"תוצרת אמריקה" – ביקורת #2

"תוצרת אמריקה". דונל גליסון, טום קרוז.

"תוצרת אמריקה". דונל גליסון, טום קרוז.

"תוצרת אמריקה" מבוסס על סיפור אמיתי שמרוב שהוא מגוחך ואבסורדי, הוא מעניין ומטריד להחריד. בדומה לסרטי פשע / דרמה קומית, כמו "כלבי מלחמה" או אפילו "שר המלחמה", "תוצרת אמריקה" הוא סרט זורם, מהיר ומצחיק שעוסק בפגמים של מערכת הביטחון האמריקאי שמשפיעים על כל העולם. הפעם, טום קרוז מציג לנו את הפגמים האלה בעזרתו של הבמאי דאג לימן ("מר וגברת סמית'", "קצה המחר").

יש ללימן עליות וירידות בקריירה שלו כבמאי, הוא יכול לייצר סרטים ענקיים כמו "קצה המחר" וגם יכול להביא לקולנוע דברים כמו "ג'אמפר" מ-2008. "תוצרת אמריקה" הוא בהחלט אחד העליות שלו, אם לא הפסגה שלו עד עכשיו. הוא מצליח להעביר את האבסורד של הסיפור בלי לקפוץ על שלבים ובו זמנית בלי לעצור לשנייה, כאשר הכל קורה בטון קומי וקליל. מאוד מרשים.

"תוצרת אמריקה" מתרחש בשיא המלחמה הקרה, כאשר ריגן היה הנשיא של ארצות הברית. בעקבות כל הפחדים של המלחמה הקרה, אמריקה השקיעה מיליונים בביטחון שלה והמדינה לא בדיוק הקפידה לבדוק מה עושים עם המיליונים האלה. בנוסף לכך, הקרטל הקולומביאני בשיא פריחתו עם רצון עז לפרוץ את גבולות העולם השלישי ולהכניס את הסם שלהם לאמריקה כמה שיותר מהר ובכמות גדולה.

כאן נכנס בארי סיל (קרוז), טייס מטוסי נוסעים משועמם שמחפש משהו יותר מאתגר בחיים שלו. באחת הטיסות שלו, ניגש אליו מונטי שייפר (דונל גליסון), סוכן CIA שמבקש ממנו לבצע עבור המדינה כמה עבודות חשודות. מכאן, החיים של בארי מתהפכים לגמרי והוא מנצל כל רגע להנאה והכנסה נוספת.

מאז "רעם טרופי" ב2008 אנחנו לא רואים את טום קרוז בסרט שהוא לא פעולה (אני לא סופר את "רוק לנצח" כמובן) והשחקן פשוט מעולה. מהעברת הרגש דרך הבאות הפנים שלו עד התזמון הקומי הנדיר שלו. הוא סוחב על כתפיו את הסרט הזה בלי בעיה. דומהל גליסון בתפקיד שונה ממה שאנחנו רגילים ממנו, מצליח לעמוד בקצב, אבל לדעתי יש כמה שחקנים אחרים שהיו יכולים לתרום יותר לדמות. שאר הדמויות הם פונקציונליים, נותנים לסרט לרוץ, אבל ממש לא בולטים בטח לא עם טום קרוז ברמה כזאת.

"תוצרת אמריקה". טום קרוז.

"תוצרת אמריקה". טום קרוז.

מבחינה אופי הסרט דאג לימן מצליח להכניס את הצופים לתקופה בה הסרט מתרחש (סוף שנות ה-70' תחילת שנות ה-80') דרך צילומים מאוד אופייניים של התקופה, שמתחילים כבר בהצגת חברות ההפקה, ממש בשניה הראשונה של הסרט. כמוכן, פס הקול הסרט מעולה והשימוש בו מושלם. למרות כמות השירים התקופתיים שיש בו, הפס קול לא משתלט על אף סצנה, הוא רק שם כדי לתרום לחוויה וזה נותן הרבה מקום לדברים שמתרחשים על המסך.

"תוצרת אמריקה" הוא ללא ספק אחלה בילוי, אם קצב מהיר התרחשויות מגוחכות ותוצאות אבסורדיות. הוא קצת מפשט יותר מדי את הארועים ולכן הוא לא מצליח להגיע לרמות הגבוהות של תחום הסרטים האלה ("הזאב מוול סטריט" הוא הפסגה לדעתי), אבל הוא בהחלט שווה צפייה.

דירוג: ★★★★☆

תוצרת אמריקה (ארה"ב, 2017)
בימוי: דאג לימן | תסריט: גארי ספינלי | משחק: טום קרוז,דונל גליסון, ג'סי פלמונס, לולה קירק | מוסיקה מקורית: כריסטופר בק
הפצה: גלובוס מקס, החל מה-24.08.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?