעם שדוק קורא לו לעוד עבודה, בכדי לשמור על האנשים שהוא אוהב בריאים ושלמים, אין לו ברירה אחרת אלא להתייצב למשימה. בשונה מבייבי שהוא "ילד טוב ושד מאחורי ההגה" כפי שמכנה אותו דוק, שאר הטיפוסים המשתתפים במעשי השוד כמו דרליג (אייזה גונזלס) באדי (ג'ון האם) ובאטס (ג'יימי פוקס) הם טיפוסים בעייתים וכל מפגש איתם עשוי להוביל לפיצוץ.

המשחק של אלגורט הוא אחד המרכיבים העיקיריים בסרט והשחקן הצעיר (23) עושה עבודה מצוינת כאשר הוא לא נדרש לדבר. עם מחוות גופניות רבות הוא מצליח, בלי הרבה דיבורים ופילוסופיה, לחבר אותנו לדרך שבה בייבי חווה את החיים – מהריכוז בנהיגה ועד ההנאה מהמוזיקה. עם זאת, הדיאלוגים שלו לא עומדים באותו סטנדרט, כי הוא תמיד מדבר עם אותו קול מונוטוני ואותה הבעת פנים. למרבה המזל בייבי הוא שתקן גדול ומרבית הסרט אנחנו שומעים דווקא את המוזיקה.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

גם הקאסט התומך עושה יפה את עבודתו, למרות שאין הופעות ברמת אוסקר: ספייסי הוא כמובן המוכר מבין השחקנים והופעתו הקשוחה היא עוד עיטור של כבוד ברשימה ארוכה של הופעות מצוינות אבל גם ג'יימי פוקס וג'ון האם מצליחים לתת גוון משלהם לבחורים הקשוחים הסטנדרטים. לעומתם, הנשים בסרט הן יותר מושא אהבה מאשר דמויות עם אופי ולעיתים נדמה שהן רק מקשטות את המסך בנוכחותן. מה שמשותף לכל דמויות המשנה הוא המשניות היתרה שלהם – והייתי שמח לשמוע יותר על עברן ושאיפותיהן של הדמויות.

הבעיה בסרט מופיעה בפתח המערכה השלישית. אחרי שהבנתי את יחסי הכוחות בין הדמויות ונהנתי מאד מהסטייל המשלב את הפסקול המצוין בתוכן, משהו לפתע הפסיק לעבוד. אפשר להעריך את רייט שניסה לקחת את הסרט לכיוון פחות צפוי, אבל הוא לא הצליח, כי הרבה מאוד מההומור הקלילות והמוזיקליות שאפיינו את חלקו הראשון של הסרט לא הגיעו לחלק השני שהפך רציני מדי. צפה הרגשה כי רואים שני סרטים – אחד יוצא מן הכלל והשני בינוני.

"בייבי דרייבר". אנזל אלגורט, ג'יימי פוקס.

"בייבי דרייבר". אנזל אלגורט, ג'יימי פוקס.

בסך הכל, ולמרות שחסר לו את הגרוש ללירה כדי להפוך למדהים ובלתי נשכח כמו סרטים אחרים של הבמאי, "בייבי דרייבר" הוא סרט כיפי ומגניב שמביס בקלות את כל ההמשכים חסרי המקוריות של סרטי הקיץ מהשנים האחרונות.

דירוג: ★★★★☆

בייבי דרייבר (ארה"ב, 2017)
בימוי: אדגר רייט | תסריט: אדגר רייט | משחק: אנזל אלגורט, ג'יימי פוקס, ג'ון האם, אייזה גונזלס, לילי ג'יימס
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-29.06.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?