הסרטים הזרים המתמודדים על אוסקר 2018

"פוקסטרוט". ליאור אשכנזי.

"פוקסטרוט". ליאור אשכנזי.

שיא חדש נשבר: "פוקסטרוט" הישראלי מתמודד מול 91 סרטים על מועמדות בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר באוסקר 2018, הכי הרבה אי פעם. כל מדינה יכולה לבחור סרט אחד בשפה כלשהי (מלבד אנגלית) כדי לייצג אותה; וישראל היא ככל הנראה המדינה האחרונה, שבה הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס המקומי הוא המועמד האוטומטי לאוסקר. ישראל היא גם המדינה שהיתה מועמדת הכי הרבה פעמים (10) מבלי לזכות אפילו פעם אחת.

על אף שבשנים האחרונות יש יותר סרטים מועמדים מארצות מחוץ לאירופה עדיין יש העדפה מסוימת למתמודדים ולזוכים מאירופה. גם השנה מספר מדינות, כולל הסרט הסורי הראשון, בחרו בסרט תיעודי כנציגם למרות ההיסטוריה של סרטים כאלו בקטגוריה הזאת (היו מועמדים, אף אחד מהם לא זכה). איזבל הופר מככבת בשני סרטים (שמייצגים את אוסטריה ולוכסמבורג) ובשמות של שלושה סרטים יש את המילה Dark.

כשלושה שבועות לפני הכרזת המועמדים ב-23.1.18 יוכרזו תשעת המתמודדים הסופיים מתוך 92(!) הסרטים.

סקירת המתמודדים על מועמדות לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2018:

תחילה לסרטים בעלי הסיכויים הגבוהים יותר לזכייה מכיוון שהבמאי שלהם מוכר, יש העדפה מסוימת למדינה הזאת או נושא שעל פניו קורץ למצביעים:

Loveless (רוסיה) במאי: אנדריי זביאגינצ'ב ("לוויתן", סרטו הקודם, היה מועמד לאוסקר לסרט זר), זוג בתהליך גירושין מתאחד כדי לחפש את בנם בן ה-12 שנעלם.

B120 Beats Per Minute(צרפת) במאי: רובין קמפילו (היה בין התסריטאים של "בין הקירות"), סרט של שעתיים ו-20 דקות על המאבק של קבוצת פעילים בתחילת שנות ה-90 בפריז להתמודדות עם האיידס והדעה הציבורית בנושא (לא הצלחתי למצוא ניסוח טוב יותר).

"120 פעימות בדקה (ש.ל.ר)". נהול פרז ביסקיאר.

"120 פעימות בדקה (ש.ל.ר)". נהול פרז ביסקיאר.

First They Killed My Father (קמבודיה) במאית: אנג'לינה ג'ולי (סרטה "בארץ של דם ודבש" היה מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר), שגם כתבה את התסריט יחד עם מחברת האוטוביוגרפיה, לאונג אונג, על היותה בת 5 בזמן ההפיכה בקמבודיה ב-1975.

"סוף טוב" (אוסטריה) כתב וביים: מיכאל הנקה (בצרפתית, כמו סרטו הקודם, "אהבה", שהיה מועמד ל-5 אוסקרים, כולל לסרט הטוב ביותר ולבימוי וזכה לסרט הזר), עם ז'אן-לואי טרינטיניאן ("אהבה"), איזבל הופר, מתייה קסוביץ' ("אמלי") וטובי סטיבנס.

"סוף שמח (ש.ל.ר)". מתיו קסוביץ', טובי ג'ונס, לאורה ורלינדן, איזבל הופר, ז'אן-לואי טרינטיגננט, פנטין הרדואין.

"סוף טוב". מתיו קסוביץ', טובי ג'ונס, לאורה ורלינדן, איזבל הופר, ז'אן-לואי טרינטיגננט, פנטין הרדואין.

In the Fade (גרמניה) כתב וביים: פאטי אקין ("בקצה גן עדן"', "סול קיטצ'ן"), על אישה (דיאן קרוגר, בסרט הראשון שלה בשפת אמה, גרמנית, שזכתה על התפקיד בפרס השחקנית בפסטיבל קאן) שבעלה הכורזי נהרג במתקפת טרור.

"הכיכר" (שוודיה) כתב וביים: רובן אוסטלונד ("כוח עליון"), על אוצר תערוכות אמנות. גם אליזבת' מוס ("מד מן", "סיפורה של שפחה") משתתפת.

"הכיכר (ש.ל.ר)". טרי נוטרי, דומיניק ווסט.

"הכיכר". טרי נוטרי, דומיניק ווסט.

Hochelaga, Land of Souls (קנדה) במאי: פרנסואה ז'יראר ("הכינור האדום"), רק 100 דקות אך מכסה מאות שנים של היסטוריה, בצרפתית, בין השחקנים וינסן פרז, ליינוס ראוץ' וקרוליין דברנה ("חניבעל", Wonderfalls).

Ice Mother (צ'כיה) אלמנה בת 67 מוצאת אהבה.

A Fantastic Woman (צ'ילה) במאי: סבסטיאן לליו (שביים את "גלוריה" הצי'לאני ועובדים על גרסה אמריקאית שלו והשנה ביים גם את Disobedience עם רייצ'ל וייז ורייצ'ל מקאדמס בסיפור אהבה לסבי בעולם החרדי), על טרנסג'נדרית שבן זוגה מת והתמודדותה מול משפחתו.

Racer and the Jailbird (בלגיה) במאי: מייקל אר. רוסקם ("ראש שור" שהיה מועמד לאוסקר לסרט הזר), סיפור אהבה בין המאפיונר גיגי (מתיאס שונארטס, "חלודה ועצם", "הנערה הדנית") ונהגת המרוצים ביבי (אדל אקסרקופולוס, "כחול הוא הצבע החם ביותר").

The Divine Order (שוויץ) על מאבק הנשים שם לזכות הצבעה (ב-1971).

Tom of Finland (פינלנד) מבוסס על סיפורו האמיתי של טוקו ואליו לקסונן, אמן פיני יליד 1920 שהתפרסם בעולם בזכות יצירותיו ההומוארוטיות. מהסרטים שיכול להיות שיגיעו לרשימת ה-9 הסופיים ואולי יהיה מועמד, אך ספק אם יזכה.

Thelma (נורווגיה) במאי: יואכים טרייר ("השקט שבפנים" עם איזבל הופר בתפקיד משנה, "אוסלו 31 באוגוסט"), סטודנטית נמשכת לראשונה לאישה ובמקביל (באופן טבעי) מפתחת כוחות על-טבעיים. מהסרטים שיכול להיות שיגיעו לרשימת ה-9 הסופיים וכו'.

Summer 1993 (ספרד) סרט בקטלאנית על ילדה בת שש שעוברת לגור אצל הדודים שלה אחרי מות אמה מאיידס. סיפורה האמיתי של קרלה סימון פיפו, שכתבה וביימה את סרטה הראשון.

Mad World (הונג קונג) ברוקר לשעבר משתחרר מבית חולים לחולי נפש לתוך דירה קטנטנה (לא רק בתל אביב מחלקים דירות) והקשר שלו עם ארוסתו לשעבר ואביו.

A Ciambra (איטליה) על נער בן 14 בקהילת הצוענים באיטליה ששותה ומעשן ומסתבך בחיי פשע.

ראויים לציון עם פחות סיכויים למועמדות

Wajib (פלסטין) עם האב והבן מוחמד וסאלח בכרי. שאדי מגיע מרומא לקראת חתונת אחותו. הוא ואביו הגרוש מסתובבים במכונית בנצרת ומחלקים הזמנות לחתונה.

"שמש לבנה" (נפאל) בן חוזר לכפר הולדתו כשאביו מת באופן פתאומי.

Ayla: The Daughter of War (טורקיה) על פי סיפור אמיתי שהתרחש בזמן מלחמת קוריאה ב-1950. בלילה קר חייל טורקי מגניב חזרה לבסיס ילדה נטושה בת חמש שהוא מוצא, שלא מבינה טורקית.

"מטע רימונים" (אזרבייג'ן) בן חוזר לבית ילדותו, שבו גרים אביו, כלתו ובנה, הצמוד למטע רימונים. בהשראת "גן הדובדבנים" של צ'כוב.

Woodpeckers (הרפובליקה הדומיניקנית) אסירים בבית כלא לגברים המציאו שפת סימנים כדי לתקשר עם האסירות בבית הכלא לנשים הסמוך.

Spoor (פולין) במאית: אגנישקה הולנד הוותיקה (ביימה את "באפלה" שהיה מועמד לסרט זר, היתה מועמדת על התסריט של "אירופה אירופה"; בין השאר ביימה גם פרקים של "הסמויה" ו"בית הקלפים), מורה מבוגרת נקלעת לחקירת רציחות.

You Disappear (דנמרק; מדינה עם אחוזי הצלחה גבוהים בקטגוריה) מנהל בית ספר, שנשוי למורה, מואשם במעילה של מיליוני אירו מתוך בית הספר. ההוכחות נגדו חותכות. הוא לא טוען שהוא לא אשם, הוא טוען שזה באשמת גידול במוחו. עם שלושה שחקנים מוכרים מהקולנוע הדני/סקנדינבי: ניקולאי לי קאס ("אהבות פתוחות", "אחים"), טרין דירהולם ("בעולם טוב יותר", "הקומונה") ומיקל ניקסווט ("נערה עם קעקוע דרקון" השוודי) כעורך דינו.

"על גוף ונפש" (הונגריה) סיפור אהבה בין מנהלת בקרת איכות במפעל בשר ומנהל הכספים של המפעל.

Pop Aye (סינגפור) אדריכל צועד ברחבי תאילנד עם פיל שהכיר בילדותו.

Alba (אקוודור) מדינה בלי שום מועמדות בעבר אבל הנושא האוניברסלי והגיבורה הצעירה יכולים להועיל: אלבה בת ה-11 נאלצת לעבור לגור עם אביה, שאותו לא ראתה מאז גיל 3, אחרי שאמה מאושפזת בבית חולים.

Road to Istanbul (אלג'יר) במאי: ראשיד בושרב ("מחוץ לחוק" ו"ימים של תהילה" שלו היו מועמדים לסרט הזר הטוב ביותר), אישה בלגית מנסה לאתר את בתה שברחה מהבית כדי להצטרף לדאעש. [ב-IMDb זה מופיע כסרט טלוויזיה, מה שעשוי להביא לפסילתו של הסרט]

Her Love Boils Bathwater (יפן; יש להם את השמות המקוריים ביותר לסרטים) מותה המתקרב מסרטן של אישה מביא לאיחוד ילדיה הפזורים.

The Chronicles of Melanie (לטביה) סיפורה האמיתי של אישה שנשלחה לסיביר ב-1941 יחד עם בנה בן ה-8. בשחור-לבן.

The Last of Us (תוניסיה), סיכוייו לא גדולים אך ראוי לציין סרט שאין בו דיאלוגים. על אדם שחוצה את הסהרה כדי להגיע לצפון אפריקה ולהסתנן לאירופה.

Wolf Warriors 2 (סין) סרט המשך וסרט פעולה שאין לו סיכוי להיות מועמד אבל הוא ראוי לציון כי הוא אחד הסרטים הכי מצליחים ב-2017 שהרוויח 870 מיליון דולר ברחבי העולם.

וכן:

Song of Granite (אירלנד; באירית, שחור-לבן), My Pure Land (אנגליה; באורדו, מתרחש בפקיסטן), On Body and Soul (הונגריה), .Layla M (הולנד), The Fixer (רומניה), Under the Tree (איסלנד), Saint George (פורטוגל), Glory (בולגריה), Amerika Square (יוון), Black Level (אוקראינה), Frost (ליטא), Scary Mother (גאורגיה), November (אסטוניה), Barrage (לוכסמבורג; איזבל הופר ובתה מגלמות אמא ובת), Men Don't Cry (בוסניה), Quit Staring at My Plate (קרואטיה), Unwanted (קוסובו; עוד סרט על פליטים באירופה, זה בהולנד), .Requiem for Mrs. J (סרביה), The Miner (סלובניה), Daybreak (אלבניה), The Line (סלובקיה), The Dark Wind (עיראק), By the Time It Gets Dark (תאילנד), Small Talk (טייוואן; סרט תיעודי), Father and Son (וייטנאם), Birdshot (הפיליפינים), Dearest Sister (לאוס; סרט אימה), Leftovers (אינדונזיה), The Cage (בנגלדש), מכתב לנשיא (אפגניסטן), Saawan (פקיסטן), Centaur (קירגיסטן), Road to Mother (קזחסטן), Children of Genghis (מונגוליה), Yeva (ארמניה), The Insult (לבנון), גנדי הצעיר (סוריה; תיעודי), Breath (איראן), נהג מונית (דרום קוריאה), Newton (הודו), שייח ג'קסון (מצרים), The Train of Salt and Sugar (מוזמביק), Félicité (סנגל), Razzia (מרוקו), Kati Kati (קניה), The Wound (דרום אפריקה), Los Buscadores (פרגוואי), Another Story of the World (אורגוואי), Rosa Chumbe (פרו), Dark Skull (בוליביה), Guilty Men (קולומביה), Zama (ארגנטינה), Bingo – The King of the Mornings (ברזיל), Morazán (הונדורס), Ayiti Mon Amout (האיטי), The Sound of Things (קוסטה ריקה), Tempestad (מכסיקו; סרט תיעודי), Beyond Brotherhood (פנמה), El Inca (ונצואלה; על פי סיפורו האמיתי של מתאגרף), One Thousand Ropes (ניו זילנד), The Space Between Us (אוסטרליה; רוב הסרט באיטלקית).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?